Najnowsze systemy bezpieczeństwa na lotniskach

Najnowsze systemy bezpieczeństwa na lotniskach

Najnowsze systemy bezpieczeństwa na lotniskach
11.09.2009 12:42, aktualizacja: 12.09.2009 13:04

Ataki terrorystyczne z 11 września 2001 roku, w wyniku których zniszczone zostały budynki Word Trade Center spowodowały, że cały świat musiał diametralnie zmienić systemy bezpieczeństwa na lotniskach. Dzisiaj przypada kolejna rocznica tych tragicznych wydarzeń, w związku z czym postanowiliśmy przyjrzeć się najnowszym rozwiązaniom w dziedzinie zabezpieczania lotnisk całego świata

Nowoczesne bramki XXI wieku

GE Security produkuje unikatowe rozwiązanie, która ma zrewolucjonizować tradycyjne bramki kontroli pasażerów na lotniskach. Dzięki „bramce bezpieczeństwa przyszłości”. podróże lotnicze stały się bezpieczniejsze, procedury mniej kosztowne, a odprawa pasażerów, dzięki bramkom kontrolnym - szybsza.

Obraz
© (fot. GE)

GE Security wykorzystuje swoją pozycję w zakresie rozwiązań do kontroli bagażu przy użyciu technik CT oraz znaczące możliwości na polu badań i rozwoju, aby stworzyć koncepcję bramki kontrolnej przyszłości, która będzie uwzględniać regionalne wymagania. Plan zakłada, że nowe rozwiązanie usprawni efektywność zabezpieczeń oferowanych przez bramki kontrolne, redukując jednocześnie ich koszta, które ponoszą zarówno rządy krajów, jak i operatorzy lotnisk w Europie. Ponadto, znacznej poprawie ulec ma komfort pasażerów - cała procedura będzie dla nich szybsza i wygodniejsza. GE Security posiada również nowoczesny portal do wykrywania śladów, EntryScan4. który jest częścią bramki kontrolnej przyszłości.
"Zaawansowane mechanizmy wykrywania materiałów wybuchowych są obecnie powszechnie wykorzystywane jedynie w trakcie kontroli zgłoszonego bagażu, natomiast bagaż podręczny i pasażerowie, w praktyce nie są objęci tymi technologiami”. - powiedział Matthew Farr, starszy analityk ds. bezpieczeństwa krajowego, Frost & Sullivan. „&

Bramki kontrolne dostępne są w wielu indywidualnych konfiguracjach, spełniających specyficzne potrzeby władz lotnisk. Bazują one na trzech nowych technologiach, które aktualnie praktycznie nie są wykorzystywane w trakcie kontroli pasażerów. Obejmują one falę milimetrową i rezonans kwadrupolowy, służące do skanowania pasażerów i ich butów pod kątem obecności niebezpiecznych przedmiotów, a także tomografię komputerową (CT), wykorzystywaną już obecnie na dużą skalę podczas kontroli zgłoszonego bagażu podróżnych. CT posłuży teraz również do kontroli bagażu podręcznego. Poniżej przedstawiamy film prezentujący nowoczesne zabezpieczenia firmy GE Security.

Pierwsze laboratorium bramki kontrolnej zostało stworzone przez GE Security już w grudniu 200. r. na międzynarodowym lotnisku w San Francisco. Laboratorium to oferuje możliwość oceny zaawansowanych technologii, dzięki którym - jak uważa firma - komercyjny ruch lotniczy w USA stanie się bezpieczniejszy. Dzięki obecnej instalacji, GE Security tworzy laboratorium w Europie, aby zbadać podobne technologie w unikalnych warunkach tego regionu. Firma ma nadzieję, że dzięki bramce kontrolnej przyszłości będzie mogła zaoferować praktyczne rozwiązania bezpieczeństwa operatorom systemów zabezpieczających na całym świecie.

Wdrożenie systemu CTX GE na lotnisku w Egipcie

Planujesz podróż do Egiptu? Gdy wylądujesz na lotnisku w Sharm El Sheikh o Twoje bezpieczeństwo zadba najnowocześniejszy system wykrywania materiałów wybuchowych GE Security - CTX 900. DSi - oparty na technologii tomografii komputerowej. Decyzja władz lotniska w Sharm El Sheikh o zakupie jednego z najnowszych rozwiązań GE Security wpisuje się w trend podnoszenia bezpieczeństwa na Bliskim Wschodzie.

GE CTX 9000 DSi to obecnie najbardziej wydajny system wykrywania materiałów wybuchowych. Wysoce zautomatyzowane rozwiązanie umożliwia znaczną poprawę skuteczności w porównaniu ze standardowymi systemami prześwietlania promieniami Roentgena.

Obraz
© Urządzenie firmy GE do skanowania bagażu (fot. GE)

Bagaż pasażera przesuwając się po pasie transportowym przechodzi przez maszynę, która w pierwszej kolejności tworzy rentgenowski obraz projekcyjny. Następnie wbudowane w system GE CTX 900. DSi algorytmy komputerowe analizują obrazy oraz porównują właściwości wykryte przez tomograf komputerowy z parametrami znanych materiałów wybuchowych. Jeżeli dane do siebie pasują, system automatycznie uruchamia alarm i wyświetla obiekt na ekranie. Operator ogląda obraz, sprawdzając czy istnieje faktyczne zagrożenie, a następnie postępuje zgodnie z ustalonymi w takich sytuacjach procedurami. GE CTX 9000 DSi ma najwyższą przepustowość wśród systemów wykrywania materiałów wybuchowych i gwarantuje szybką odprawę bagażu. Pas transportowy szerokości 1 m i obszerny tunel sprawiają, że rozwiązanie GE Security jest w stanie skanować zarówno bagaż standardowych rozmiarów, jak i bagaż niewymiarowy. Poniższy film prezentuje zasadę działania omawianego systemu bezpieczeństwa.

.

„Sharm El Sheikh to jedno z najpopularniejszych miejsc na Bliskim Wschodzie i dlatego też jednym z naszych celów jest wyposażenie tego lotniska w najnowsze i najlepsze technologie bezpieczeństwa. Dzięki instalacji dwóch najnowocześniejszych systemów GE CTX 900. zapewniamy pasażerom najlepszą dostępną technologię skanowania bagażu” Powiedział inż. Tarek H Zaher, szef działu inżynierii mechanicznej i przemysłu w firmie konsultingowej Dar Al-Handasah Consultant (Shair and Partners)
.

Wzorowy monitoring na lotnisku we Francji

Atrakcyjny rejon na południu Francji, rosnąca z roku na rok liczba turystów i rygorystyczne wymagania w zakresie ochrony - z taką sytuacją musiały zmierzyć się władze lotniska Carcassonne. Rozwiązaniem, które pozwoliło sprostać wymogom bezpieczeństwa, okazała się instalacja funkcjonalnego systemu nadzoru wizyjnego opartego na kamerach Axis Communications.

Położone w regionie Cathar na południu Francji lotnisko Carcassonne stało się w ciągu ostatnich lat popularnym portem wykorzystywanym głównie przez tanie linie lotnicze do przewozu turystów z Wielkiej Brytanii, Irlandii, Niemiec i Belgii. W związku z przekroczeniem liczby 25. 000 pasażerów w ciągu roku Zarząd Lotnictwa Cywilnego (DGAC, Direction Générale de l’Aviation Civile) nakazał instalację systemu monitoringu, pozwalającego obserwować przepływ pasażerów, a także zapewnić im bezpieczeństwo w punktach uznanych za „krytyczne”, takich jak stanowiska kontrolne w bramkach wejściowych i obszarach parkowania samolotów.

Obraz
© Obraz z kamer na lotnisku (fot. Axis)

Izba Handlu i Przemysłu Carcassonne-Limoux-Castelnaudary, która zarządza infrastrukturą lotniska, skontaktowała się z Sigma Mediterranée, lokalnym integratorem i partnerem firmy Axis Communications, w celu wdrożenia systemu nadzoru wideo. Firma zaproponowała system wykorzystujący 7 kamer sieciowych AXIS 223. wybranych ze względu na wysoką jakość obrazu oraz możliwość pracy w trybie dziennym i nocnym. Instalację uzupełniły dwie sieciowe kamery kopułkowe AXIS 233D, które oferują funkcje panoramowania, przechylania i powiększania (PTZ – pan-tilt-zoom), umożliwiające dokładny monitoring najbardziej podejrzanych scen. Ponadto pracownicy ochrony dysponują urządzeniami PDA połączonymi z systemem nadzoru wideo, dzięki czemu mogą jeszcze szybciej reagować na alarmy i mieć zdalny podgląd monitorowanego obrazu.

Zainstalowany w ciągu zaledwie 2 miesięcy i kosztujący 49 000 euro system wideonadzoru na bazie IP pozwolił spełnić wymogi ochrony narzucone przez DGAC, a ze względu na znaczną elastyczność i łatwość wykorzystania, został także dobrze przyjęty przez obsługę lotniska.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (9)