Nagle musiał lądować. "Niewidzialny" bombowiec na brytyjskim lotnisku

Amerykański bombowiec B-2 Spirit o kodzie wywoławczym DEATH 31 musiał awaryjnie lądować w bazie Fairford należącej do brytyjskich sił powietrznych (RAF). Lądowanie było wymuszone przez problem z tankowaniem maszyny w powietrzu. Przypominamy specyfikację bombowca B-2.

Bombowiec B-2 Spirit
Bombowiec B-2 Spirit
Źródło zdjęć: © Getty Images | Win McNamee
Norbert Garbarek

16.12.2023 | aktual.: 16.12.2023 10:51

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Na lotnisku RAF Fairford wylądował jeden z dwóch bombowców B-2 Spirit, które wykonywały misję nad Morzem Północnym – czytamy na portalu Gloucestershirelive. Maszyny o kodach wywoławczych DEATH 31 i DEATH 32 miały zaraz po misji wrócić do amerykańskiej bazy w Missouri. Aby jednak dotrzeć do celu, przed lotem nad oceanem, samoloty musiały być zatankowane w locie.

Niestety jednak na niebie zjawił się tankowiec z paliwem dla jednego bombowca. W związku z tym, drugi z B-2 Spirit musiał nieoczekiwanie wykonać lądowanie awaryjne w Fairford i uzupełnić paliwo na płycie lotniska.

Bombowiec, którego "nie widać"

Historia tych amerykańskich bombowców strategicznych o obniżonej wykrywalności sięga początków lat 80. ubiegłego wieku. Program rozwoju rozpoczęto bowiem w 1981 r., a sześć lat później siły powietrzne USA zamówiły 132 egzemplarze bombowców B-2 Spirit. Pierwszy lot maszyny zbudowanej w układzie latającego skrzydła miał miejsce w 1989 r, natomiast pierwszą dostawę B-2 zrealizowano 17 grudnia 1993 r.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Główną cechą charakterystyczną bombowca Spirit jest wykonanie go w technologii utrudniającej wykrywalność (tzw. stealth). "Niewidzialność" została osiągnięta m.in. poprzez zastosowanie układu latającego skrzydła, obecność materiałów pochłaniających fale radarowe oraz ukrycie silników wewnątrz kadłuba.

B-2 Spirit osiąga masę startową przekraczającą 152 t, z czego masa własna to ok. 72 t i ponad 22 t przypadają na uzbrojenie. Prędkość maksymalna bombowca przekracza 1 tys. km/h (ok. 0,85 Ma), natomiast przelotowa to ok. 955 km/h. Pułap, na którym może operować amerykańska maszyna stealth, to ponad 15 km, natomiast realny zasięg wynosi niespełna 10 tys. km.

Samolot jest wyposażony w dwie komory bombowe, w których może przenosić uzbrojenie konwencjonalne, ale też bomby jądrowe. W przypadku tych drugich, wymienić należy przede wszystkim taktyczne/strategiczne termojądrowe bomby lotnicze B61, B83 oraz AGM-129 ACM i AGM-131 SRAM. W komorach mogą także znaleźć się bomby ogólnego przeznaczenia:

  • Mk 82;
  • Mk 84;
  • CBU-87;
  • CBU-89;
  • CBU-97.

Załoga B-2 Spirit liczy dwóch pilotów. Ważnymi elementami w samolocie pozostają też układy fly-by-wire, czyli system sterowania statkiem bez mechanicznych połączeń z powierzchniami sterowymi, oraz rozbudowany komputer sterujący lotem.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski