Na usługi w chmurze wydamy w tym roku ponad 370 milionów złotych

Na usługi w chmurze wydamy w tym roku ponad 370 milionów złotych

Na usługi w chmurze wydamy w tym roku ponad 370 milionów złotych
12.05.2014 10:49, aktualizacja: 12.05.2014 11:44

Specjaliści, którzy dla portalu Interaktywnie.com pokusili się o oszacowanie przyszłej wartości rynku przetwarzania danych w chmurze nie mają wątpliwości - branża cloud computingu jest bardzo perspektywiczna, jej wartość będzie rosła w tempie dwucyfrowym, ale to i tak wciąż tylko ułamek światowego rynku.

Według koncernu IBM na "chmurę" do końca 202. roku globalnie wydamy 200 miliardów dolarów. Taka kwota nie wydaje się przesadzona, gdy weźmiemy pod uwagę, że z rozwiązań o nią opartych korzystać będą zarówno osoby prywatne, przedsiębiorstwa - małe i duże - jak i administracja publiczna. Sprzedaż, rozwój produktu, zarządzanie łańcuchami dostaw to tylko jedna z kilku potencjalnych zastosowań "chmurnej" technologii.

A jak jest w Polsce? Skromnie, ale nie bez kompleksów. Eksperci ankietowani przez Interaktywnie.com szacują, ze w tym roku wartość rynku cloud computingu w Polsce, obejmującego zarówno usługi wdrażane w modelu chmury prywatnej, jak i publicznej przekroczy znacznie 30. mln złotych. Średnia ich prognoz to ponad 370 milionów.

Obraz

Dla porównania, w 2013 roku średnia z prognoz snutych dla Interaktywnie.com przez przedstawicieli branży wskazywała na kwotę 29. milionów zł.

Jeśli chodzi o dynamikę wzrostu, to będzie ona zbliżona do wartości szacowanych w ubiegłym roku. Średnia z typowań specjalistów wynosi 26,7 proc. i jest nieco niższa od analogicznego odczytu z 201. roku (29,2 proc.).

Obraz

Tempo wzrostu mogłoby być szybsze, ale polskie firmy wciąż nie zdają sobie sprawy z korzyści płynących z rozwiązań w chmurze, którą zresztą błędnie utożsamiają z każdą niemal usługa dostępną online. A dostawcom tradycyjnych usług zależy na tym, by nic się w tej kwestii nie zmieniło. Chcą bowiem zachować dotychczasowe marże.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)