Mysz jako gitara, masażysta lub blokada komputera
10.11.2011 13:39
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Co może łączyć matę do masażu, wirtualną gitarę i pluszową owieczkę? Odpowiedzią na to pytanie jest Microsoft Touch Mouse - dotykowa mysz zaprojektowana przez dział Microsoft Hardware. Aby jednak zrozumieć istotę tych nietypowych koneksji, należy przyjrzeć się pracom laureatów konkursu UIST Student Innovation Contest zorganizowanego przez ACM (Stowarzyszenie dla Maszyn Liczących) oraz Microsoft Applied Sciences Group.
Różnorodność zastosowań i pomysłów, zgłaszanych przez uczestników konkursu, była ogromna. Studenci z Wellesey College z Massachusetts zaprezentowali TUI.TAR —. wirtualną gitarę zbudowaną na bazie myszy Touch Mouse. Wykorzystując powierzchnię dotykową myszy, przypisali oni poszczególnym gestom, funkcje odpowiadające uderzaniu w struny i strojeniu rzeczywistej gitary. Innym nietypowym wynalazkiem okazała się Moussage Mat — mata masująca, którą jurorzy nagrodzili w kategorii „Najlepiej przygotowane”.
Studenci z Berkley stworzyli matę, która pozwala na bezdotykowy masaż za pomocą ruchów wykonywanych po powierzchni panelu dotykowego Touch Mouse. Dwanaście punktów na macie połączonych zostało z odpowiednimi gestami wykonywanymi na myszy —. pod ich wpływem, punkty zaczynają wibrować i masować osobę leżącą na macie.
Niemniej zaskakującym był projekt „Snail Interface”, wyróżniony nagrodą od publiczności. Wykorzystując Touch Mouse, studenci z MIT Media Lab stworzyli projektor w kształcie ślimaka, po uruchomieniu którego mysz Microsoft pozwala na sterowanie wirtualnymi antenkami zwierzęcia, dzięki czemu użytkownik ma szansę dowiedzieć się, jak ślimaki postrzegają otaczającą je rzeczywistość.
Wśród zaprezentowanych projektów, znalazły się również rozwiązania bardziej pragmatyczne. Wśród nich znalazło się oprogramowanie do zmiany rozmiaru okien w systemie Windows, zaprojektowane przez studentów z Carnegie Mellon University z Pensylwanii. Ta prosta, a jednak bardzo użyteczna funkcja, pozwala za pomocą gestów, dowolnie dostosowywać rozmiary okien w systemie Windows 7. Innym, równie pragmatycznym pomysłem, zwiększającym bezpieczeństwo prywatnych danych, był projekt „Grip to Identify” — rozwiązanie wykorzystujące indywidualny chwyt myszy każdego użytkownika do blokowania i odblokowywania jego komputera.
Uwagę jurorów przykuły również projekty wykorzystujące do modyfikacji funkcji Touch Mouse pluszowe zabawki. Grupa studentek z Massachusetts przygotowała interaktywną grę planszową dla dzieci, nagrodzoną w kategorii „Najbardziej użyteczne”. Touch Mouse stała się w niej podstawą do zbudowania pluszowej owieczki-pacynki, który poruszając się po interaktywnej planszy, poszukuje zaginionej pasterki. Gesty po powierzchni Touch Mouse zaszytej w maskotce, imitują ruchy zwierzęcia, a kolejnym etapom gry towarzyszą nagrane wcześniej komentarze audio, które informują dzieci, gdzie owieczka powinna kierować się dalej, by odnaleźć swoją właścicielkę. Projektem, który zdobył nagrodę w kategorii „Najlepiej wykonane”. okazał się Toki D.I.Y. Ten nietypowy zestaw narzędziowy w postaci pluszowego słonia, stworzony przez studentów z kopenhaskiego IT University, to kolejny przykład zaszycia Touch Mouse w zabawce. Mysz połączona została przewodnikami z poszczególnymi częściami ciała maskotki — uszami, trąbą, łapami. Dotyk tych
właśnie części ciała, odzwierciedlany jest na ekranie komputera.
Projekty przygotowane przez studentów z różnych części świata miały spełniać kilka warunków: łączyć Touch Mouse z innymi urządzeniami i czujnikami, tworzyć nowe aplikacje dla myszy oraz prezentować nieszablonowe rozwiązania dla urządzenia, którym posługujemy się na co dzień.