Mózg woli UHD

Samsung we współpracy z brytyjskim instytutem Mindlab International przeprowadził badanie neuropsychologiczne dotyczące oddziaływania obrazu w rozdzielczości UHD na ciało i mózg człowieka. Okazuje się, że oglądanie telewizji w jakości Ultra HD jest o 38 proc. bardziej absorbujące niż w przypadku Full HD. Co więcej, oglądając nagranie po raz pierwszy, użytkownicy telewizorów UHD doświadczają o 25 proc. więcej wrażeń w porównaniu z posiadaczami ekranów o rozdzielczości Full HD.

Mózg woli UHD
Źródło zdjęć: © chip.pl

04.12.2015 11:23

Autorzy badania "Screen Sensation: The Ultra HD Effect" przeanalizowali fizjologiczne aspekty oglądania telewizji na ekranach UHD w porównaniu z Full HD w celu podkreślenia korzyści płynących z nowej technologii. Ekrany o rozdzielczości Full HD (określanej również jako 1080p) dostarczają ponad pięć razy więcej szczegółów obrazu niż w przypadku standardowej rozdzielczości. Z kolei telewizory obsługujące rozdzielczość Ultra High Definition (UHD) umożliwiają wyświetlanie obrazów zwierających cztery razy więcej szczegółów niż w przypadku formatu Full HD.

Uczestnicy badania, w wieku od 18 do 65 lat, zostali poddani elektroencefalografii (EEG), czyli analizie czynności mózgu poprzez podłączone do skóry głowy elektrody. Kontrolowano również ich reakcję elektrodermalną (EDA) oraz tętno. Badane osoby oglądały materiały z serwisu streamingowego Netflix oraz mecz piłki nożnej europejskiej drużyny, w obu przypadkach zarówno w formacie UHD, jak i Full HD. W celu zapewnienia bezstronności podczas badania oznaczenie marki telewizora zostało zakryte.

Wyniki badania zdecydowanie potwierdzają, że treści oglądane na telewizorach w rozdzielczości UHD są znacznie bardziej absorbujące niż w przypadku Full HD, ze względu na połączenie zwiększonej motywacji dążeniowej (miernik związany z dążeniem do czegoś), przetwarzania wzrokowego i wskaźnika beta (miernik związany z aktywnym myśleniem albo koncentracją). Poziom immersji ("zanurzenia" w akcji) znacznie wzrastał w trakcie scen takich jak jazda kolejką górską w parku rozrywki, zakup nowego produktu czy wyjście na randkę. Fakt, że oglądanie materiałów na telewizorach UHD zwiększa poziom immersji wskazuje na bardziej pozytywne i silniejsze zaangażowanie po stronie widza niż w przypadku oglądania treści na ekranie Full HD.

Wyniki badania z pewnością zainteresują kibiców piłki nożnej, którzy oglądając mecz ulubionej drużyny, lubią czuć się jak sędziowie na boisku, za każdym razem prawidłowo sygnalizując pozycję spaloną. U 6. proc. osób stwierdzono bowiem wyższy poziom przetwarzania wzrokowego podczas oglądania piłki nożnej w rozdzielczości UHD, co oznacza, że mózg w większym stopniu korzysta ze swoich zdolności przetwarzania informacji wzrokowej. Z kolei funkcja umysłowa zapewnia bardziej szczegółowe i bogatsze odtworzenie tego, co naprawdę dzieje się na boisku.

Uczestnicy badania doznawali o 25 proc. więcej wrażeń podczas oglądania materiałów na telewizorach UHD po raz pierwszy. Badane osoby szybciej reagowały na to, co dzieje się na ekranie, były bardziej uważne i skoncentrowane. To dobra wiadomość dla fanów kina akcji, którzy podczas oglądania ulubionych filmów chcą doznawać większych emocji. W przypadku oglądania tych samych treści po raz drugi lub trzeci, osoby korzystające z ekranów UHD zwracały na nie o 29 proc. większą uwagę niż ci, którzy oglądali je na ekranach Full HD. Co więcej, ich uwagę znacznie bardziej przyciągały treści na ekranach UHD w porównaniu z ekranami Full HD (zaobserwowano 20-procentową różnicę).

Polecamy w wydaniu internetowym chip.pl: Nokia C1 na kolejnym renderze

gadżetytelewizoryuhd
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)