Lider nowoczesnego transportu? Jaworzno. Przetestują autonomiczne autobusy

Mające mniej niż 100 tysięcy mieszkańców miasto wyrasta na lidera innowacyjności. Wkrótce trujące spalinami autobusy zostaną tu wymienione na elektryczne.

Lider nowoczesnego transportu? Jaworzno. Przetestują autonomiczne autobusy
Źródło zdjęć: © PKM Jaworzno
Grzegorz Burtan

26.06.2018 | aktual.: 27.06.2018 17:12

- Jesteśmy miastem otwartym na innowacje. Lubię zmiany i dobieram do pracy ludzi nastawionych na nieustanny rozwój. Wolimy być pionierami wielu przedsięwzięć, zamiast brać przykład wyłącznie ze sprawdzonych i utrwalonych rozwiązań - powiedział Paweł Silbert, prezydent Jaworzna, cytowany przez portal jaworzno.pl. Puste słowa? Zdecydowanie nie. Okazja do takiej przemowy była bardzo stosowna.

Włodarze miasta podpisali list intencyjny z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju oraz Ministerstwem Infrastruktury. To ważny dokument, który zapewnia, że miasto może zacząć tworzyć specjalną strefę do testowej jazdy prototypów autonomicznych autobusów.

Dobre chęci i dobre efekty

- Dlaczego akurat Jaworzno? Odpowiedź jest prosta. Jaworzno od pewnego czasu specjalizuje się w tym kierunku. To jedno z miejsc w Polsce o jednym z największych wskaźników elektryfikacji pojazdów zbiorowego transportu publicznego - mówi Silbert w rozmowie z WP Tech. - Dodatkowo planuje nowe zakupy taboru i inwestycje w budowę kolejnych stacji ładowania. Miasto zgłosiło propozycję wyznaczenia toru testowego dla pojazdów autonomicznych bezemisyjnego transportu publicznego. Co ważne, to miejsce ma być dostępne dla wszystkich podmiotów i producentów zainteresowanych wprowadzaniem rozwiązań z zakresu jazdy autonomicznej - dodaje.

Stwierdzenia rzecznika nie pozostają bez pokrycia. Flotę autobusów miejskich w 40 proc. stanowią pojazdy elektryczne. W przyszłości planowany jest zakup kolejnych maszyn, by osiągnąć poziom 80 proc. Maciej Zaremba, rzecznik prasowy Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej Jaworzno, przedstawił WP Tech plany na przyszłość bliższą i dalszą.

- Za wcześnie by mówić o włączaniu autonomicznych pojazdów do naszej floty. Na razie przygotowujemy obszar testowy, trzeba się jeszcze wstrzymać z takimi planami - zaznacza od razu - Mogę jednak powiedzieć o tym, co już zrobiliśmy. Flota PKM eksploatuje 60 autobusów. Pierwszy pojazd elektryczny kupiliśmy w 2015 roku do testów. W naszych barwach jeździ też eksperymentalny pojazd firmy Tauron. W 2017 zakupiliśmy dodatkowe 22 elektryczne pojazdy - łącznie 24 pojazdy na 60 to pojazdy elektryczne. Do 2020 chcemy zakupić kolejne 20 takich autubusów. Co ważne, obecnie posiadane pojazdy wykonują 50 proc. pracy przewozowej. Z czasem diesle ostatecznie trafią do lamusa. Chcemy, by po 2020 roku całą pracę przewozową wykonywały pojazdy elektryczne - opisuje.

Ku autonomii

Jak konkretnie ma wyglądać plan stworzenia toru, na którym będą testować pojazdy autonomiczne? Wiadomo już, że zostało wyznaczone odpowiednie terytorium, na którym stanie ten plac. Ale bardziej szczegółową wizję opisuje mi przedstawiciel NCBiR.

- Na terenie Jaworzna powstanie mini-miasteczko z wyznaczonymi ciągami komunikacyjnymi, pozwalającymi na testowanie pojazdów w trybie jazdy autonomicznej. To ważne, bo w programie "Bezemisjny transport publiczny" przewidzieliśmy pewien stopień autonomiczności pojazdów. Wymagamy, aby mogły jeździć w trybie autonomicznym co najmniej na obszarze zajezdni - przedstawia projekt Melcer. - Testy autobusów w Jaworznie odbędą się na terenie zajezdni oraz na torze testowym - podkreśla.

Co ciekawe, nie są to jedyne plany na stworzenie i przetestowanie innowacyjnego środka transportu w Jaworznie. W zeszłym roku włodarze miasta podpisali list intencyjny wraz z firmą EUROLOOP na testowanie superszybkiej kolejki niskiociśnieniowej (podobnej w działaniu do Hyperloop Elona Muska). Na jakim etapie są prace? Odpowiedzi udzielił mi Piotr Krzemiński, dyrektor operacyjny EUROLOOP.

- Współpraca Miasta Jaworzno i EUROLOOP trwa od momentu podpisania Listu Intencyjnego. Warto zaznaczyć, że realizacja takiego projektu to duże i kompleksowe przedsięwzięcie, które wymaga działań podejmowanych na różnych polach i Miasto Jaworzno wspiera EUROLOOP w niektórych z nich - mówi Krzemiński. - Obecnie nie mogę jeszcze zdradzić szczegółów ani na temat toru w Jaworznie, ani całego Projektu, ale nadmienię, że trwają prace związane z weryfikacją finansowania wnioskowanego na ten cel i wszystko będzie wiadomo na przestrzeni kolejnych 2 miesięcy - dodaje.

Prędzej samodzielne auto niż superszybki pociąg

EUROLOOP to oczywiście melodia odległej przyszłości. Tymczasem wróćmy jeszcze do toru dla pojazdów autonomicznych i nich samych. Kiedy można spodziewać się pierwszych testów? Zdaniem Melcera, zostaną przeprowadzone pod koniec obecnej dekady.

- Wszystkie pojazdy, które producenci dostarczą w ramach naszego zamówienia, po spełnieniu odpowiednich kryteriów, zostaną gruntownie przetestowane. Zależy nam, żeby innowacyjne pojazdy były wolne od wad i całkowicie bezpieczne. Dlatego na przełomie 2019 i 2020 roku zostaną przeprowadzone testy prototypów pojazdów, tak by producenci mogli nie tylko zaprezentować wyniki prac Badawczo-Rozwojowych, ale również wprowadzić ewentualnie poprawki przed uruchomieniem produkcji - konkluduje.

To wszystko w mieście położonym na Wyżynie Śląskiej. Miejmy nadzieję, że nic nie stanie na przeszkodzie do testowania nowych pojazdów, a Jaworzno stanie się swoistym poligonem doświadczalnym dla nowych technologii.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)