Latanie będzie bezpieczniejsze - piloci będą mogli widzieć przez chmury

Jednym z najpoważniejszych problemów związanym z lotnictwem jest widoczność. Piloci mają do dyspozycji radary, które pokazują położenie innych samolotów, a także system ILS, który pozwala nakierować maszynę na płytę lotniska. Żadne z tych urządzeń nie jest w stanie pokazać realnego ukształtowania terenu, czy stałych przeszkód - do tego wciąż jest potrzebny wzrok. Kiedy jednak pojawia się gęsta mgła, albo pilot musi lecieć przez chmury, to poruszą się trochę po omacku. Dzięki nowej technologii to się zmieni.

Obraz
Źródło zdjęć: © Technical University of Munich

System wykorzystuje system LiDAR, który z powodzeniem jest wykorzystywany np. do tworzenia dokładnych map morskiego dna. Spotkamy go także na wyposażeniu nowoczesnych samochodów, gdzie umożliwia on np. automatyczne parkowanie. Urządzenie emituje wiązkę laserową, która odbija się od przeszkód i terenu. Kiedy sygnał powraca, komputer przekształca informację w trójwymiarową mapę otoczenia.

Pierwsze testy wykonane przez pilotów (póki co w symulatorach lotu) pokazały, że piloci lecieli znacznie pewniej, mieli wyższe poczucie bezpieczeństwa, a także sam lot określali jako znacznie mniej wymagający. Pilotom nałożono specjalne gogle, a następnie zasymulowano bardzo trudne warunki pogodowe, z praktycznie zerową widocznością. Piloci mogli dostrzec takie detale jak dźwigi budowlane, domy, naturalne przeszkody czy linie energetyczne. Najważniejszą zaletą systemu jest fakt, że nie korzysta on z gotowych map, ale samodzielnie tworzy aktualny obraz przestrzeni. Gogle sprzężone są także z czujnikiem ruchu, dlatego pokazują obraz dokładnie w tym miejscu, w które patrzy pilot.

Obraz
© (fot. Technical University of Munich)

Nowy wynalazek trafi na początku do śmigłowców i małych awionetek. To właśnie piloci tej kategorii statków powietrznych latają często poza ustalonymi i bezpiecznymi korytarzami powietrznymi. Przy minimalnej widoczności bardzo łatwo o zderzenie z przeszkodą, która nie jest zaznaczona na mapie.

To jest na czasie: Czy warto zarejestrować swój numer na kartę?

jb

Wybrane dla Ciebie
Atak na rosyjską infrastrukturę energetyczną. Ukraińcy użyli Neptunów
Atak na rosyjską infrastrukturę energetyczną. Ukraińcy użyli Neptunów
Pentagon wydał zgodę na dostawę postrachu Kremla. Ostatnią barierą Trump
Pentagon wydał zgodę na dostawę postrachu Kremla. Ostatnią barierą Trump
Zamówili 138 myśliwców F-35. Zapomnieli zadbać o zaplecze
Zamówili 138 myśliwców F-35. Zapomnieli zadbać o zaplecze
Nie Iran, nie Korea Północna. Rosja ma jeszcze silniejszego sojusznika
Nie Iran, nie Korea Północna. Rosja ma jeszcze silniejszego sojusznika
Rosyjski szpieg nad Bałtykiem. Polska poderwała myśliwce
Rosyjski szpieg nad Bałtykiem. Polska poderwała myśliwce
Ukraińcy zniszczyli Oriesznika. Nikt o tym nie wiedział
Ukraińcy zniszczyli Oriesznika. Nikt o tym nie wiedział
Cmentarzysko samolotów w Rosji. Spoczywają tu od II wojny światowej
Cmentarzysko samolotów w Rosji. Spoczywają tu od II wojny światowej
Rosjanie przeszukują złomowiska. Ukraińcy dobrze wiedzą, czego szukają
Rosjanie przeszukują złomowiska. Ukraińcy dobrze wiedzą, czego szukają
Niezwykłe zjawisko. Sierść psów w Czarnobylu staje się niebieska
Niezwykłe zjawisko. Sierść psów w Czarnobylu staje się niebieska
Kolejny obiekt reliktem nieistniejącej cywilizacji. Jest jeden haczyk
Kolejny obiekt reliktem nieistniejącej cywilizacji. Jest jeden haczyk
Pancerne marzenia Włochów. Chcą użyć pieniędzy z unijnego programu SAFE
Pancerne marzenia Włochów. Chcą użyć pieniędzy z unijnego programu SAFE
Zniszczyli prawie połowę. Rosjanie tracą Pancyry
Zniszczyli prawie połowę. Rosjanie tracą Pancyry