Konkurent Dreamlinera - potężny Airbus A350 XWB

Konkurent Dreamlinera - potężny Airbus A350 XWB

26.02.2015 | aktual.: 29.12.2016 08:20

Boeing 787 Dreamliner - woda kapiąca na pasażerów podczas startowania maszyny, liczne awarie i usterki oraz ogromna fala negatywnej krytyki. Czas na konkurencję dla tego samolotu. Prezentujemy najnowszą maszynę, która wyjechała z hangarów Airbusa - model A350 XWB we wszystkich konfiguracjach.

O Boeingu 787 Dreamliner słyszało wielu z nas. Przeważnie zestawiano ten samolot ze słowami _ luksus _, _ elegancja _czy _ nowy wymiar lotnictwa pasażerskiego _. Jak wyglądało to w praktyce? Woda kapiąca na pasażerów podczas startu maszyny, liczne awarie i usterki oraz ogromna fala krytyki. Mimo to, niemal każdy chciałby odbyć podróż tym odrzutowcem. Airbus uważnie przyglądał się Dreamlinerowi i postanowił stworzyć samolot, który ma być godną konkurencją dla Boeinga 787.

Prezentujemy wam najnowszą maszynę, która wyjechała z hangarów Airbusa - model A350 XWB we wszystkich konfiguracjach.

1 / 8

Szerokokadłubowy A350

Obraz
Flickr / Joao Carlos Medau / CC

A350 XWB to samolot pasażerski dalekiego zasięgu. Oznaczenie XWB oznacza, że jest to maszyna szerokokadłubowa (_ extra wide body _). Jak sama nazwa wskazuje, samoloty te posiadają szeroki kadłub, dzięki czemu są większe i pojemniejsze, a co za tym idzie - bardziej opłacalne. Zwykle mają dwa przejścia pomiędzy rzędami foteli. Obecnie największy samolot szerokokadłubowy to Airbus A380 (może pomieścić aż do 853 pasażerów), natomiast najnowszy A350 XWB pomieści do 369 (lub 400) osób. Rozpiętość maszyny wynosi 64 m (to aż o 13 m więcej, niż wysokość wodospadu Niagara). Długość wynosi od 60,54 m do 77,88 m w zależności od wersji. Samolot jest wysoki na niespełna 17 m.

2 / 8

Silniki Rolls-Royce Trend XWB

Obraz
Airbus

Airbus A350 XWB to dolnopłat z dwoma silnikami turbowentylatorowymi o układzie trójwałowym Rolls-Royce Trent XWB. Charakteryzują się one lepszą aerodynamiką, mniejszym o 15 proc. ciężarem i do 16 proc. mniejszym zużyciu paliwa w porównaniu do starszych wersji. Pierwszy raz uruchomiono je 17 lipca 2010 roku w Derby podczas testów. Ciąg tego motoru to od 330 kN do 410 kN. Wentylator motoru ma średnicę trzech metrów, a cena jednej sztuki wynosi... od 260 do 340 milionów dolarów. Masa startowa A350 XWB wynosi od 182 500 kg do 225 500 kg.

3 / 8

Airbus A350 XWB-800

Obraz
Flickr / NickWu / CC

Airbus A350-800 to najkrótsza wersja tego modelu. Może pomieścić 276 pasażerów w typowej kabinie podzielonej na dwie klasy. Zasięg tej wersji to 15 300 km. Posiada ten sam przekrój, kokpit, silniki, system i procedury serwisowe, co kolejne modele. Jego 220-calowy przekrój wewnętrzny jest o 5 cali większy od najbliższego konkurenta. Oznacza to możliwość umieszczenia od 6 do 7 foteli w rzędzie w znacznie wyższym komforcie, niż dotychczas.

Długość: 60,54 m
Wysokość: 17,05 m
Rozpiętość: 64,75 m
Zasięg: 15 300 km
Wysokość kabiny: 5,61 m
Typowy układ siedzeń: 276 miejsc
Maksymalna ilość paliwa: 138 000 l

4 / 8

Airbus A350 XWB-900

Obraz
Airbus

Airbus A350-900 to drugi - pod względem długości i pojemności - przedstawiciel rodziny A350 XWB. Jest to podstawowa wersja tej maszyny, która może pomieścić 315 pasażerów w konfiguracji dwóch klas. Zasięg A350-900 to 14 350km, czyli nieco mniej, niż jego mniejszy bliźniak. W tym samolocie możliwe jest umieszczenie w klasie ekonomicznej od 8 do 10 foteli w rzędzie.

Długość: 66,89 m
Wysokość: 17,05 m
Rozpiętość: 64,75 m
Zasięg: 14 350 km
Wysokość kabiny: 5,61 m
Typowy układ siedzeń: 315 miejsc
Maksymalna ilość paliwa: 138 000 l

5 / 8

Airbus A350 XWB-1000

Obraz
Flickr / Mark Harkin / CC

Airbus A350-1000 to najdłuższy (niespełna 80 metrów) przedstawiciel serii A350 XWB. Maszyna ma wejść do powszechnego użytku w roku 2017. Jego konstrukcja została zaprojektowana w taki sposób, by dostarczać maksymalną wydajność, niezawodność i optymalizację w eksploatacji. W typowej konfiguracji dwóch klas, ten egzemplarz pomieści 369 pasażerów. Wzięto również pod uwagę wersję, która pomieści nawet 400 osób. Zasięg tego samolotu ma wynosić 14 800 km, stanowiąc znaczną przewagę w generowaniu przychodu dla przyszłych operatorów (stosunek spalania paliwa, pojemności i zasięgu). Siedzenia dla klasy ekonomicznej zostały przewidziane w zakresie dziewięciu w rzędzie. Klasa premium oferować będzie o jeden fotel mniej. Układy o większej gęstości można zwiększyć do liczby dziesięciu. Co ciekawe, przy tej opcji, nie będzie konieczne wzmacnianie podłogi czy modyfikacja kabiny.

6 / 8

Airbus A350 XWB-1000

Obraz
Airbus

Za zasilanie A350-1000 odpowiadać będzie zespół dwóch silników Trent-XWB (Rolls-Royce). Napór na starcie ma wynosić 97 000 funtów. Jest to najmocniejszy motor, którego użyto do jakiegokolwiek z samolotów Airbusa. Przewiduje się, że A350-1000 będzie mógł wspierać loty długodystansowe na trasach tzw. wschodzących, czyli Szanghaj - Boston lub Paryż - Santiago. Oczywiście, oprócz tego, ma się on pojawić w powietrzu między Manchesterem a Los Angeles czy Dubajem i Melbourne. Wszystko to przy spalaniu 25 proc. mniej paliwa, niż jego najbliższy konkurent.

Długość: 77,88 m
Wysokość: 17,08 m
Rozpiętość: 64,75 m
Zasięg: 14 800 km
Wysokość kabiny: 5,61 m
Typowy układ siedzeń: 369 miejsc
Maksymalna ilość paliwa: 156 000 l

7 / 8

Airbus A350 w barwach Qatar Airways

Obraz
Airbus

Operatorzy, mając do dyspozycji jedną maszynę w trzech różnych rozmiarach, mogą odpowiednio dopasować flotę A350 do zapotrzebowania na poszczególnych trasach, gwarantując optymalny potencjalny przychód.

A350 XWB trafił już do Qatar Airways. 22 grudnia 2014 w Tuluzie Katarczycy odebrali pierwszego na świecie odrzutowca A350-800 XWB. Według informacji z tamtego czasu, A350 miał obsługiwać trasę z Dohy (stolica Kataru) do Frankfurtu nad Menem (największy hub lotniczy w Europie). Zakupiona konfiguracja samolotu, według życzenia nabywcy, posiada dwie klasy dla 283 pasażerów: 36 w klasie biznes (układ 1-2-1) i 247 w ekonomiku (układ 3-3-3). 19 stycznia 2015 odbył się pierwszy rejsowy lot tego samolotu w barwach linii Qatar.

8 / 8

Zainteresowanie nowym Airbusem

Obraz
Airbus

Według stanu na 31 stycznia 2014 roku, liczba zamówień na wszystkie modele A350 w trzech konfiguracjach wynosiła 738. Najwięcej egzemplarzy A350-800 ma trafić do Aircraft Purchase Fleet oraz linii Yemenia. A350-900 w liczbie siedemdziesięciu został zamówiony przez Singapore Airlines. Qatar Airways natomiast ubiega się o 43 maszyny tego typu. Największy z nowych Airbusów, A350-1000, również trafi do Kataru (37 sztuk). United Airlines a USA planuje nabyć ich 35.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (99)