Komputer PC schodzi ze sceny, ale powoli
Prognozy analityków informatyki i wyniki sprzedaży podzespołów, wskazują na to, że stacjonarny komputer PC powoli zaczyna "stawać się historią"
26.10.2011 | aktual.: 03.11.2011 12:42
Prognozy analityków informatyki i wyniki sprzedaży podzespołów, wskazują na to, że stacjonarny komputer PC powoli zaczyna "stawać się historią" - poinformowały CNN i magazyn Wired.
Komputerów PC nie kupuje się obecnie w USA, Kanadzie i Europie Zachodniej, choć na tym ostatnim obszarze spadek sprzedaży jest niewielki, ale stały. We wszystkich tych regionach rośnie też szybko sprzedaż notebooków. Obecnie już niemal 2/3 nowo nabywanych komputerów w krajach rozwiniętych to notebooki.
Jednak komputery PC wciąż się sprzedają w krajach rozwijających się - w II kw. 200. roku w Chinach kupiono o 12 proc. komputerów tego typu więcej niż w poprzednim kwartale, w Indiach wzrost sprzedaży w tym samym okresie sięgnął 21 proc. Największymi rynkami komputerowymi na świecie są odpowiednio Chiny i Brazylia; USA zajmuje dopiero trzecie miejsce.
Według analityków firmy Gartner w III kw. obecnego roku jednym z najszybciej rozwijających się rynków komputerów PC będzie region Ameryki Łacińskiej, gdzie zostanie kupionych o 2. proc. komputerów więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Podobnie jednak jak w Europie czy USA najwięcej kupi się tam już nie komputerów stacjonarnych, a laptopów.
Jak twierdzą analitycy pytani przez magazyn Wired, komputery stacjonarne i częściowo notebooki są coraz częściej zastępowane przez mobilne urządzenia przenośne - małe ultrabooki i tablety.
Ultrabooki to bardzo cienkie, wydajne notebooki, pracujące długo na baterii, mogące zarówno służyć jako komputery biurowe, internetowe, jak i do przeglądania multimediów. Innym segmentem, który szybko się rozwija są małe i średnie tablety, posiadające klawiaturę dotykową.
Jak zauważył Vijay Rakesh, analityk z firmy konsultingowej Sterne Agee, komputer PC "schodzi ze sceny bardzo powoli". Obecnie bowiem komputery stacjonarne kupują głównie użytkownicy korporacyjni w krajach rozwiniętych i indywidualni w krajach rozwijających się, zaś notebooki - użytkownicy indywidualni zarówno w krajach rozwijających się, jak i rozwiniętych.
-/SW/SW