Jest podobna do Ziemi. Dokładny pomiar pobliskiej planety

Jest podobna do Ziemi. Dokładny pomiar pobliskiej planety

Wizualizacja egzoplanety LTT 1445Ac
Źródło zdjęć: © NASA, ESA, L. Hustak (STScI)
18.11.2023 07:05, aktualizacja: 17.01.2024 13:39

Teleskop Hubble'a pozwolił na dokonanie dokładnych pomiarów najbliższej egzoplanety, która przypomina Ziemię. Obiekt, o którym mowa, znajduje się całkiem blisko naszej planety.

Dzięki wykorzystaniu Kosmicznego Teleskopu Hubble'a astronomowie zdołali zmierzyć rozmiar najbliższej egzoplanety, która rozmiarem przypomina Ziemię. Krąży ona wokół gwiazdy LTT 1445A, która jest częścią układu trzech czerwonych karłów, znajdującego się 22 lata świetlne od naszej planety. Dla porównania - najbliższy nam układ, czyli Alfa Centauri, znajduje się ponad cztery lata świetlne stąd.

Jak czytamy w serwisie Urania, przy wykorzystaniu Teleskopu Hubble'a dokonano pomiarów niewielkiej planety LTT 1445Ac, którą odkryła w 2022 r. satelita TESS. Nie udało się jej jednak wówczas zmierzyć ze względu na ograniczoną rozdzielczość optyczną TESS.

- Możliwe było, że ten układ ma niekorzystną geometrię, co oznaczałoby, że nie bylibyśmy w stanie dokładnie zmierzyć jego rozmiaru. Jednak dzięki możliwościom Kosmicznego Teleskopu Hubble'a udało nam się precyzyjnie zmierzyć średnicę tej planety – powiedziała Emily Pass z Center for Astrophysics | Harvard & Smithsonian w Cambridge, Massachusetts, autor artykułu opublikowanego w czasopiśmie Astronomical Journal.

Bliźniaczka Ziemi?

Planeta LTT 1445Ac okazuje się być niewiele większa od naszej planety - jej średnica jest większa od ziemskiej zaledwie 1,07 razy. Oznacza to, że planeta ta jest skalistym obiektem o zbliżonej grawitacji powierzchniowej.

Niestety, nie jest to miejsce, w którym mogłoby rozwijać się życie podobne do ziemskiego. Powierzchnia planety cechuje się temperaturą na poziomie ok. 260 stopni Celsjusza.

- Planety tranzytujące są ekscytujące, ponieważ umożliwiają nam charakteryzację ich atmosfer za pomocą spektroskopii. Możemy to robić nie tylko przy użyciu Teleskopu Hubble'a, ale także Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba. Nasze obecne pomiary są ważne, ponieważ wskazują na to, że planeta LTT 1445Ac jest prawdopodobnie bardzo zbliżona do planety typu ziemskiego. Czekamy z niecierpliwością na kolejne obserwacje, które pozwolą nam lepiej zrozumieć różnorodność planet krążących wokół innych gwiazd – powiedziała Pass, cytowana przez redakcję serwisu urania.edu.pl.

Karol Kołtowski, dziennikarz Wirtualnej Polski