Japończycy stworzyli hybrydę człowieka i małpy. Zmodyfikowali jej mózg ludzkimi genami

Japończycy stworzyli hybrydę człowieka i małpy. Zmodyfikowali jej mózg ludzkimi genami

Źródło zdjęć: © Getty Images, MPI-CBG
Arkadiusz Stando
20.11.2020 19:59, aktualizacja: 02.03.2022 12:52

Naukowcy wprowadzili ludzki gen ARHGAP11B do płodów małp. Proces sprawił wzrost wielkości mózgu i przybranie podobnego kształtu do ludzkiego mózgu. Niektórzy badacze są zaniepokojeni kierunkiem, jaki obiera współczesna inżynieria genetyczna.

Naukowcy z niemieckiego Instytutu Maxa Plancka Molekularnej Biologii Komórki i Genetyki oraz z Central Institute for Experimental Animals w Japonii wprowadzili do płodu małpki marmozety ludzki gen ARHGAP11B powodując powiększenie kory nowej mózgu. Naukowcy opisali swoje odkrycia w czasopiśmie naukowym Science. Kora to ostatni element mózgu człowieka, który ewoluował, stąd z angielskiego zwie się ją "neocortex", gdzie "neo" oznacza "nowy".

Stanowi ona ponad 75 proc. całej objętości ludzkiego mózgu. To dzięki niej organizm człowieka jest tak złożony i niespotykanie odmienny od wszystkich stworzeń żyjących na Ziemi. Przykładowo, dzięki niej potrafimy rozumieć i korzystać z mowy ludzkiej. Po wprowadzeniu genu ARHGAP11B, odpowiedzialnego za wzrost kory mózgowej, do płodu małpy, naukowcy zauważyli podobny proces.

"Rzeczywiście odkryliśmy, że kora mózgu marmozety zwyczajnej została powiększona, a powierzchnia mózgu pofałdowana". Mózg zwiększył swoją objętość, a także przybrał podobne kształty. Naukowcy określili te hybrydy człowieka i małpy jako "transgenicznych naczelnych innych niż ludzie". Brzmi to może niepokojąco, ale fakt jest taki, że owe małpy się nie narodziły.

Japończycy i Niemcy wspólnie tworzą hybrydy ludzi i zwierząt, ale przerywają ciąże

Rozmiar mózgu normalnej małpy oraz hybrydy
Rozmiar mózgu normalnej małpy oraz hybrydy© Heide et al. , MPI-CBG

Naukowcy obserwowali wzrost rozmiaru mózgów zwierząt jeszcze w płodach. Po 100 dniach wzrostu ciąża była przerywana. "Zezwolenie na przekroczenie fazy płodowej przez eksperyment i pozwolenie na narodziny małpom niosącym ludzkie geny byłoby nieodpowiedzialne i nieetyczne" powiedział współautor badania Wieland Huttner w komunikacie prasowym.

"Ograniczyliśmy nasze analizy do płodów marmozet, ponieważ spodziewaliśmy się, że ekspresja tego specyficznego dla człowieka genu wpłynie na rozwój kory nowej u marmozety (...) jest to warunek wstępny - i obowiązkowy z etycznego punktu widzenia - aby określić wpływ ARHGAP11B na rozwój kory nowej płodowej marmozety".