Jak kupić GPS? 6 porad dla każdego

Zestawy do nawigacji GPS to urządzenia bardzo złożone. Liczy się w nich każdy szczegół, a z pozoru błahe sprawy (np. słaby uchwyt samochodowy) mogą skutecznie popsuć przyjemność korzystania z GPS-a.

Jak kupić GPS? 6 porad dla każdego
Źródło zdjęć: © PC World

29.05.2010 | aktual.: 31.05.2010 12:12

GPS musi wywiązać się ze swojego podstawowego zadania, jakim jest znalezienie optymalnej trasy doprowadzającej nas do celu podróży. Wszystkie pozostałe funkcje to dodatki - mniej lub bardziej znaczące, co w dużym stopniu zależy od gustu i oczekiwań użytkownika. Niemniej da się wyznaczyć kilka najważniejszych cech, które nawigacja musi spełniać, by sprawnie działać.

1. Mapy

W każdym nawigatorze najważniejsza jest mapa. To ona decyduje o wartości urządzenia. Na nic wspaniała stylizacja, jakość wykonania i mnogość funkcji, jeśli zainstalowana mapa będzie mało dokładna i nie doprowadzi Cię szybko do celu. Liczy się nie tylko liczba miejscowości, szczegółowość numeracji ulic czy punktów POI, ale w sytuacji gdy pod tymi względami mapy stają się coraz kompletniejsze i bardziej do siebie zbliżone, precyzja wyznaczanych tras i ich pomysłowość.

Ważnym elementem map jest także interfejs użytkownika: łatwość wprowadzania danych, planowania tras itp. Warto dokładnie przyjrzeć się, jakie kraje obejmuje. Tutaj zalecamy ostrożność, gdyż kraje wymienione w opisie na pudełku mogą być odwzorowane tylko w niewielkim stopniu, np. 5. powierzchni lub wyłącznie główne drogi. Sprawdźmy także, jakie są koszty aktualizacji map, zwłaszcza w urządzeniach z TMC. Następną ważną funkcją jest zainstalowanie w nich bazy fotoradarów i koszty jej aktualizacji, o ile nie następuje ona automatycznie wraz z aktualizowaniem samej mapy.
Z pewnością warto także sprawdzić bazę adresów (np. wybierając znany nam adres w jakiejś niewielkiej miejscowości) i punktów POI.

2. Uchwyt do mocowania na szybie

Teoretycznie szczegół, ale jego niedocenienie może sprawić, że nawigacji nie da się używać. Uchwyt powinien mieć odpowiednią długość i zakres regulacji, tak żeby nawigacja znajdowała się w odpowiedniej odległości od rąk i oczu kierowcy i była nachylona pod właściwym kątem. Dominującym systemem instalacji jest uchwyt z przyssawką, którą należy przycisnąć do szyby czołowej pojazdu. Sprawdzając GPS, warto wziąć pod uwagę łatwość montażu, zakres regulacji, jakość wykonania i pewność chwytu przyssawki. Zasada dźwigni sprawia, że im dłuższy uchwyt, tym mocniej musi być przytwierdzony do szyby. Pół biedy gdy montujemy standardową nawigację 4,3 cala, o niedużej masie, gorzej gdy jest to ciężka 7-calówka. Wówczas, w przypadku jazdy po wybojach, grozi odpadnięcie od szyby. Doskonałym, ale rzadko spotykanym rozwiązaniem jest umieszczenie w nim gniazda zasilania.

3. Ekran
Jednym z kluczowych elementów GPS-a jest ekran. Obecnie nie ma już urządzeń bez ekranu dotykowego. Przekątna ekranu zaczyna się od 3,5. a kończy najczęściej na 7 calach. Większy ekran to łatwiejsze korzystanie z GPS-a - lepiej widoczne mapy, większe przyciski, wyższy komfort oglądania filmów i zdjęć (o ile jest to możliwe). Ale z drugiej strony, większe gabaryty i masa, co utrudnia zabranie nawigacji z samochodu, jej montaż na szybie, a także może ograniczyć widoczność podczas prowadzenia pojazdu i nie da się jej zmieścić w kieszeni. Graficzny sposób prezentacji trasy sprawia, że ważna jest również jakość wyświetlanego obrazu - powinien być ostry, kontrastowy i wyraźny. Niezwykle ważnym parametrem jest jasność ekranu, tak aby w słoneczny dzień wyświetlane dane były czytelne.

4. Jakość użytych materiałów

Zastosowane do budowy GPS-a materiały powinny być odporne na zarysowania i uszkodzenia. Dobrym rozwiązaniem są materiały gumowane, zapewniające ochronę nawet w przypadku upuszczenia nawigacji czy też jej odpadnięcia od szyby.

5. Głośnik

Praktycznie wszystkie mapy oprócz wyświetlania obrazu na ekranie, także głosowo podają informacje o manewrach. Ważne więc, by zainstalowany w nawigacji głośnik pozwalał na ich łatwe zrozumienie, nawet przy wysokim poziomie hałasu wewnątrz samochodu.

6. Odbiornik GPS

Decyduje on o tym, jak szybko odnajdywany jest sygnał z satelitów oraz czy podczas podróży będzie on stale utrzymywany. Przeglądając wyniki naszych testów, zauważysz, że różnice w tej kategorii są spore. O ile znajdowanie sygnału przez kilka minut nie ma większego znaczenia gdy wybieramy się w wielogodzinną trasę, o tyle podczas jazdy po mieście ta cecha decyduje w ogóle o sensie używania GPS-a. Także gubienie już znalezionego sygnału bywa bardzo denerwujące, dezorientujące, a momentami nawet niebezpieczne.

Źródło artykułu:PC World Komputer
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (87)