Jak kupić GPS? 6 porad dla każdego

Zestawy do nawigacji GPS to urządzenia bardzo złożone. Liczy się w nich każdy szczegół, a z pozoru błahe sprawy (np. słaby uchwyt samochodowy) mogą skutecznie popsuć przyjemność korzystania z GPS-a.

Obraz
Źródło zdjęć: © PC World

GPS musi wywiązać się ze swojego podstawowego zadania, jakim jest znalezienie optymalnej trasy doprowadzającej nas do celu podróży. Wszystkie pozostałe funkcje to dodatki - mniej lub bardziej znaczące, co w dużym stopniu zależy od gustu i oczekiwań użytkownika. Niemniej da się wyznaczyć kilka najważniejszych cech, które nawigacja musi spełniać, by sprawnie działać.

1. Mapy

W każdym nawigatorze najważniejsza jest mapa. To ona decyduje o wartości urządzenia. Na nic wspaniała stylizacja, jakość wykonania i mnogość funkcji, jeśli zainstalowana mapa będzie mało dokładna i nie doprowadzi Cię szybko do celu. Liczy się nie tylko liczba miejscowości, szczegółowość numeracji ulic czy punktów POI, ale w sytuacji gdy pod tymi względami mapy stają się coraz kompletniejsze i bardziej do siebie zbliżone, precyzja wyznaczanych tras i ich pomysłowość.

Ważnym elementem map jest także interfejs użytkownika: łatwość wprowadzania danych, planowania tras itp. Warto dokładnie przyjrzeć się, jakie kraje obejmuje. Tutaj zalecamy ostrożność, gdyż kraje wymienione w opisie na pudełku mogą być odwzorowane tylko w niewielkim stopniu, np. 5. powierzchni lub wyłącznie główne drogi. Sprawdźmy także, jakie są koszty aktualizacji map, zwłaszcza w urządzeniach z TMC. Następną ważną funkcją jest zainstalowanie w nich bazy fotoradarów i koszty jej aktualizacji, o ile nie następuje ona automatycznie wraz z aktualizowaniem samej mapy.
Z pewnością warto także sprawdzić bazę adresów (np. wybierając znany nam adres w jakiejś niewielkiej miejscowości) i punktów POI.

2. Uchwyt do mocowania na szybie

Teoretycznie szczegół, ale jego niedocenienie może sprawić, że nawigacji nie da się używać. Uchwyt powinien mieć odpowiednią długość i zakres regulacji, tak żeby nawigacja znajdowała się w odpowiedniej odległości od rąk i oczu kierowcy i była nachylona pod właściwym kątem. Dominującym systemem instalacji jest uchwyt z przyssawką, którą należy przycisnąć do szyby czołowej pojazdu. Sprawdzając GPS, warto wziąć pod uwagę łatwość montażu, zakres regulacji, jakość wykonania i pewność chwytu przyssawki. Zasada dźwigni sprawia, że im dłuższy uchwyt, tym mocniej musi być przytwierdzony do szyby. Pół biedy gdy montujemy standardową nawigację 4,3 cala, o niedużej masie, gorzej gdy jest to ciężka 7-calówka. Wówczas, w przypadku jazdy po wybojach, grozi odpadnięcie od szyby. Doskonałym, ale rzadko spotykanym rozwiązaniem jest umieszczenie w nim gniazda zasilania.

3. Ekran
Jednym z kluczowych elementów GPS-a jest ekran. Obecnie nie ma już urządzeń bez ekranu dotykowego. Przekątna ekranu zaczyna się od 3,5. a kończy najczęściej na 7 calach. Większy ekran to łatwiejsze korzystanie z GPS-a - lepiej widoczne mapy, większe przyciski, wyższy komfort oglądania filmów i zdjęć (o ile jest to możliwe). Ale z drugiej strony, większe gabaryty i masa, co utrudnia zabranie nawigacji z samochodu, jej montaż na szybie, a także może ograniczyć widoczność podczas prowadzenia pojazdu i nie da się jej zmieścić w kieszeni. Graficzny sposób prezentacji trasy sprawia, że ważna jest również jakość wyświetlanego obrazu - powinien być ostry, kontrastowy i wyraźny. Niezwykle ważnym parametrem jest jasność ekranu, tak aby w słoneczny dzień wyświetlane dane były czytelne.

4. Jakość użytych materiałów

Zastosowane do budowy GPS-a materiały powinny być odporne na zarysowania i uszkodzenia. Dobrym rozwiązaniem są materiały gumowane, zapewniające ochronę nawet w przypadku upuszczenia nawigacji czy też jej odpadnięcia od szyby.

5. Głośnik

Praktycznie wszystkie mapy oprócz wyświetlania obrazu na ekranie, także głosowo podają informacje o manewrach. Ważne więc, by zainstalowany w nawigacji głośnik pozwalał na ich łatwe zrozumienie, nawet przy wysokim poziomie hałasu wewnątrz samochodu.

6. Odbiornik GPS

Decyduje on o tym, jak szybko odnajdywany jest sygnał z satelitów oraz czy podczas podróży będzie on stale utrzymywany. Przeglądając wyniki naszych testów, zauważysz, że różnice w tej kategorii są spore. O ile znajdowanie sygnału przez kilka minut nie ma większego znaczenia gdy wybieramy się w wielogodzinną trasę, o tyle podczas jazdy po mieście ta cecha decyduje w ogóle o sensie używania GPS-a. Także gubienie już znalezionego sygnału bywa bardzo denerwujące, dezorientujące, a momentami nawet niebezpieczne.

Źródło artykułu: PC World Komputer

Wybrane dla Ciebie

Ukraińcy w siódmym niebie. Zachwalają broń z Polski
Ukraińcy w siódmym niebie. Zachwalają broń z Polski
NATO poprosiło Ukraińców o pomoc. Mieli  kluczowy sprzęt
NATO poprosiło Ukraińców o pomoc. Mieli kluczowy sprzęt
Trzy zielone komety widoczne na niebie. Jedna z nich będzie blisko Ziemi
Trzy zielone komety widoczne na niebie. Jedna z nich będzie blisko Ziemi
Rosja zbudowała własnego Starlinka na dronach. Ma poważne ograniczenia
Rosja zbudowała własnego Starlinka na dronach. Ma poważne ograniczenia
Rosja podwaja ceny eksportowanego uzbrojenia. Ujawniono dokumenty
Rosja podwaja ceny eksportowanego uzbrojenia. Ujawniono dokumenty
Wszechświat ma pamięć? Nowa teoria na to wskazuje
Wszechświat ma pamięć? Nowa teoria na to wskazuje
Dezinformacja na TikToku. Ekoinfluencerzy wprowadzają w błąd
Dezinformacja na TikToku. Ekoinfluencerzy wprowadzają w błąd
Nowe badania. Psy rozumieją słowa podobnie jak dzieci
Nowe badania. Psy rozumieją słowa podobnie jak dzieci
Nowy raport. Fale upałów i wzrost poziomu mórz
Nowy raport. Fale upałów i wzrost poziomu mórz
Postawili F-35 w stan gotowości. Będą pomagać w ochronie Polski
Postawili F-35 w stan gotowości. Będą pomagać w ochronie Polski
Rośnie w polskich lasach. Rekordzista to największy organizm świata
Rośnie w polskich lasach. Rekordzista to największy organizm świata
Szukali jej od dawna. Odkryli dopiero teraz
Szukali jej od dawna. Odkryli dopiero teraz