Internet pomaga uczonym w zrozumieniu wyników badań

Internet pomaga uczonym w zrozumieniu wyników badań

Internet pomaga uczonym w zrozumieniu wyników badań
Źródło zdjęć: © Stockbyte/Thinkstock
14.02.2011 15:51

Prezentacje internetowe, w których konieczna jest zwięzłość, jasność i prostota ułatwiają naukowcom zrozumienie wyników ich własnych badań - poinformował portal Rensselaer Polytechnic Institute

Prof. Peter Fox i prof. James Hendler z Rensselaer Polytechnic Institute zwrócili się do uczonych z różnych krajów, aby podali kilka sposobów na prezentowanie wyników swoich badań w Internecie. Odpowiedzi miały pomóc w stworzeniu "poradnika" dla internautów, umożliwiając im tworzenie klarownych, przejrzystych, prostych i nierozwlekłych prezentacji internetowych oraz wspomóc nowy program prezentowania danych naukowych w ramach projektu "Changing the Equation on Scientific Data Visualization".

© (fot. Jupiterimages)

Badanie wykazało, że w projektach badawczych naukowcy posługują się dużą ilością danych. Jak sami przyznali, potrafią się w nich pogubić. Dlatego konieczność stworzenia prostej i jasnej prezentacji internetowej powoduje, iż mogą odnaleźć najważniejsze elementy swoich projektów. Ułatwia to zrozumienie co właściwie odkryto czy jak przebiegał najistotniejszy dla eksperymentu proces.

Uczeni przyznali też, że prezentacje są wykonywane jedynie na końcu badań. Stanowią bowiem ich proste podsumowanie i mają służyć wprowadzeniu w sam projekt badawczy. Powoduje to, że zwykle są one statyczne i nie uzupełnia się ich o nowe wyniki. Tymczasem, jak potwierdzają badacze, taka aktualizacja powinna czasem być konieczna, aby uniknąć niejednokrotnie "kompromitacji spowodowanej prezentacją poglądu naukowego, który się nie sprawdził". Aktualizacje takie są przy tym możliwe - jak stwierdzają badani naukowcy, prezentacje internetowe są łatwe w obsłudze, a ich narzędzia pozwalają na stworzenie w prosty sposób wykresów, map i grafik.

Jak stwierdzają autorzy badań - Hendler i Fox - w pracy opublikowanej w "Science", prezentacje uczonych "gubią się" w Internecie. Są one rozsiane po różnych witrynach i stronach www, najczęściej uczelnianych, gdzie trudno je znaleźć. Dlatego autorzy badań postulują stworzenie serwisów społecznościowych dla naukowców z poszczególnych dziedzin jak Facebook, wyszukiwarek jak Google czy forów, które mogą być wzorowane na forach internetowych fanów wielkich gier online jak choćby World of Warcraft.