Intel wycofuje się z deklaracji dotyczących układów Larrabee
Zaledwie przed dwoma tygodniami Intel na konferencji superkomputerowej SC09 w Portland publicznie zademonstrował wielordzeniowy procesor Larrabee stworzony z myślą o grafice 3D i zastosowaniach GPGPU, ale teraz producent wycofuje się z wcześniejszych zapowiedzi.
Zaledwie przed dwoma tygodniami Intel na konferencji superkomputerowej SC09 w Portland publicznie zademonstrował wielordzeniowy procesor Larrabee stworzony z myślą o grafice 3D i zastosowaniach GPGPU, ale teraz producent wycofuje się z wcześniejszych zapowiedzi.
Jak informuje serwis branżowy CNet powołujący się na rzecznika koncernu Nicka Knupffera, Intel zdecydował się jednak nie wprowadzać Larrabee jako chipa graficznego na rynek, ale wykorzystywać go jedynie wewnętrznie i wśród wybranych partnerów jako platformę do rozwoju oprogramowania.
Jak twierdzi Knupffer, ani chipy, ani też przynależne do nich środowisko programistyczne nie osiągnęły takiego poziomu, aby Larrabee mógł funkcjonować jako produkt masowy. Podczas SC0. można było jeszcze nieoficjalnie usłyszeć, że układ ma się pojawić na rynku w pierwszej połowie 2010 roku. Od jakiegoś czasu projekt jest na bakier ze swoim planem rozwojowym; pierwotnie chip miał się ukazać już w 2008 roku.
W decyzji o wycofaniu się z wprowadzenia Larrabee do ogólnej sprzedaży jakąś rolę mogło odegrać także wywołane przez opóźnienia zacofanie pod względem szybkości w stosunku do chipów graficznych AMD i Nvidii. Podczas demonstracji na SC0. Larrabee z nadtaktowaniem wykazał się chwilową mocą obliczeniową na poziomie nieco powyżej jednego teraflopsa (pojedyncza precyzja, SP), ale w trybie podwójnej precyzji obliczeń pozostawał w tyle za konkurencją. Najnowszy układ graficzny AMD RV870 stosowany w karcie Radeon HD 5870 osiąga z kolei maks. 2,7 teraflopsa. Natomiast Radeon HD 5970 z dwoma układami RV870 może pochwalić się wynikiem wynoszącym nawet 4,6 teraflopsa. Na razie wciąż jeszcze nie ma danych o wydajności chipów graficznych Nvdii bazujących na architekturze Fermi, ale z całą pewnością również i one będą szybsze niż Larrabee.
Na razie nie jest jasne, co będzie dalej z projektem Larrabee. Decyzja Intela, aby używać Larrabee przynajmniej do prac nad oprogramowaniem, pozostawia w każdym razie otwartą furtkę dla nowej generacji chipów w przyszłości, która wtedy mogłaby skorzystać ze wszystkich dotychczasowych osiągnięć. Tym niemniej Intel prowadzi prace także nad innymi procesorami wielordzeniowymi takimi jak np. zaprezentowane niedawno układy klastrowe SCC – aczkolwiek te ostatnie raczej nie znajdą zastosowania w grafice.