Hulajnogi elektryczne. Znamy założenia nowej ustawy
Maksymalna prędkość 25 km/h i obowiązek jazdy po ścieżkach rowerowych. To niektóre punkty, które mają się znaleźć w nowelizacji ustawy, która uporządkuje poruszanie się na hulajnogach elektrycznych po mieście.
09.08.2019 | aktual.: 12.08.2019 12:02
Hulajnogi elektryczne będą musiały mieć wbudowane ograniczenie prędkości do 25 km/h. Nowelizacja ustawy obejmie hulajnogi definicją roweru, przez co użytkownicy zostaną objęci tymi samymi zasadami ruchu, z wyjątkami.
Hulajnogi będą mogły poruszać się po ścieżkach rowerowych, pasach dla rowerów na ulicy, a także po samej ulicy jeśli dopuszczalna prędkość na niej nie będzie przekraczać 30 km/h.
Hulajnogi elektryczne na chodniku tylko wyjątkowo
W przypadku braku ścieżki rowerowej hulajnogą będzie można jechać po chodniku o ile będzie on szerszy niż 2 m. Dodatkowo użytkownik hulajnogi będzie musiał zachować szczególną ostrożność i ustąpić miejsca pieszym.
- Na hulajnogach nie będą mogły jeździć dzieci do 10 roku życia, nawet pod opieką dorosłych oraz więcej niż jedna osoba.
- Rozciągnięcie definicji roweru na hulajnogi może oznaczać, że na jej użytkowników zostaną nałożone obowiązki, nakazy i zakazy wynikające z przepisów o ruchu rowerowym. W tym wypadku oznaczać to będzie, że:
- Nie wolno jechać na hulajnodze elektrycznej pod wypływem alkoholu lub narkotyków (grozi za to mandat do 500 zł).
- Jadąc na hulajnodze nie wolno korzystać z telefonu komórkowego (mandat do 200 zł).
- Nie wolno przejeżdżać hulajnogą przez przejście dla pieszych o ile nie prowadzi przez nie ścieżka rowerowa (100 zł).
- Hulajnoga musi posiadać oświetlenie (białe z przodu i czerwone z tyłu), hamulec oraz syngal dźwiękowy (za brak grozi do 200 zł kary).
Małe zmiany dla hulajnóg na minuty
Nowe przepisy nie wprowadzą zasadniczych zmian dla firm wypożyczających hulajnogi takich jak Lime czy hive. Ich urządzenia już teraz mają ograniczenie do 25 km/h, oświetlenie, hamulce i mieszczą się w zapisanych w nowelizacji parametrach (szerokość 0,9 m, długość 1,25 m, waga 20 kg).
Proponowane zapisy nie wprowadzają też nowości w kwestii pozostawiania hulajnóg na ulicach. Urządzenia zawalające przejścia nadal mogą zostać usunięte przez Straż Miejską na koszt właściciela, ale nie powstaną specjalne strefy do parkowania hulajnóg. W nowelizacji nie znalazły się też zapisy o nakazie jazdy w kaskach czy posiadania ubezpieczenia NW, o co apelowali niektórzy aktywiści.
Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych został skierowany do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych. Po analizie uwag zgłoszonych na tym etapie procesu legislacyjnego, projekt zostanie przekazany pod obrady Rady Ministrów.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od publikacji w Dzienniku Ustaw. Urządzenia wyposażone w napęd elektryczny, niespełniające określonych w ustawie warunków, będą musiały zostać dostosowane do jej wymagań w ciągu 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowych przepisów.