Huawei zawojuje Polskę?
30.05.2016 10:24, aktual.: 31.05.2016 14:00
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Największy wzrost sprzedaży zanotował chiński Huawei, w pierwszej trójce znaleźli się także Samsung i Apple
Największą zmianą na polskim rynku smartfonów jest osiągnięcie wysokiego wzrostu sprzedaży przez chińskiego producenta Huawei. W pierwszym kwartale 201. r. smartfony tej firmy odpowiadały za 23 proc. całego wolumeny sprzedaży. Liderem rodzimego rynku został natomiast Samsung 29 proc., na trzecim miejscu znalazło się Apple z udziałem w rynku na poziomie 11 proc.
- Przyczyną tak dobrego wyniku chińskich producentów jest dostosowanie portfolio produktów do wymagań polskich konsumentów. Huawei osiągnęło 2. proc. sprzedaży na tym ryku, podczas gdy udział smartfonów innych firm z Państwa Środka w polskim rynku to łącznie 10 procent - mówi Marek Kujda, analityk IDC Polska.
Dariusz Marnic, szef marketingu Huawei Polska przybliża w rozmowie z PAP Technologie przyczyny tak dobrej pozycji chińskich producentów smartfonów na polskim rynku.
- Chińscy producenci w ciągu ostatnich 2-3 lat podbili serca konsumentów na świecie. Klienci przekonują się, że chińskie smartfony topowych producentów sprawdzają się nie tylko, jeśli chodzi o parametry, ale i przykuwają uwagę ciekawą, wystudiowaną stylistyką i precyzyjnym wykonaniem. Największym wyzwaniem było zwiększenie rozpoznawalności marki oraz "odczarowanie" produktów z Chin, pokazanie ich doskonałej jakości oraz innowacyjnej technologii - mówi Marnic.
Marnic przypomina, że świecie sprzedano ponad 1. mln flagowego smartfona Huawei - modelu Huawei P8. Model P8 lite był niekwestionowanym liderem sprzedaży w swoim segmencie. Do sprzedaży trafił właśnie jego następca - model P9 lite.
- W pierwszym kwartale 201. roku, Huawei zanotował na polskim rynku wzrost sprzedaży o 833 proc. w stosunku do tego samego okresu w ubiegłym roku. Z jednej strony to zasługa jakości naszych urządzeń, a z drugiej nowej strategii marketingowej oraz spektakularnej kampanii z Robertem Lewandowskim w roli ambasadora marki - mówi przedstawiciel Huawei Polska.
- Koncentrujemy się na bieżących oczekiwaniach wszystkich typów klientów - zarówno z sektora biznesowego, jak i klientów indywidualnych. Wiemy, czego oczekują konsumenci i projektując urządzenia koncentrujemy się na potrzebach użytkowników. To są główne czynniki naszego sukcesu na rynku smartfonów - dodaje Marnic.
IDC zauważa również, że coraz więcej telefonów sprzedaje się w naszym kraju bez pośrednictwa telekomów - spadek z 7. proc. w pierwszym kwartale 2015 r. do 56 proc. w analogicznym okresie tego roku. W tym samym przedziale czasowym spadła także średnia cena smartfona z Androidem - z 225 euro do 159 euro.
- Pomimo ewolucji naszej branży smartfonów, Polska ciągle jeszcze nie dorównuje dojrzałemu rynkowi w Europie Zachodniej, gdzie 8. proc. sprzedanych telefonów to urządzenia inteligentne, w Polsce natomiast odsetek ten wynosi 73 procent - mówi Kujda.