Grafen to już przeszłość. Chińscy naukowcy odkryli niesamowite właściwości borofenu

Grafen to już przeszłość. Chińscy naukowcy odkryli niesamowite właściwości borofenu
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY
Arkadiusz Stando

12.04.2019 15:33, aktual.: 13.04.2019 13:52

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Borofen po raz pierwszy do świata mediów trafił w 2015 roku, jako "brat grafenu". Jego istnienie przewidywano jeszcze w latach 90'. Teraz chińscy naukowcy pokazali, do czego można go wykorzystać.

Grafen wzbudził wiele emocji w świecie nauki i techniki. Ta dwuwymiarowa struktura zainteresowała masę potencjalnych wynalazców i projektantów. Ale rozbudziła też żądzę pójścia o krok dalej w stronę tego typu materiałów. Najbardziej ekscytującym naukowców jest aktualnie borofen.

Zastosowanie borofenu ma być znacznie szersze niż w przypadku grafenu. Elektrochemicy mówią przede wszystkim o znacznym zwiększeniu mocy baterii litowo-jonowych. Naukowcy zauważyli jego możliwość do ogromnego przyśpieszania zjawiska katalizy. Fizycy mówią też o wykorzystaniu go jako czujnika.

Czym jest borofen i do czego go użyć?

Można go porównywać do grafenu. Jest podobnego rodzaju strukturą dwuwymiarową. Składa się z klastrów liczących po 36 atomów boru, podobnie do grafenu. Od 2015 roku, kiedy to udało się pierwszy raz stworzyć borofen, trwają badania nad jego właściwościami.