European VRAR Congress. Wirtualna rzeczywistość - realne szanse
Jak podbijać rynki usługami opartymi na VR? Co słychać w wirtualnej rzeczywistości? Czy w VR może wyleczyć zeza? Odpowiedzi na te wszystkie pytania poznają uczestnicy European VR/AR Congress.
16.11.2017 08:47
Trzecia już edycja tego wydarzenia odbędzie się 23-24 listopada w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie.
- European VR/AR Congress to najważniejsze tego typu wydarzenie w naszej części Europy dotyczące roli wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w przemyśle, nauce i pozostałych dziedzinach życia. Program trzeciej edycji konferencji dotyka branż takich jak marketing, media, architektura, kultura i szeroko pojęty biznes. Tym razem przygotowaliśmy też szczególnie mocny blok medyczny - zdradza Piotr Graszek, dyrektor wykonawczy kongresu.
Otworzy go prelekcja doktora Przemysława Korzeniowskiego z Imperial College w Londynie, który opowie o tym, jak VR-owe symulatory mogą pomóc w szkoleniu chirurgów.
- Obecnie najpowszechniejszą metodą zdobywania przez lekarzy takich umiejętności jest asystowanie podczas zabiegów bardziej doświadczonym kolegom. Ale ze względu na bezpieczeństwo pacjentów oraz wysokie koszty, taka forma szkolenia jest coraz częściej kwestionowana - tłumaczy Korzeniowski. - Większy nacisk kładzie się natomiast na trening poza salą operacyjną, a VR idealnie się do tego nadaje. Można w nim stworzyć konfigurowalne, powtarzalne środowisko szkoleniowe, w którym można doskonalić swoje umiejętności bez narażania zdrowia pacjentów - wyjaśnia.
Technologie VR i AR to szansa na zrewolucjonizowanie świata medycyny, ale także m.in. komunikacji. Grzegorz Piechota - naukowiec Uniwersytetu w Oksfordzie i Harvardzkiej Szkoły Biznesu wyjaśni, dlaczego to sami konsumenci są najczęściej sprawcami gwałtownych zmian w wielu branżach. A także czego brakuje produktom i usługom, by zmieniały zachowania konsumentów i jaka jest rola VR oraz AR w tym procesie.
Przykład wykorzystania technologii w reklamie przedstawią natomiast Jacek Stefanowicz z VML Poland i Kuba Matyka z Melt. Opiszą case study projektu ‘Samsung presents “The Missed Spaceflight”, czyli kampanii, w której doświadczenie VR nie tylko reklamowało nowy sprzęt Samsunga, ale także ‘wystąpiło’ w reklamie o spełnianiu marzeń. Mówcy opowiedzą o pomyśle, doświadczeniu VR i samej reklamie, z dwóch punktów widzenia: agencji marketingowej i studia VR.
Imersywne sposoby opowiadania historii dają odbiorcom większe poczucie obecności w samej opowieści. Zmienia się przestrzeń wokół odbiorców – zamiast oglądać historię boku, patrzą na nią ze środka, stając się głównym bohaterem otaczającego, sferycznego świata.
O tym nowym sposobie komunikacji opowie podczas kongresu Louis Jebb - założyciel i prezes brytyjskiego startupu Immersiv.ly, który tworzy i sprzedaje treści dziennikarskie w wirtualnej rzeczywistości. Prezentacja udowodni, że narracja z wykorzystaniem wirtualnej, rozszerzonej i mieszanej rzeczywistości pozwala wydawcom treści nie tylko odbudowywać malejące zaufanie odbiorców do informacji, ale otwiera też perspektywy na wprowadzanie nowych modeli biznesowych dla dystrybuowanych treści.
O szczegółach produkcji w technologii VR opowie na konferencji realizator dźwięku, scenarzysta i reżyser audio, producent muzyczny Paweł Uszyński. Jakie są perspektywy rozwoju, wyzwania oraz waga dźwięku przestrzennego dla pełnego doświadczenia rzeczywistości wirtualnej? Autor prelekcji odpowie na te pytania odwołując się do dwóch projektów, nad którymi pracował: gry VR „Interkosmos” oraz słuchowiska binauralnego „Tunel”. Podzieli się także doświadczeniami wyniesionymi z tworzeniem nagrania binauralnego, poprzez zamontowanie mikrofonów w uszach aktora-głównego bohatera.
Integralną częścią kongresu jest strefa wystawiennicza, czyli EXPO. Producenci sprzętu oraz aplikacji VR/AR prezentują w niej swoje najnowsze produkcje. Tym razem będzie tam można zobaczyć m.in.: jak może wyglądać przyszłość szkoleń zawodowych, przetestować Lenovo Star Wars: Jedi Challenges - nowe doświadczenie AR na motywach Gwiezdnych Wojen, a także zagrać w Gran Tourismo Sport w wersji na PlayStation 4, która miała swoją premierę w październiku. Po raz drugi kongres wzbogacony będzie strefą Startup Zone poświęconą najmłodszym firmom w branży oraz serią warsztatów pozwalających na pogłębienie wiedzy z praktycznego zastosowania technologii. Więcej informacji oraz bilety dostępne są na stronie: vrcongress.pl