Działania UKE na rzecz konsumentów w 2015 roku

Działania UKE na rzecz konsumentów w 2015 roku

Działania UKE na rzecz konsumentów w 2015 roku
Źródło zdjęć: © Jeremy Keith / CC
10.02.2016 09:37

Ponad 1 mln 600 tys. złotych trafiło do kieszeni abonentów - tyle UKE odzyskał na rzecz konsumentów w 2015 roku.

Ponad 1 mln 600 tys. złotych trafiło do kieszeni abonentów - tyle UKE odzyskał na rzecz konsumentów w 2015 roku.

W roku 2015 Urząd rozpatrzył 5223 wnioski o interwencję Prezesa UKE, z czego 4078 (78,08 proc.) zostało zakończonych na korzyść konsumenta. Prowadzone postępowania wymagały m.in. uzyskania szczegółowych wyjaśnień od dostawcy usług telekomunikacyjnych, zbadania stanu faktycznego i prawnego. Za każdym razem eksperci UKE kierowali się interesem konsumenta, dążąc do pełnego wyjaśnienia okoliczności sprawy.

Spór pomiędzy konsumentem a dostawcą usług telekomunikacyjnych może być zakończony polubownie w drodze postępowania mediacyjnego. Prezes UKE w ubiegłym roku przeprowadził 2406 postępowań mediacyjnych, z czego 1476 postępowań (61,35 proc.), zostało zakończonych pozytywnie dla konsumenta.

Najczęstszymi problemami, z którymi stykali się konsumenci, korzystający z usług telekomunikacyjnych w 2015 roku, były:

- Nieuczciwe praktyki handlowe stosowane przez przedstawicieli handlowych: Telekomunikacji dla Domu, Polskiej Grupy Telekomunikacyjnej, PTS S.A. przy zawieraniu umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych z przeniesieniem numeru z abonentami (głównie seniorami), wprowadzanie ich w błąd, fałszowanie podpisów na umowach
- Problemy lub brak zasięgu sieci mobilnej (Orange, Play, T-mobile, Plus)

- SMS-y Premium Rate - aktywacja subskrypcji "bez zgody" użytkowników, głównie spowodowana z jednej strony "sprytnym" działaniem dostawców treści, z drugiej zaś strony nieuwagą użytkownika i brakiem zapoznania się z regulaminem świadczenia danej usługi
- Zmiana warunków umowy niezgodnie z ustaleniami dokonanymi podczas rozmowy telefonicznej, na podstawie art. 56 ust. 6 ustawy Pt

Przykładem generalnych działań na rzecz konsumentów w 2015 roku było wszczęcie postępowania o nałożenia kary pieniężnej na Telekomunikację dla Domu.

Ważnym elementem polityki konsumenckiej UKE jest Program certyfikacji usług telekomunikacyjnych. Program ten ma na celu wspieranie równoprawnej i skutecznej konkurencji w zakresie świadczenia usług telekomunikacyjnych oraz zapewnienie jak najszerszej ochrony konsumenta. Certyfikaty Prezesa UKE przyznawane są w kategoriach: Bezpieczny Internet, Senior, Junior, Przyjaźni Niepełnosprawnym oraz Porównywarka Ofert.

Certyfikaty na rok 2015 rok otrzymali:

- W kategorii Bezpieczny Internet: Orange Polska oraz UPC Polska
- W kategorii Senior: CenterNet
- W kategorii Porównywarka ofert: FOSET Paweł Szubczyński oraz panwybierak.pl

Na początku bieżącego roku Prezes UKE przyznała Certyfikaty Prezesa UKE na rok 2016 dla następujących przedsiębiorców:

- Orange Polska, T-Mobile Polska oraz UPC Polska - w kategorii Bezpieczny Internet
- Aero2 - w kategorii Senior
- Orange Polska - w kategorii Junior
- panwybierak.pl - w kategorii Porównywarka ofert usług telekomunikacyjnych

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)