Czarne chmury nad producentami telefonów komórkowych
Według raportu Strategy Analytics, globalny rynek telefonów komórkowych w 2009 roku skurczy się przynajmniej o 9 procent. To pierwszy taki spadek od 2001 roku. Analitycy są pewni, że to efekt recesji gospodarczej i niższych wydatków konsumpcyjnych.
24.01.2009 | aktual.: 27.01.2009 11:50
W raporcie Strategy Analytics czytamy: "Rokowania na pierwszą połowę 2009 roku są bardzo słabe. Rynek telefonów komórkowych będzie przeżywać podwójne spowolnienie. Pierwsze trudności związane z redukcją personelu miną w maju. Kolejne problemy rozpoczną się tuż po wakacjach, kiedy produkty z rozwiniętych rynków nie znajdą nigdzie popytu".
W 2008 roku sprzedano 1,18 miliardów telefonów komórkowych. Według prognozy Strategy Analytics w 2009 producenci komórek sprzedadzą 1,08 miliarda swoich produktów, a to oznacza spadek o prawie 9%. Podobne załamanie rynku było widoczne w 2001 roku kiedy to najwięksi producenci zanotowali spadek sprzedaży o 6 procent.
Według analityków rynku obecne spowolnienie gospodarki jest naturalnym czynnikiem, a stan "nasycenia" nie może trwać wiecznie. Z drugiej strony recesja ma fatalne skutki dla wszystkich. Detaliści zaciągnęli kredyty a teraz nie mają komu sprzedać aparatów komórkowych. Z kolei konsumenci opóźniają zakupy ze strachu i liczą na poprawę sytuacji gospodarczej. To przypomina błędne koło.