Cudownie grające kolumny za 30.000zł. Test
13.01.2010 13:12, aktual.: 13.01.2010 13:24
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
W zeszłym roku mieliśmy okazję posłuchać monolitycznych, dzielonych kolumn PMC MB2X/XBDi. Każda para była wyposażona łącznie w cztery przetworniki basowe o średnicy 300mm, wspomagane długimi liniami transmisyjnymi i, jak łatwo się domyślić, ilość basu w naszym pomieszczeniu odsłuchowym o wymiarach 4,3x2,6x5,5m była oszałamiająca.
I chociaż bas był czysty, miał ogromny zapas dynamiki i dostarczał niesamowitych wrażeń, najbardziej ekscytujący okazał się przetwornik średniotonowy.
W swoich konstrukcjach trójdrożnych PMC lubi wykorzystywać 75mm kopułkowe głośniki średniotonowe. Taka średnica membrany „stanowi najlepszy stopień pośredni pomiędzy przetwornikiem basowym i tweeterem”, a tym samym zapewnia bardziej jednolite rozpraszanie fal dźwiękowych w całym paśmie audio niż w przypadku kolumn dwudrożnych. Jednak PMC ma do dyspozycji dwa różne przetworniki średniotonowe o średnicy 75mm. Pierwszy, wyposażony w konwencjonalną cewkę, jest częściowo produkowany poza firmą i wykorzystywany w przeznaczonych na rynek konsumencki modelach w rodzaju OB1 i PB1. Drugi, bardziej interesujący, to przetwornik z ogromnym 190mm magnesem, produkowany własnymi siłami i wykorzystywany w droższych, profesjonalnych modelach typu MBX2i czy testowanych tu IB2i.
Jakiś czas temu mieliśmy też okazję zapoznać się z kolumnami EB1 i IB2. Oba modele są wyposażone w taki sam przetwornik basowy, wspomagany 250mm linią transmisyjną. EB1i to kolumny podłogowe (literka „i” odnosi się do najnowszej wersji tweetera), wyposażone w 75mm kopułkowy przetwornik średniotonowy z mniejszym magnesem. IB2 to nieco mniejsze (choć i tak jak na dzisiejsze standardy bardzo duże) kolumny podstawkowe, które nie mają tweetera, ale za to mogą się pochwalić wersją „Pro” – czyli wyposażoną w większy magnes – 75mm przetwornika średniotonowego. Kolumny te zaprojektowano tak, aby odpowiadały brzmieniem dużym profesjonalnym monitorom PMC (wykorzystywanym głównie w tylnych kanałach systemów surround).
Chociaż prawdą jest, że IB2 są droższe od modelu EB1i, to szybko okazało się, że nawet pomimo braku tweetera bardziej przypadły nam do gustu. Wynikało to po części z doskonałej kontroli nad średnicą, a po części z bardziej czystego i przyjemniejszego basu, co udało się uzyskać dzięki zostawieniu większej przestrzeni pomiędzy przetwornikiem i portem. Po upływie kilku miesięcy IB2 zmodernizowano i wyposażono w tweeter, więc nie musieliśmy długo czekać na parę IB2i, które szybko stały się jednymi z naszych ulubionych. Już po krótkich testach uzyskały status kolumn referencyjnych, które służyły za punkt odniesienia dla oceny jakości konkurencyjnych produktów.
Kolumny podstawkowe, szczególnie tak duże, ostatnimi czasy wyszły z mody, choć budzą tęsknotę za dawnymi dobrymi czasami. Przywodzą na myśl takie przełomowe konstrukcje z lat 70., jak Spendor BC3 czy Linn Isobarik. Obecnie ikonami stylu są smukłe podłogówki, ale IB2i, podobnie jak wcześniejsze, klasyczne już konstrukcje, ciągle zachwycają solidnością i użytecznością. Sprzedawane są w komplecie ze stalową ramą pełniącą rolę podstawki (mocowanej przy pomocy plastycznej masy montażowej Blu-Tack). Dzięki temu zyskują odpowiednią stabilność, ich podstawy znajdują się na wysokości ok. 35cm nad podłogą, a bas może się rozchodzić w sposób bardziej sferyczny. 250mm przetwornik basowy zaprojektowany przez PMC, ale wyprodukowany przez specjalizującą się w wytwarzaniu głośników basowych brytyjską firmę Volt Loudspeakers, ma płaską membranę o średnicy 190mm z twardym gumowym zawieszeniem. Z kolei 75mm kopułkowy przetwornik średniotonowy z olbrzymim magnesem jest umieszczony w dużej ramie i schowany za niewielkim
„falowodem”, co odróżnia go od wersji „domowej”. Nowy 27mm tweeter z tekstylną kopułką został opracowany we współpracy z norweską firmą SEAS, która odpowiada też za jego produkcję na zlecenie PMC.
Aby zachować spójność fazową, PMC wykorzystuje stromą (24dB na oktawę) wieloelementową zwrotnicę. Sygnał do niej jest dostarczany z trzech par terminali, z których każdy przytwierdzono do wykonanego ze stopu metalu panelu. Ten jest z kolei przytwierdzony do większego panelu, który zajmuje mniej więcej połowę tylnej ścianki kolumny i mieści cały złożony układ filtrów.
Obudowa jest atrakcyjnie wykończona drewnianą okleiną z amerykańskiego orzecha. Wszystkie przetworniki umieszczone są równo z płytą czołową, a przednie krawędzie obudowy elegancko zaokrąglono. Producent dołącza też maskownice z ramą z MDF-u, ale najlepiej zostawić je w kartonie.
Za wspomaganie basu odpowiada typowa dla PMC „zaawansowana linia transmisyjna”. (ATL). Technologia ta działa podobnie do portu bas-refleksu, ale jej zwolennicy przekonują, że oferuje szereg korzyści w porównaniu z alternatywnymi rozwiązaniami. Nie ulega wątpliwości, że ścianki tworzące linię znacząco usztywniają boki obudowy.
JAKOŚĆ DŹWIĘKU
Odsłuchy przeprowadzaliśmy w umeblowanym pomieszczeniu o dość nieregularnych kształtach i wymiarach 4,4x2,6x5,5m. Kolumny zostały ustawione w odległości 2,2m od siebie, ok. 0,6m od tylnej ściany. Najczęściej podczas sesji odsłuchowych korzystaliśmy z systemu złożonego z odtwarzacza CD Naim CDS 3/555PS, zmodyfikowanego hybrydowego gramofonu Rega/Linn Sondek LP12 (ramię Rega RB1000/wkładka Soundsmith Strain Gauge) oraz tunera Magnum Dynalab MD 106T. Za amplifikację odpowiadały przedwzmacniacze Naim NAC552 i XTC PRE-1 oraz końcówki mocy Naim NAP500 i MSB M200 Platinum. Okablowanie dostarczyły Chord Company, Vertex AQ, Phonosophie, Synergistic Research oraz Naim, podczas gdy szafki i podstawki pod sprzęt były dziełem takich producentów, jak Mana, Vertex AQ, Naim i Townshend. Kolumny były podłączone do wzmacniaczy pojedynczym przewodem, a terminale głośnikowe spięte złączkami Vertex AQ. Chociaż PMC IB2. są w zasadzie dość neutralne, można usłyszeć drobne anomalie balansu w postaci nieznacznego ochłodzenia, przez
co męskie głosy i wiolonczele nie są tak bogate jak powinny. Jednak we wszystkich innych aspektach są to kolumny wyjątkowe. Nadmiar basu nie przeszkadza prawdopodobnie dlatego, że jest on niezwykle czysty i charakteryzuje się świetnym timingiem, przez co dźwięk nabiera większego ciężaru i wrażenia skali. Górne i tylne ścianki kolumn wydają się podczas reprodukcji muzyki dość „żywe”, co prawdopodobnie ogranicza nieco zakres dynamiczny i rozdzielczość niskich tonów. Balans pozostaje jednak wyrównany, charakteryzuje się świetną spójnością czasową i dobrą ekspresją dynamiczną, szczególnie w zakresie średnicy. Kolumny potrafią też zagrać zaskakująco głośno z precyzyjną kontrolą i świetną dynamiką.
Są to prawdziwe monitory, co potwierdza łatwość, z jaką można zidentyfikować subtelne nawet zmiany w systemie. Nie jesteśmy pewni, czy jakiekolwiek kolumny można określić mianem „kolumn dla każdego”, ale IB2. zbliżają się do tego ideału. Reprodukowany przez nie dźwięk nie jest może najszybszy czy najbardziej dynamiczny; nie jest to również szczytowe osiągnięcie w dziedzinie transparentności i głębi muzycznego obrazu. Jednak do ideału brakuje im naprawdę niewiele, a jednocześnie oferują ogólną neutralność i scenę stereo, jakiej niewiele konkurencyjnych konstrukcji jest w stanie dorównać.
IB2. nie należą do najtańszych, ale na rynku bez trudu można znaleźć znacznie droższe modele. I chociaż niektóre z tych „hi-endowych” konstrukcji bywają bardziej wyrafinowane w tym czy innym aspekcie, to nie jesteśmy pewni, czy usprawiedliwia to czasami niebotyczne ceny. Ponieważ ten model PMC został skonstruowany przede wszystkim z myślą o profesjonalnych zastosowaniach studyjnych, gdzie zawyżone ceny nie są tolerowane, można powiedzieć, że IB2i to wysokiej klasy kolumny hi-fi, które nie kosztują fortuny.
WERDYKT
ZA
Te profesjonalne kolumny podstawkowe o sporych rozmiarach zapewniają świetną kontrolę i dynamiczną ekspresję, jak również solidny, czysty bas oraz słodką i otwartą górę pasma.
PRZECIW
Kanciasty, niemodny już kształt. Brzmienie jest odrobinę rozjaśnione i brakuje mu nieco ciepła. Monitory są często bezwzględne dla odtwarzanej muzyki.
PODSUMOWANIE
Te duże kolumny podstawkowe nie są ostatnim krzykiem mody, ale zapewniają znakomity dźwięk za rozsądną cenę. To prawdziwe monitory zapewniające dużą neutralność, dobrą przestrzeń oraz ogromną dynamikę i ekspresję.
OCENA OGÓLNA (w skali od 1 do 5) 4
CENA ok. 30.000 zł (za parę)
NAJWAŻNIEJSZE CECHY: Wymiary (SxWxG): 33x74x46,5cm Waga: 41kg Linia transmisyjna ATL 2,4m Przetworniki: 75mm kopułka średniotonowa z magnesem 190mm, 250mm przetwornik basowy z płaską membraną Skuteczność: 89dB Obsługiwana moc: 120–500W
wydanie internetowe www.hfc.com.pl