Black Friday 2020 i Cyber Monday2020: Ataki hakerów coraz groźniejsze
Czarny Piątek i Cyfrowy Poniedziałek są świetną okazją dla przestępców internetowych, którzy tylko czyhają na ludzi szukających okazji. Doskonałym przykładem jest sprawa z USA, Wielkiej Brytanii oraz Bułgarii, gdzie użytkownicy padli ofiarom ataków phishingowych hakerów podszywających się pod firmę Pandora. Jest obecna także w Polsce.
18.11.2020 | aktual.: 02.03.2022 10:46
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Firma Check Point, która monitoruje działania w internecie, zwróciła uwagę, że rośnie ilość kampanii phishingowych wycelowanych w konsumentów. Black Friday i Cyber Monday to nie jedyne powody wzrostu. Ma tu też znaczenie pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, która sprawiła, że ludzie chętniej zaczęli kupować przez internet. Widać to po wzrostach sprzedaży firmy Alibaba, która zarobiła w chiński Dzień Singla (11 listopada) 74 miliardy dolarów.
Kampanie phishingowe przyciągają ludzi. Hakerzy podszywający się pod firmy oferujące zniżki wysyłają maile, z których 1 na 826 zostaje otwarty. Dla porównania – na początku października 2020 roku był to tylko 1 e-mail na 11 000, co jasno pokazuje: Black Friday i Cyber Monday kuszą. I to bardzo. Dane wskazują na to, że przełom listopada i grudnia będzie bił rekordy przychodów cyberprzestępców.
Puszka Pandory otwarta
Wróćmy do przykłady firmy Pandora z początku artykułu. Na początku listopada 2020 roku hakerzy rozesłali kampanię phishingową, która udawała ofertę firmy jubilerskiej z Danii. Potencjalni klienci z USA, Wielkiej Brytanii oraz Bułgarii otrzymali fałszywe wiadomości mailowe z ofertą Pandory. Po wejściu w hiperłącze, użytkownik był przenoszony na również fałszywą stronę internetową, wyglądającą niemal identycznie jak oficjalny sklep firmy. Cel był jeden – przechwycić dane płatnicze internautów i zdobyć ich pieniądze.
- Żyjemy w epoce, w której każdy e-mail w naszych skrzynkach odbiorczych musi być traktowany z ostrożnością. Gorąco zachęcam każdego kupującego w Internecie, aby zastanowił się dwa razy, spoglądając na "specjalną ofertę" swojej ulubionej marki - mówi Omer Dembinsky, kierownik działu Data Inteliggence w Check Point.