Bakteria poświęca się, aby zabić antybiotyk. Niepokojące odkrycie naukowców

Źródło zdjęć: © Beatrice Trinidad
Arkadiusz Stando
08.02.2019 08:56, aktualizacja: 08.02.2019 09:14

Bakterie to bardzo przebiegłe mikroorganizmy. Na różne sposoby starają się pokonać antybiotyki. Ewoluują i przybierają różne formy, aby tylko dopiąć swego. Naukowcy odkryli, jak komórki bakterii separują antybiotyk, aby pozostałe mogły się spokojnie rozwijać.

Naukowcy z Princeton oraz California State University-Northridge (CSUN) ogłosili odkrycie nowej metody na przetrwanie bakterii. Polega ona na... poświęcaniu się. Pałeczki działają jak kamikadze, wchłaniając jak największe ilości antybiotyku, a tym samym umożliwiając sąsiednim komórkom bakterii przetrwanie.

Obserwując zachowanie bakterii, naukowcy stworzyli zmodyfikowaną, zieloną, fluorescencyjną wersję antybiotyku będącego przedmiotem zainteresowania, cząsteczkę peptydu znaną jako LL37. Jest ona wytwarzana w ludzkim organizmie i ma częsty kontakt z bakteriami. Pojawia się na skórze człowieka, drogach oddechowych i innych narządach, które są narażone na częsty kontakt z bakteriami ze świata zewnętrznego.

Następnie naukowcy śledzili ruch cząsteczek. Udało się zaobserwować, jak antybiotyk gromadził się w centrum umierających komórek. Badanie pomogło zrozumieć jedynie fenomen tego, jak bakterie walczą z antybiotykami, ale pozostaje jeszcze sporo pytań.

"Model dostarczył fizyczne wyjaśnienie, jak to działa" - powiedział Andrej Košmrlj, naukowiec prowadzący badania. Pomimo tego, co udało się zrozumieć, naukowcy będą sprawdzać co dzieje się na poziomie molekularnym. Jak twierdzą naukowcy "Badania otwierają drzwi do wielu pytań, których nigdy wcześniej nie zadawaliśmy. Być może odkryliśmy proces, który miał ogromny wpływ na ewolucję bakterii."

Źródło: Phys.org