Aplikacja, którą kocha młodzież. Tik Tok zdobywa szturmem ich serca
Nic tak nie rozpala umysłów osób interesujących się internetem, jak Tik Tok. Aplikacja muzyczna szturmem podbija serca młodych. Nieco starsi chcą zrozumieć jej fenomen. Powód jest prosty: monetyzacja tego niezwykłego trendu.
01.02.2019 | aktual.: 03.02.2019 11:12
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Może wydać się to nieco zawiłe, ale o Tik Tok już pisaliśmy w zeszłym roku. Wtedy aplikacja nazywała się Musical.ly Jednak kilka tygodni po publikacji artykułu, w sierpniu, aplikacja zmieniła nazwę na obecną. Powód jest prosty, ale potrzebujemy nieco rysu historycznego.
Aplikacja powstała w 2016 roku, kiedy pod nazwą Douyin zadebiutowała w Chinach. W kolejnym roku właściciel platformy wprowadził ją na rynki zagraniczne pod nazwą TikTok. W 2018 roku była dostępna w 150 krajach i w 75 różnych językach.
TikTok, który znamy obecnie, opiera się jednak na dorobku Musical.ly. Ta została przejęta przez Bytedance w 2017 roku. Platformy były dość zbieżne w działaniu. W odróżnieniu od chińskiego odpowiednika, Musical.ly była popularna głównie w Stanach Zjednoczonych i Europie. Ostatecznie w sierpniu 2018 roku obie aplikacje zostały połączone w jedną, globalną platformę społecznościową, która notuje 500 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie.
Małomiasteczkowy Tik Tok
Zdecydowanie najciekawszą informacją, jaką znajdziemy w raporcie przygotowanym przez wrocławską agencję GetHero, jest podział użytkowników ze względu na miejsce zamieszkania. 41 proc. Polskich Tik Tokerów zamieszkuje bowiem wsie lub małe miasta do 10 tys. mieszkańców. Kolejne 24 proc. mieszka w miejscowościach od 10 do 50 tys. mieszkańców. 16 procent żyje w mieście o populacji od 50 do 200 tysięcy mieszkańców, 9 proc. do pół miliona, 10 proc. – w miastach powyżej pół miliona mieszkańców. Łącznie 65 proc. użytkowników Tik Toka pochodzi z małych ośrodków.
70 proc. użytkowników jest aktywnymi użytkownikami aplikacji, co oznacza, że nie tylko przegląda, ale i tworzy treści dla innych. Aż 58 proc. z nich korzysta z Tik Tok dłużej niż rok. Do tego 91 proc. osób, które korzystają z aplikacji mają znajomych, którzy również są na Tik Toku. I to znajomi są w przeważającej większości źródłem informacji o Tik Tok – 52 proc. wie o niej właśnie dzięki nim.
"Można przypuszczać, że TikTok jest dobrze znany w ramach grup rówieśniczych. Ponieważ większość użytkowników to osoby młodsze, grupy będą formowały się wokół szkoły. Jeśli chodzi o wyniki badań, to wśród osób, które korzystają z aplikacji ponad 83% z nich wie, że ich znajomi również z niej korzystają. Może to świadczyć o tym, że użytkownicy aplikacji nie ograniczają się jedynie do kontaktów w ramach aplikacji, ale wymieniają się także doświadczeniami poza nią" – czytamy w raporcie.
94 proc. użytkowników spędza w aplikacji ponad 10 minut dziennie. Większość respondentów, 56 proc., korzysta z aplikacji przynajmniej pół godziny w ciągu dnia. Prawie jedna czwarta respondentów poświęca na korzystanie z aplikacji ponad godzinę swojego czasu. Jeżeli założy się, że przeciętne wideo na TikTok trwa 15 sekund, to można przypuszczać, że najbardziej zaangażowani użytkownicy oglądają dziennie co najmniej 240 wideo, wyliczają autorzy raportu.
Przyjrzyjmy się wiekowi oraz płci. 65 proc. korzystających z Tik Tok to osoby między 13 a 15 rokiem życia. Tylko 18 proc. ma mniej niż 13 lat, zaś 15 proc. ma między 16 a 18 rokiem życia. Tylko 2 proc. jest starsza. Wyjątkowym zaskoczeniem jest natomiast rozdział ze względu na płeć – według GetHero, 95 proc. osób identyfikuje się jako kobiety.
Co użytkownicy oglądają na Tik Toku? Nie powinno nikogo dziwić, że najpopularniejsze pozostają wideo "transitions", które wskazało 77 proc. ankietowanych. To technika nagrywania wykorzystująca zmiany kadru. Transitions prawie zawsze wzbogacone są o muzykę w tle, w związku z tym osoby nagrywające TikToki często dokonują przejść zgodnych z rytmem utworu, bądź odnoszą się do słów piosenki podczas układania choreografii.
Atrakcyjność takich treści wiąże się z rywalizowaniem na płaszczyźnie kreatywnej, czytamy w raporcie. Im ciekawsze przejścia, tym więcej wyświetleń. A im ładniejszy klip, tym więcej serduszek. Można zatem wyciągnąć wniosek, że większość użytkowników TikTok w ulubionych treściach docenia dynamikę, kreatywność oraz estetykę, dodają autorzy raportu.
52 proc. najbardziej lubi oglądać tańczących Tik Tokerów, 46 proc. lubi treści komediowe, a 34 – śpiew. To zresztą pokrywa się z preferencjami twórców, którzy najbardziej lubią robić transitions, śpiew taniec i komedię właśnie.
Pozostaje odpowiedzieć sobie na jedno, ostatnie pytanie – dlaczego Tik Tok? Tomasz Wybraniec, prezes agencji zarządu GetHero, ma swoją hipotezę.
" Platforma TikTok może stanowić dla twórców swoistą ucieczkę od innych mediów społecznościowych. Mają tam możliwość wyrażenia siebie i zwyczajnie dobrej zabawy, a jednocześnie wiedzą, że nie spotkają na niej dorosłych. Rodzice oraz starsi członkowie rodziny, którzy poznali popularne social media, potrafią łatwo narobić >>siary<< urodzinowymi życzeniami na tablicy Facebooka. TikTok kierowany jest do młodzieży i starszy użytkownik może nie zrozumieć założeń aplikacji. To właśnie dzięki unikalnym ideom platformy, TikTok stał się przyjazną przestrzenią dla młodszej części społeczeństwa" – czytamy.
To zresztą pokrywa się z poprzednim raportem na temat (wówczas) Musical.ly.
- Aplikacja TikTok nie podaje danych odnośnie demografii użytkowników, wiedzieliśmy że dużo polskich użytkowników korzysta z aplikacji, tak więc raport stworzyliśmy na potrzeby rynkowe- mówi WP Tech współtwórczyni raportu, Magdalena Bliźniak. - Topowi tiktokerzy stają się coraz bardziej popularni, coraz częściej zapraszani są do telewizji śniadaniowych, wraz z ich popularnością na TikTok rosną ich zasięgi także na innych social media jak Instagram, YouTube. Potencjał aplikacji jest ogromny, sami twórcy bardzo chętnie nagrywają filmy, zaskakując swoich fanów coraz to lepszymi efektami montażowymi – podkreśla.
Kto może, niech zacznie interesować się Tik Tokiem. Powtórzę to po raz kolejny, ale może w tej aplikacji znajdzie się choć części odpowiedzi na pytanie, co ci młodzi lubią. I przepaść pokoleniowa choć odrobinę się zmniejszy.
Pełną treść raportu można znaleźć tutaj.