Potężne siły NATO. W Europie jest już pięć lotniskowców

Potężne siły NATO. W Europie jest już pięć lotniskowców19.11.2022 19:49
Na wodach wokół Europy działa obecnie aż pięć lotniskowców NATO (fotografia ilustracyjna)
Źródło zdjęć: © Domena publiczna

Na otaczających Europę wodach działa już pięć natowskich lotniskowców. Wielkie jednostki z krajów leżących po obu stronach Atlantyku działają razem, ćwicząc i prowadząc na wodach europejskich wspólne operacje wraz ze swoimi grupami uderzeniowymi.

NATO w szczególny sposób demonstruje swoją spójność i interoperacyjność: wokół Europy działa obecnie aż pięć natowskich lotniskowców wraz z grupami uderzeniowymi. Obecność okrętów jest skoordynowana z działaniami stałych grup morskich NATO, SNMG1 i SNMG2.

W skład tak wielkich sił wchodzą lotniskowce z czterech państw – dwa ze Stanów Zjednoczonych oraz po jednym okręcie tej klasy z Wielkiej Brytanii, Francji i Włoch.

"Ta okazja pokazuje nasze żelazne zaangażowane w stabilność i bezpieczeństwo obszaru euroatlantyckiego i siłę naszych wspólnych zdolności" – podsumował obecność tak wielkich sił dowódca natowskich sił morskich, wiceadmirał Keith Blount.

Lotniskowiec HMS Queen Elizabeth (R08)

Wielka Brytania wystawiła jeden z dwóch swoich lotniskowców - HMS Queen Elizabeth (R08). To okręt o długości 280 metrów i wyporności 65 tys. ton. Jego grupę lotniczą tworzą – oprócz śmigłowców o różnym przeznaczeniu – samoloty F-35B, a start samolotów ułatwia kończąca pokład lotniczy rampa dziobowa, wyrzucająca startujące maszyny w górę.

Mimo swojego rozmiaru, lotniskowce typu Queen Elizabeth (HMS Queen Elizabeth i HMS Prince of Wales) nie mają napędu jądrowego – zamiast niego pod pokładem znajduje się siłownia w postaci silników diesla, produkujących energię dla silników elektrycznych. Lotniskowiec może zabierać do 40 samolotów i śmigłowców.

Lotniskowiec ITS Cavour (550)

Włochy reprezentuje lotniskowiec ITS Cavour (550). Jest to jednostka o długości 244 metry i wyporności przekraczającej 27 tys. ton. Jej charakterystyczną cechą jest wielozadaniowość – choć Cavour jest klasyfikowany jako lotniskowiec (lekki), to w praktyce może wykonywać wiele różnych zadań, jako okręt dowodzenia czy zwalczania okrętów podwodnych.

Może także wspierać operacje desantowe, a w razie potrzeby pod jego pokładem zamiast samolotów F-35B mogą być transportowane czołgi (do 24 sztuk) lub inne, lżejsze pojazdy pancerne, wjeżdżające na okręt dzięki dziobowej i rufowej rampie. Grupa lotnicza tego okrętu to 20-30 samolotów i śmigłowców.

Lotniskowiec Charles de Gaulle (R91)

Francja uczestniczy w działaniach NATO ze swoim jedynym lotniskowcem Charles de Gaulle. To jednostka o długości 261 metrów, wyporności 40 tys. ton i z napędem atomowym. Francuski okręt to zarazem jedyny na świecie – obok jednostek amerykańskich – atomowy lotniskowiec CATOBAR.

Oznacza to, że start samolotów odbywa się z wykorzystaniem katapulty, a lądowanie jest możliwe dzięki rozciągniętym w poprzek pokładu linom – aerofiniszerom – o które lądujące samoloty zaczepiają wysuwanym hakiem.

Takie rozwiązanie zapewnia samolotom działającym z lotniskowca możliwość zabierania większego ładunku uzbrojenia i paliwa w porównaniu z samolotami startującymi pionowo lub przy pomocy rampy. Grupa lotnicza tego okrętu może liczyć do 40 samolotów i śmigłowców.

USS George H. W. Bush (CVN 77)

Stany Zjednoczone wysłały w ten rejon świata dwa spośród 11 swoich lotniskowców. Jednym z nich jest ostatni reprezentant typu Nimitz – serii dziesięciu okrętów lotniczych z napędem jądrowym, z których pierwszy wszedł do służby w 1975 r.

USS George H. W. Bush ma 333 metry długości, wypiera ok. 106 tys. ton, a jego grupa lotnicza może liczyć do 90 maszyn różnych typów.

USS Gerald R. Ford (CVN 78)

Ostatni z działających w pobliżu Europy lotniskowiec to – na razie – jedyny reprezentant nowego, amerykańskiego typu okrętów lotniczych, które mają zastąpić lotniskowce typu Nimitz.

Mimo bardzo podobnego wyglądu, rozmiarów i liczebności grupy lotniczej, lotniskowce typu Ford są zdolne do prowadzenia znacznie intensywniejszych operacji lotniczych. Jest to zasługą m.in. elektromagnetycznych katapult i dużej nadwyżki energii, generowanej przez reaktory jądrowe nowego typu.

ZOBACZ TAKŻE: F-22 Raptor supernowoczesne myśliwce USA w Polsce

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.