Litwa się zbroi. Zakupiła francuskie armatohaubice CAESAR Mk II

Litwa się zbroi. Zakupiła francuskie armatohaubice CAESAR Mk II01.01.2023 13:57
Francuski CAESAR w akcji.
Źródło zdjęć: © Licencjodawca | Mikki L. Sprenkle

Litwa już od paru miesięcy informowała, że chce pozyskać 18 francuskich armatohaubic CAESAR w najnowszej wersji Mk II. Wyjaśniamy, co to za system artyleryjski.

Z końcem roku litewski MON pochwalił się zatwierdzeniem negocjowanego od paru miesięcy kontraktu o nieujawnionej wartości na 18 armatohaubic CAESAR Mk II. Te zastąpią w służbie obecnie wykorzystywane haubice holowane i dostawy mają zostać zrealizowane do 2027 roku.

CAESAR Mk II — najnowszy wariant bardzo popularnej armatohaubicy CAESAR

Nazwa armatohaubicy jest skrótem od CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtilleri oznaczającego po prostu zestaw artyleryjski osadzony na ciężarówce. Francuzi zaczęli pracować nad tanim w zakupie oraz eksploatacji systemem artyleryjskim kal. 155 mm z działem o długości 155 kalibrów. W efekcie zdecydowano się posadzić działo na sześciokołowej ciężarówce Renault Sherpa 10 lub Unimog co zaowocowało masą 18 ton.

Pozwoliło to uzyskać tani w zakupie i eksploatacji nowoczesny system artyleryjski powietrznego zdolny do ostrzeliwania celów na dystansie ~30-60 km w zależności od zastosowanej amunicji pokroju ekonomicznych pocisków DM121 po takie z dopalaczem rakietowym typu M549A1. Spowodowało to znalezienie licznego grona użytkowników zagranicznych, ale system nie jest bez wad.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

F-22 Raptor supernowoczesne myśliwce USA w Polsce

Przykładowo kabina załogi nie jest fabrycznie opancerzona (są dodatkowe pakiety opancerzenia na poziomie 2 wedle normy STANAG 4569) oraz wykorzystywany jest tylko półautomatyczny system ładowania. Te kwestie co prawda zostały rozwiązane w znacznie cięższej wersji pozyskanej przez Czechy oraz Danię.

Z kolei CAESAR Mk II ma wyeliminować mankamenty najpopularniejszej wersji francuskiej. Nowy wariant ma zostać osadzony na nowym podwoziu firmy ARQUUS (dawne Renault Trucks Defense), mieć fabryczne opancerzoną kabinę dla pięcioosobowej załogi, otrzymać mocniejszy silnik o mocy 460 KM (teraz jest to 240 KM) wraz z automatyczną skrzynią biegów oraz zmodyfikowany system kierowania ogniem i łączności. Dostępne informacje mówią też o systemie walki elektronicznej BARAGE od Thalesa.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.