Black Friday i Cyber Monday 2020. Jak kupować, żeby nie żałować? NASK przestrzega

Black Friday i Cyber Monday 2020. Jak kupować, żeby nie żałować? NASK przestrzega24.11.2020 09:39
Black Friday 2020 już 27 listopada
Źródło zdjęć: © Pexels

Black Friday 2020 już w tym tygodniu, a po weekendzie czekają nas kolejne wyprzedaże i promocje z okazji Cyber Monday 2020. Sklepy internetowe dodatkowo ułatwiają nam wpadnięcie w zakupowy szał, a cyberprzestępcy chętnie to wykorzystują.

Black Friday 2020 wypada już 27 listopada, a Cyber Monday 3 dni po nim. Wszystko wskazuje na to, że większość z nas zrobi zakupy przedświąteczne w sieci, a sprzedawcy, wiedząc o tym, kuszą nas promocjami na każdym kroku. NASK przypomina, na co zwrócić uwagę robiąc zakupy online, by potem nie żałować.

Black Friday 2020 i zakupowy szał

Chociaż Czarny Piątek w Polsce nie ma aż takiego impetu, jak w USA, to wciąż wielu z nas ulega szałowi zakupów. Większość sklepów, zamiast rozpoczynać przedświąteczne wyprzedaże 27 listopada, już od początku miesiąca kusi rabatami. W internecie cały czas jesteśmy bombardowani reklamami, które ogłaszają wielkie wyprzedaże i często trudno im się oprzeć. 

Nie ma nic złego w kupowaniu na promocjach, o ile robimy to świadomie, a nie pod wpływem emocji. Superokazja, która skończy się za kilka minut, może działać na nas oszałamiająco, ale czujność warto zachować do końca. NASK przypomina o kilku zasadach, na które warto zwróci uwagę, by kupując w sieci z okazji Black Friday i Cyber Monday, nie dać się oszukać.

  • Zawsze sprawdzajmy wiarygodność sprzedawcy. Pomogą nam w tym opinie na portalach aukcyjnych, forach i w komentarzach.
  • Dane, takie jak e-mail, numer telefonu lub numer skrzynki pocztowej nie wystarczą, aby uznać przedsiębiorcę za zaufanego. Na plus może działać możliwość odbioru osobistego towaru – jeśli sprzedający podaje swój adres to znak, że nie ma nic do ukrycia.
  • Przed dokonaniem zakupów, warto zadzwonić pod podany na stronie numer telefonu. Jeśli nie możecie go znaleźć, powinna wam się zapalić czerwona lampka.
  • Dokładnie sprawdzajcie adresy stron, na których robicie zakupy. Nieuczciwi sprzedawcy próbują często podszyć się pod znane sklepy, dlatego upewnijcie się, że w internetowym adresie portalu nie ma literówki.

Bezpieczne płatności w sieci

- Jeśli zdecydujemy się na płatność online, poza sprawdzeniem wiarygodności sprzedawcy, warto pamiętać również o tym, aby na bieżąco weryfikować czy strona internetowa, za której pośrednictwem dokonujemy transakcji, jest odpowiednio zabezpieczona – mówi minister Marek Zagórski, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa.

Wielu z nas jest przekonanych, że w takiej sytuacji wystarczy się upewnić, czy w pasku adresowym wyświetla się zielona kłódka. Niestety, to już nie wystarczy. Przestępcy stają się coraz bardziej zuchwali, wykorzystują certyfikaty i podpisują nimi swoje sfałszowane witryny.

Trzeba jednak pamiętać, że uzyskanie certyfikatu dla domeny nie stanowi gwarancji uczciwości jej abonenta wobec użytkowników. Zagórski podkreśla, że zwłaszcza w Black Friday i Cyber Monday powinniśmy zwrócić uwagę na to, czy transakcji dokonujemy za pośrednictwem znanego operatora płatności. "Czujność należy zachować do ostatniej chwili", dodaje ekspert. 

Eksperci podkreślają również, że powinniśmy wstrzymać się z zakupami do czasu, aż będziemy mogli skorzystać z bezpiecznej sieci. Oznacza to, że powinniśmy wystrzegać się robienia zakupów na ogólnodostępnych komputerach oraz nie podłączać się do otwartych sieci WiFi. Po pomyślnie zrealizowanej płatności wylogujmy się z konta bankowego i zamknijmy przeglądarkę.

Zobacz: 10 porad bezpiecznego korzystania z internetu [Wideo]

Czarny Piątek i plaga fałszywych sklepów internetowych

O tym, że Czarny Piątek i Cyfrowy Poniedziałek to okazja dla nieuczciwych sprzedawców, którzy posuwają się nawet do zakładania fałszywych sklepów, pisaliśmy już jakiś czas temu. NASK podaje przykłady, co powinno w takim wypadku wzbudzić naszą czujność oraz co zrobić, jeśli dojdzie do przestępstwa. 

Specjaliści CSIRT NASK radzą, aby zwrócić uwagę na:

  • ofertę sklepu – jeśli sklep oferuje swoim klientom maszyny budowlane, obuwie, bieliznę i terakotę - to znak, że coś jest nie tak. Taki rozrzut oferowanego asortymentu powinien wzbudzić nasze wątpliwości;
  • wygląd strony internetowej - zwracajcie uwagę, czy treść na stronie jest pisana poprawną polszczyzna, czy nie ma błędów ortograficznych, gramatycznych, językowych. Jeśli macie wrażenie, że ktoś tworzył tę stronę w pośpiechu, dajcie sobie spokój z zakupami na niej;
  • wszystkie niezbędne elementy e-sklepów - regulamin, sposób dostarczenia przesyłki, sposób płatności czy zwrotu towarów. Bądźcie wyczuleni na wszelkie niespójności pomiędzy tymi informacjami;
  • wiarygodność firmy – warto sprawdzić, czy firma podana na stronie jako właściciel sklepu istnieje w KRS oraz czy jej dane teleadresowe są prawdziwe.

Każdy sklep powinien dać możliwość sprawdzenia danych w CEIDG, a jeżeli mamy wątpliwości, to powinniśmy skontaktować się ze sprzedawcą w celu uzyskania tych danych. Pomocne może okazać się także sprawdzenie historii sklepu - fałszywe witryny zwykle powstają w czasie sezonowych wyprzedaży. 

NASK podkreśla, że fałszywe zakupy mogą skończyć się utratą gotówki, ale nie tylko na kwotę zakupów. "Może zdarzyć się i tak, że stracimy wszystkie oszczędności czy swoje wrażliwe dane. Dlatego nie ignorujmy nawet najmniejszych niepokojących nas sygnałów", dodaje Zagórski. 

Eksperci dodają, że jeżeli zdarzy się, że mimo zachowania ostrożności, zostaniemy oszukani, możemy się zwrócić z prośbą o pomoc do wyspecjalizowanych instytucji. Nieuczciwe praktyki można zgłosić w prosty i szybki sposób na stronie incydent.cert.pl. Taka reakcja ma bezpośrednie przełożenie na wzrost bezpieczeństwa w sieci dla nas wszystkich.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.