Airbus A320 - jeden z najpopularniejszych samolotów w Europie

Airbus A320 to konstrukcja, która została oblatana w roku 1987, a rok poóźniej odbyła swój pierwszy komercyjny rejs w barwach linii Air France. Obecnie na świecie do tej pory wyprodukowano lub zamówiono (czekające na wyprodu ponad 5400 egzemplarzy tego nowoczesnego samolotu.

Obraz
Źródło zdjęć: © Wikimedia / CC

A32. to najpopularniejszy model z całej rodziny samolotów średniodystasowych (A318, A319, A320, A321), bardzo chętnie wykorzystywany przez linie lotnicze na całym świecie. Jest to idealna maszyna do połączeń średniodystansowych, tania w eksploatacji i niezawodna. Airbus wprowadzając ten model do produkcji zastosował w nim wiele nowatorskich rozwiązań. Przede wszystkim był to system cyfrowego sterowania maszyną fly-by-wire, bardzo nowoczesna awionika typu glass cockpit, a także centralny system zarządzania lotem.

Dzięki licznym ułatwieniom zastosowanym w modelu A32. piloci cenią sobie wygodę i prostotę pilotażu tego samolotu. Producent zdecydował np. że piloci nie będą zasypywani w kabinie gąszczem niepotrzebnych informacji i przekazywane im będą tylko te dane, które są niezbędne w danym momencie. Inną z nowości było zastosowanie tzw. „Dark Cocpit”. Ciemny kokpit oznacza dokładnie tyle, że lampki kontrolne zainstalowane w konsoli nad głowami pilotów pozostają wygaszone – oznacza to, że samolot działa poprawnie. Dopiero ich zapalenie sugeruje kapitanowi konieczność podjęcia interwencji. W ten sposób załoga nie przeoczy żadnego z potencjalnych zagrożeń, czy też nieprawidłowości w pracach podzespołów.

Cyfrowy system fly-by-wire analizuje komendy wydawane przez pilotów i dopiero kiedy uzna, że dany manewr nie zagraża bezpieczeństwu lotu, wykonuje ruchy powierzchniami sterowymi. Oczywiście, w sytuacji zagrożenia lub awarii (te występują niezmiernie rzadko, a każdy system jest zdublowany) pilot ma możliwość przejęcia pełnej kontroli nad zachowaniem samolotu i jego manewrami.

Samoloty tego typu napędzane są najczęściej przez dwa silniki produkcji General Electric CFM56-5. Pozwalają one latać A320 ze średnią prędkością przelotową wynoszącą około 830 km/h. Start odbywa się przy prędkości 270 km/h, a lądowanie przy 240 km/h. Zasięg samolotu wynosi do 6100 km, a w jego zbiornikach mieści się aż 23700 litrów paliwa.

W zależności od wersji samolot zabiera na pokład od 10. do 180 osób w największej konfiguracji. Średnio jest to około 150-160 miejsc. Obsługę stanowi załoga składająca się z kapitana, drugiego pilota oraz czterech osób personelu pokładowego.

Wybrane dla Ciebie
Rosjanie kłamali o swoim Shahedzie. Ukraina obnażyła ich słabości
Rosjanie kłamali o swoim Shahedzie. Ukraina obnażyła ich słabości
Historyczny przypadek. Zjadł wołowinę, a później zmarł
Historyczny przypadek. Zjadł wołowinę, a później zmarł
Smażysz na tym oleju? Unikaj go, bo może sprzyjać otyłości
Smażysz na tym oleju? Unikaj go, bo może sprzyjać otyłości
Trump chce zaciskać pasa. Eksperci: to może się źle skończyć
Trump chce zaciskać pasa. Eksperci: to może się źle skończyć
Uczą się od najlepszych? Korea Płn. prezentuje swoje podróbki rakiet
Uczą się od najlepszych? Korea Płn. prezentuje swoje podróbki rakiet
To prawdziwy skarb z odpadów. Ma być warty ok. 100 mld dol.
To prawdziwy skarb z odpadów. Ma być warty ok. 100 mld dol.
Wreszcie puścili parę z ust. Amerykanie o F-35 nad Iranem
Wreszcie puścili parę z ust. Amerykanie o F-35 nad Iranem
Nie są w NATO. Pomogą Ukrainie finansować amerykańską broń
Nie są w NATO. Pomogą Ukrainie finansować amerykańską broń
Rosyjska broń w Wenezueli. Najmocniejsza karta w talii prezydenta Maduro
Rosyjska broń w Wenezueli. Najmocniejsza karta w talii prezydenta Maduro
Ujawnili tajne dokumenty. Rosja wspiera tajemniczego klienta
Ujawnili tajne dokumenty. Rosja wspiera tajemniczego klienta
Lecą na dwa fronty. Kupują od Amerykanów, produkują dla Europy
Lecą na dwa fronty. Kupują od Amerykanów, produkują dla Europy
Długo stały w magazynach. W końcu Ukraińcy je pokazali
Długo stały w magazynach. W końcu Ukraińcy je pokazali
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯