90 proc. dzieci biernie korzysta z internetu. Fundacja Orange chce to zmienić

Dzisiejsi nastolatkowie urodzili się w czasach, gdy sieć była powszechnie dostępna, a jeszcze młodsze dzieci dorastają praktycznie ze smartfonem w rękach. Pomimo tego 90 proc. nie umie twórczo korzystać z technologii. Ich czynności ograniczają się do biernego przewijania stron.

90 proc. dzieci biernie korzysta z internetu. Fundacja Orange chce to zmienić
Źródło zdjęć: © Orange
Bolesław Breczko

27.09.2018 | aktual.: 28.09.2018 09:44

Badanie EU Kids online 2018 pokazuje, że jedynie niewielka część nastolatków wykorzystuje sieć do twórczych działań, jak stworzenie i opublikowanie własnego filmu czy nagrania przy użyciu narzędzi online. Taką aktywnością może pochwalić się mniej niż jeden na dziesięciu nastolatków. Mimo ogromnej ilości aplikacji dostępnych na rynku, 60% badanych nigdy nie stworzyło nic za ich pomocą. Dominuje zatem proste zastosowanie internetu bez wykorzystania jego społecznego i edukacyjnego potencjału.

- Panuje złudne przekonanie, że dzieci i młodzież masowo wykorzystują technologie bardzo kompetentnie – mówi w rozmowie z WP Tech prof. Dr hab. Jacek Pyżalski z Uniwersytetu Adama Mickiewicza, który kierował badaniami w Polsce. – Sam fakt, że dzieci spędzają w sieci dużo czasu nie oznacza, że wiele potrafią – działań prorozwojowych i prospołecznych jest niewiele.

Mega Misja i Super Koderzy. Akcje Organge dla dzieci i nastolatków

Fundacja Orange realizuje wiele działań z zakresu edukacji medialnej . W ramach akcji Mega Misja oraz #SuperKoderzy nauczyciele Fundacji będą prowadzić warsztaty i zajęcia, które mają na celu pobudzenie kreatywności najmłodszych internautów.

- Na początku będą to dość proste rzeczy, jak nauka fotografowania telefonem czy tworzenie filmów z napisami – mówi w rozmowie z WP Tech prezes Fundacji Orange Ewa Krupa. – Chcemy też rozbudzić w młodzieży chęć działania w społeczeństwie, czy choćby w grupach ludzi o takim samym hobby. Zaczniemy od rzeczy wręcz przyziemnych, jak "netykieta" i wypowiadanie się sieci, a z czasem podejmiemy się bardziej ambitnych wyzwań.

Orange wesprze szkoły

Badanie EU Kids online 2018 pokazało, że Aż 40% uczniów nie ma ustalonych zasad korzystania z internetu, a 45% badanych nigdy nie rozmawiało z nauczycielami o tym, jakie są dobre zwyczaje postępowania w sieci. Działania Fundacji Orange to wsparcie nauczycieli i szkół w tym wyzwaniu.

– Z badań rysuje się obraz wskazujący, że mamy ogromną przestrzeń do zagospodarowania w zakresie edukacji medialnej i dotyczącej internetu – mówi profesor Jacek Pyżalski.– Młodzi ludzie potrzebują by dorośli towarzyszyli im przy korzystaniu z sieci, podobnie jak w świecie offline. Wbrew pozorom jest sporo do zrobienia w tym zakresie.

MegaMisja to program nowoczesnej edukacji, który podnosi cyfrowe kompetencje nauczycieli, a dzieciom z klas 1-3 pomaga odkryć dobre i bezpieczne strony technologii. A wszystko w formie przyjaznej zabawy w cyfrowe laboratorium, w którym pomagają animowanym bohaterom złapać niesfornego psotnika, ucząc się przy tym ważnych zasad młodego internauty. To jest ich MegaMisja.
Starsi uczniowie to #SuperKoderzy. Uczą się programować, ale – uwaga – nie tylko na informatyce, ale również na języku polskim, angielskim, przyrodzie, technice, a nawet – muzyce i historii. Programowanie to dla nich narzędzie – trzeci język, z którego będą mogli korzystać w późniejszej nauce czy w pracy.

Polska część badań EU Kids Online 2018 została zrealizowana przez zespół badawczy pod kierunkiem prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza dr hab. Jacka Pyżalskiego wraz z mgr Aldoną Zdrodowską (OPI PIB), dr Katarzyną Abramczyk (OPI PIB) oraz dr. Łukaszem Tomczykiem (UP w Krakowie) w partnerstwie z Fundacją Orange. Badana grupa to reprezentatywna próba około 1300 osób w wieku 9-17 lat. Pełen raport z badań zostanie opublikowany na początku roku 2019. Znajdą się w nim wyniki badań na grupie rodziców. Tegoroczne badania, prowadzone w ramach 4. edycji EU Kids online są prowadzone równolegle w większości europejskich krajów.

wiadomościdzieci w sieciorange
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)