90 proc. dzieci biernie korzysta z internetu. Fundacja Orange chce to zmienić
Dzisiejsi nastolatkowie urodzili się w czasach, gdy sieć była powszechnie dostępna, a jeszcze młodsze dzieci dorastają praktycznie ze smartfonem w rękach. Pomimo tego 90 proc. nie umie twórczo korzystać z technologii. Ich czynności ograniczają się do biernego przewijania stron.
27.09.2018 | aktual.: 28.09.2018 09:44
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Badanie EU Kids online 2018 pokazuje, że jedynie niewielka część nastolatków wykorzystuje sieć do twórczych działań, jak stworzenie i opublikowanie własnego filmu czy nagrania przy użyciu narzędzi online. Taką aktywnością może pochwalić się mniej niż jeden na dziesięciu nastolatków. Mimo ogromnej ilości aplikacji dostępnych na rynku, 60% badanych nigdy nie stworzyło nic za ich pomocą. Dominuje zatem proste zastosowanie internetu bez wykorzystania jego społecznego i edukacyjnego potencjału.
- Panuje złudne przekonanie, że dzieci i młodzież masowo wykorzystują technologie bardzo kompetentnie – mówi w rozmowie z WP Tech prof. Dr hab. Jacek Pyżalski z Uniwersytetu Adama Mickiewicza, który kierował badaniami w Polsce. – Sam fakt, że dzieci spędzają w sieci dużo czasu nie oznacza, że wiele potrafią – działań prorozwojowych i prospołecznych jest niewiele.
Mega Misja i Super Koderzy. Akcje Organge dla dzieci i nastolatków
Fundacja Orange realizuje wiele działań z zakresu edukacji medialnej . W ramach akcji Mega Misja oraz #SuperKoderzy nauczyciele Fundacji będą prowadzić warsztaty i zajęcia, które mają na celu pobudzenie kreatywności najmłodszych internautów.
- Na początku będą to dość proste rzeczy, jak nauka fotografowania telefonem czy tworzenie filmów z napisami – mówi w rozmowie z WP Tech prezes Fundacji Orange Ewa Krupa. – Chcemy też rozbudzić w młodzieży chęć działania w społeczeństwie, czy choćby w grupach ludzi o takim samym hobby. Zaczniemy od rzeczy wręcz przyziemnych, jak "netykieta" i wypowiadanie się sieci, a z czasem podejmiemy się bardziej ambitnych wyzwań.
Orange wesprze szkoły
Badanie EU Kids online 2018 pokazało, że Aż 40% uczniów nie ma ustalonych zasad korzystania z internetu, a 45% badanych nigdy nie rozmawiało z nauczycielami o tym, jakie są dobre zwyczaje postępowania w sieci. Działania Fundacji Orange to wsparcie nauczycieli i szkół w tym wyzwaniu.
– Z badań rysuje się obraz wskazujący, że mamy ogromną przestrzeń do zagospodarowania w zakresie edukacji medialnej i dotyczącej internetu – mówi profesor Jacek Pyżalski.– Młodzi ludzie potrzebują by dorośli towarzyszyli im przy korzystaniu z sieci, podobnie jak w świecie offline. Wbrew pozorom jest sporo do zrobienia w tym zakresie.
MegaMisja to program nowoczesnej edukacji, który podnosi cyfrowe kompetencje nauczycieli, a dzieciom z klas 1-3 pomaga odkryć dobre i bezpieczne strony technologii. A wszystko w formie przyjaznej zabawy w cyfrowe laboratorium, w którym pomagają animowanym bohaterom złapać niesfornego psotnika, ucząc się przy tym ważnych zasad młodego internauty. To jest ich MegaMisja.
Starsi uczniowie to #SuperKoderzy. Uczą się programować, ale – uwaga – nie tylko na informatyce, ale również na języku polskim, angielskim, przyrodzie, technice, a nawet – muzyce i historii. Programowanie to dla nich narzędzie – trzeci język, z którego będą mogli korzystać w późniejszej nauce czy w pracy.
Polska część badań EU Kids Online 2018 została zrealizowana przez zespół badawczy pod kierunkiem prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza dr hab. Jacka Pyżalskiego wraz z mgr Aldoną Zdrodowską (OPI PIB), dr Katarzyną Abramczyk (OPI PIB) oraz dr. Łukaszem Tomczykiem (UP w Krakowie) w partnerstwie z Fundacją Orange. Badana grupa to reprezentatywna próba około 1300 osób w wieku 9-17 lat. Pełen raport z badań zostanie opublikowany na początku roku 2019. Znajdą się w nim wyniki badań na grupie rodziców. Tegoroczne badania, prowadzone w ramach 4. edycji EU Kids online są prowadzone równolegle w większości europejskich krajów.