140 znaków po polsku - raport o Twitterze w naszym kraju

140 znaków po polsku - raport o Twitterze w naszym kraju

140 znaków po polsku - raport o Twitterze w naszym kraju
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos
21.05.2013 12:58, aktualizacja: 21.05.2013 14:08

3,5 miesiąca analiz, 84 325 poddanych analizie użytkowników, 9 644 277 zebranych tweetów. Wyzwanie: prawie 10 GB danych poddanych dokładnej analizie po to, aby odkryć, po raz pierwszy, kim są i co robią na Twitterze internauci piszący w języku polskim.

Twitter w Polsce od miesięcy zyskuje coraz większą popularność i mimo to, że wciąż jest postrzegany jako medium niszowe, liczba jego polskich użytkowników* stale rośnie. –. W związku z tym, że dotychczas Twitter nie był dobrze zbadany w Polsce, postanowiliśmy przygotować raport na podstawie danych z naszego kraju, który pokaże jego aktualny obraz, kondycję i potencjał – mówi Rafał Janik, Thinkmedia.pl, pomysłodawca i współautor raportu.

Kto tweetuje
W ubiegłym roku swoje konta na Twitterze w Polsce założyło ponad 5. proc. nowych, aktywnych użytkowników. Najchętniej tweetują osoby w wieku od 15 do 30 lat. Młode osoby wykorzystują to medium do śledzenia swoich idoli oraz autorytetów. Twitter sprawia, że mogą być blisko interesujących ich tematów.

W badanym okresie aktywni użytkownicy Twittera objęci badaniem, opublikowali łącznie ponad 5,4 miliona tweetów, co średnio daje ponad 310. tweetów na jednego użytkownika, a każdy tweet składał się średnio z 92 znaków! Średnia liczba followers to 396, średnia liczba following to 351. Nieco ponad 60 proc. tweetów zawiera „@”, 13 proc. adres URL, 15 proc. hasztagi, czyli „#”.

Aktywność użytkowników

Liczba użytkowników tweetujących rośnie od rana z godziny na godzinę codziennie poczynając od godziny 5-6 rano, osiągającą najwyższą wartość w godzinach 20-2. i opadając do rana. W odpowiednio niedzielę i poniedziałek tweetów jest najwięcej, liczba ta osiąga wartość minimalną w czwartek.

Aplikacje

  1. proc. aktywnych użytkowników Twittera objętych badaniem publikuje swoje posty poprzez stronę www, a 70 proc. wykorzystuje do tego zarówno stronę www i mobilną stronę www. Jest to zadziwiająca informacja, która wskazuje, że pomimo doskonałego dopasowania Twittera do możliwości, jakie dają smartphony i pomimo natywnych aplikacji na te urządzenia, użytkownicy wciąż korzystają z „tradycyjnych” rozwiązań. Istotne jest również to, że aż 84 proc. tweetów jest publikowanych poprzez witryny i aplikacje należące do Twitter.com. Pokazuje to przewagę, jaką Twitter ma nad aplikacjami niezależnych dostawców.

Polityka w Twitterze
Analizie poddano także aktywność grupy popularnych polityków i osób medialnych, które aktywnie udzielały się na Twitterze. W wynikach widać zdecydowaną przewagę Janusza Palikota nad pozostałymi osobami. W czasie objętym badaniem był on najczęściej cytowaną i wspominaną osobą z tej grupy. Wpływ na ten wynik miała na pewno znacznie krótsza obecność Premiera Donalda Tuska (grudzień 2012. na Twitterze niż Janusza Palikota.

Twitter umiejętnie wykorzystany, pozwala uzyskać bardzo duży odzew w prasie tradycyjnej. Minister Spraw Zagranicznych, Radek Sikorski, zdystansował pozostałe osoby z badanej grupy pod względem liczby cytowań w mediach. Jego tweety były bardzo chętnie podchwytywane przez prasę. Można tutaj zaryzykować wniosek, że media tradycyjne uczą się, że media społecznościowe są doskonałym źródłem aktualnych informacji, w tym relacji z wydarzeń, opinii znanych osób. Czasem wystarczy niecałe 140 znaków, by na ich podstawie zbudować dobry news.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)