110-letni wiąz szypułkowy z Szydłowca Drzewem Roku. Rośnie na wyspie
Stary wiąz szypułkowy, nazywany Krzywym Drzewem, pokonał w głosowaniu 15 innych kandydatów z całej Polski. Czy wzorem lat poprzednich będzie miał szansę zostać także najlepszym drzewem w Europie? Organizatorzy nie ukrywają, że w poprzednich latach przyczyniło się do tego Make Life Harder.
Na malowniczej wyspie, otoczonej fosą, wznosi się zamek Szydłowieckich i Radziwiłłów. W jego otoczeniu uwagę przyciąga niezwykły wiąz, którego kształt to zasługa sił przyrody. Drzewo to, pochylone ku wodzie, nadaje temu miejscu niepowtarzalny charakter. To właśnie ten okaz z charakterystycznym, pochylonym pniem, zdobył w tym roku serca internautów. Wiąz, znany jako Krzywe Drzewo, zwyciężył w konkursie Drzewo Roku 2025, organizowanym przez Klub Gaja. 110-letni okaz rośnie na wyspie zamkowej w Szydłowcu koło Radomia.
Krzywe Drzewo w Szydłowcu już wcześniej przyciągało turystów
W internetowym głosowaniu udział wzięło 16 drzew z całej Polski. Krzywe Drzewo zdobyło 7999 głosów, wyprzedzając Dąb Aleksander z Jarcewa (7628 głosów) oraz Oliwnika Onufrego z Warszawy (3411 głosów). Łącznie oddano 30 596 ważnych głosów.
Statuetka Drzewa Roku trafi do Szydłowca podczas październikowego Święta Drzewa w Warszawie. Krzywe Drzewo jest wyjątkową atrakcją dla mieszkańców, fotografów oraz lokalnych kaczek. Do konkursu drzewo zgłosiło Szydłowieckie Centrum Kultury.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
„Po raz kolejny społeczności lokalne udowodniły swoje zaangażowanie oraz chęć pracy na rzecz ochrony drzew i zachowania ich dla przyszłych pokoleń” - podkreślał Jacek Bożek, prezes Klubu Gaja.
"Bez Make Life Harder nie wygralibyśmy trzy razy z rzędu"
Teraz polskiego reprezentanta czeka bój na arenie europejskiej. Zwycięskie drzewo będzie reprezentować nas w europejskim konkursie Tree of the Year w 2026 r. Konkurs odbędzie się na początku 2026 roku, w lutym. Polska wygrała ostatnie edycje plebiscytu Europejskiego Drzewa Roku. Jak wyjaśniał prezes klubu Gaja na antenie radia Ram, "bez Make Life Harder nie wygralibyśmy trzy razy z rzędu". To opisuje ogromne zaangażowanie w konkurs społeczności skupionej wokół jednego z najpopularniejszych kont na Instagramie w polskim internecie.