Wejście smoka - notebooki Samsunga w Polsce

Na ostatni dzień lutego 2008 r. przypadła oficjalna premiera komputerów przenośnych marki Samsung w naszym kraju. Notebooki tej firmy dotychczas nie były dostępne nad Wisłą w oficjalnych kanałach dystrybucyjnych. Południowokoreański koncern zaprezentował sześć modeli komputerów z niższej i średniej półki cenowej, przeznaczonych dla użytkowników domowych oraz biur. "Jesteśmy w idealnym momencie, w którym rynek oczekuje naszych produktów a my mamy możliwość te oczekiwania spełnić", przekonuje Paweł Ziemiński, dyrektor sprzedaży i marketingu IT w Samsungu. "Kolejny gracz na rynku, jeśli ma dużą o nim wiedzę, spore pieniądze na marketing i szkolenia lub dobry pomysł na zajęcie niszy rynkowej - ma szanse odnieść sukces", komentuje z kolei Jacek Nowicki, analityk GfK Polonia.

Wejście smoka - notebooki Samsunga w Polsce
Źródło zdjęć: © IDG

Wśród wprowadzonych do Polski notebooków znalazły się następujące modele: Q45. X22, R60 plus, R70, R700 i P500. Pierwsza z wymienionych serii skierowana jest do użytkowników ceniących sobie mobilność. Urządzenia wchodzące w jej skład charakteryzują się matrycą o przekątnej 12,1" o rozdzielczości 1280 x 800 pikseli. Podstawowe parametry tego ważącego 1,86 kg modelu to procesor Intel Core 2 Duo T5450 ( 1,66 GHz, 2 MB pamięci podręcznej drugiego poziomu, współpraca z szyną FSB 667 MHz ), 2 GB pamięci RAM, dysk twardy SATA 200 GB, nagrywarka DVD-/+RW Dual Layer, karta graficzna Nvidia GeForce 8400M G, czytnik kart pamięci 6 w 1, moduł Wi-Fi 802.11a/b/g i Bluetooth oraz wbudowana kamera internetowa o rozdzielczości 1,3 megapiksela i system operacyjny Vista Home Premium. Producent zapewnia, że czas pracy zastosowanego w notebooku akumulatora sięga 6 godzin. Cenę tego modelu ustalono na 3899 zł brutto.

Obraz
© Model R700 (fot. Samsung)

[

Obraz

Model R700 (fot. Samsung) Model X22 ma zaspokoić oczekiwania biznesmena. Wyposażony w 14,1-calowy matowy ekran 1280 x 800 pikseli notebook pracuje w oparciu o dwurdzeniowy układ Intela T7250 ( 2 GHz, 2 MB Cache drugiego poziomu, 800 MHz FSB ). W kwestii pojemności pamięci RAM, dysku twardego i obsługi interfejsów komunikacyjnych oferuje podobne parametry co Q45, różni się zaś od niego m.in. zastosowaną kartą graficzną ( ATI Mobility Radeon HD 2400 ) oraz czytnikiem kart pamięci ( 5 w 1 ). Jego napęd optyczny - nagrywarka DVD-/+RW Dual Layer - obsługuje technologię LightScribe. Będzie sprzedawany z preinstalowanym systemem Windows XP Professional. Cena - 4144 zł brutto.Również z myślą o użytkownikach biznesowych i biurowych Samsung wprowadza do Polski model P500. Oparty na procesorze Core 2
Duo T7250 komputer posiada 15,4-calowy wyświetlacz; oferuje ponadto m.in. 2 GB pamięci operacyjnej, 160 GB miejsca na dysku twardym ( SATA ), nagrywarkę DVD-/+RW Dual Layer, bezprzewodową kartę Wi-Fi w standardzie 802.11 g oraz zintegrowany układ graficzny ATI Radeon Xpress 1250. Będzie dystrybuowany z preinstalowanym systemem Windows XP Professional, w cenie 3429 zł brutto. Kolejna nowość, R60 plus, skierowana jest, jak utrzymuje producent, do użytkowników domowych, ale również do biur i studentów. Notebook dysponuje ekranem 15,4", a jego sercem także jest procesor Core 2 Duo T7250. Za cenę 2999 zł brutto użytkownik otrzyma m.in. kartę graficzną ATI Mobility Radeon X2300, 2 GB pamięci RAM, 200-gigabajtowy HDD SATA, nagrywarkę DVD-/+RW Dual Layer, bezprzewodową kartę sieciową 802.11g i czytnik kart pamięci 2 w 1. Oryginalny system operacyjny to Vista Home Premium.Dwie ostatnie nowości skierowane są do bardziej wymagających użytkowników domowych. Notebook o oznaczeniu R70 wyposażono w procesor Intel
Core 2 Duo T7500 ( 2,2 GHz, 4 MB pamięci cache L2 ), kartę graficzną Nvidia GeForce 8600M GS i dysk twardy 250 GB. Podstawową specyfikację uzupełnia ekran 15,4" ( 1280 x 800 pikseli ), 2 GB pamięci RAM, kamera internetowa 1,3 MP, moduły Bluetooth i WLAN 11a/b/g oraz czytnik kart pamięci 6 w 1. Rolę napędu optycznego pełni nagrywarka DVD-/+RW Dual Layer z obsługą Light Scribe. Notebook pracuje pod kontrolą Visty Home Premium. Wyceniono go na 4244 zł brutto. R700 posiada większy, bo 17-calowy wyświetlacz ( 1440 x 900 pikseli ), ale nieco słabszy procesor - Core 2 Duo T7250 oraz czytnik kart pamięci 7 w 1. Dysponuje też złączem HDMI. W pozostałych aspektach jego specyfikacja jest zbliżona do R70. Kosztuje 4099 zł brutto. Na podstawie suchych specyfikacji laptopów Samsunga możemy na razie stwierdzić tylko, że nie są to konstrukcje wyróżniające się z tłumu - ich konfiguracja sprzętowa nie powala na kolana. Zastosowane w notebookach podzespoły ( procesor, układ graficzny i twardy dysk ) są typowe dla cenowej
klasy średniej. Na szczęście wygląda na to, że producent nie poszedł w ślady rywala spod znaku LG i nie postanowił liczyć za swe maszyny więcej niż są rzeczywiście warte. Jednak o ich wartości przesądzą dopiero gruntowne testy, które mamy zamiar jak najszybciej przeprowadzić na urządzeniach Samsunga. Dopiero wtedy będzie można stwierdzić, czy wejście koreańskiej firmy na zatłoczony rynek komputerów przenośnych w Polsce jest wydarzeniem, czy też spektakularnym falstartem. "Jesteśmy w idealnym momencie" Co skłoniło Samsunga, aby wreszcie wejść na polski rynek z notebookami? Rozmawialiśmy o tym z Pawłem Ziemińskim, dyrektorem sprzedaży i marketingu IT. PC World Komputer: Zakładamy, że firma poprzedziła ten krok gruntownym badaniem rodzimego rynku? Jakie wysnuto zeń wnioski? Paweł Ziemiński: Jestem przekonany, że jesteśmy w idealnym momencie, w którym rynek oczekuje naszych produktów a my mamy możliwość te oczekiwania spełnić. Zaprezentowane produkty stanowią charakterystyczne dla firmy Samsung
połączenie designu, najwyższej jakości i wysokich parametrów technicznych - właśnie tego typu urządzeń coraz częściej poszukują polscy konsumenci. Rynek elektroniki użytkowej w Polsce w coraz większym stopniu odzwierciedla trendy europejskie gdzie wzornictwo, funkcjonalność i indywidualność stają się podstawowymi czynnikami determinującymi decyzje zakupowe sprzętu elektronicznego. Z jakimi produktami Samsung jest w Polsce najczęściej kojarzony? Jak ocenią państwo znajomość marki Samsung w Polsce w kontekście takich produktów jak notebooki? Z całą pewnością Samsung jest marką kojarzoną z produktami wysokiej jakości, zaprojektowanymi w oryginalny, łączący piękno z funkcjonalnością sposób. Na pewno bardzo mocno świadomość marki zwiększył sukces telefonów komórkowych ale również monitorów, telewizorów czy drukarek. Notebooki nie były do tej pory w Polsce sprzedawane ale z całą pewnością jesteśmy silnie obecni na rynku IT więc ta grupa produktowa nie będzie czymś wyjątkowym dla klientów, wydaje mi się, że
raczej odebrana będzie jako naturalna kolej rzeczy i wpłynie na zadowolenie klientów. Jaki kawałek "notebookowego tortu" Samsung chciałby przejąć w perspektywie roku, 2 lat, 5 lat? Którą firmę uważacie państwo za swojego głównego rywala? Naszym celem zawsze jest pierwsze miejsce na rynku. Tak jest również w tym przypadku. Mamy jednak świadomość, że jesteśmy na początku drogi, która doprowadzi nas do tego celu, jest to plan na najbliższe kilka lat. Jeśli chodzi o rywali to wszystkich naszych konkurentów traktujemy z równą powagą i szacunkiem. Liczymy na pasjonujący pojedynek i mamy nadzieję, że konkurencja jest przygotowana na naszą obecność. Tort za 3,7 mld. złotych Rynek komputerów przenośnych w Polsce wart jest obecnie ok. 3.7 mld. złotych. W skali roku jego wzrost wyniósł aż 58 procent. W przyszłym roku spodziewane jest utrzymanie tego trendu, lecz, jak twierdzi Jacek Nowicki z GfK Polonia, wzrost nie będzie już tak widowiskowy. "Rynek noteboków jest już w końcowej fazie bardzo dużych wzrostów,
ale to nie oznacza, że karty już są rozegrane. Kolejny gracz na rynku, jeśli ma dużą o nim wiedzę, spore pieniądze na marketing i szkolenia lub dobry pomysł na zajęcie niszy rynkowej - ma szanse odnieść sukces. Nasycenie gospodarstw domowych w Polsce notebookami wciąż jest bardzo niskie, a coraz częściej klienci kupują do domu drugi komputer lub po prostu wymieniają desktopa na laptop. W dobie mobilności notebook stał się też po prostu modny, czego o desktopie powiedzieć nie można. W długim terminie, bardzo obiecującą niszą wydaje się być notebook dla gracza, z dużym ekranem i bardzo silną kartą graficzną", szacuje J. Nowicki. W tym ostatnim przypadku barierą dla wielu użytkowników nie do pokonania może jednak okazać się wysoka cena takich konfiguracji. Samsung z pewnością należy do światowej czołówki producentów sprzętu elektronicznego, jednak w Polsce marka ta dotychczas nie była kojarzona z notebookami. Ugruntowanie pozycji firmy na rynku będzie więc zależeć przede wszystkim od tego, z jakich kanałów
dystrybucyjnych spółka zamierza korzystać. Zdaniem analityka GfK Polonia, aby być widocznym trzeba mieć dobrą ofertę i sporo modeli na półkach kilku kluczowych, obecnych na rynku sieci. "Ponadto trzeba przeszkolić dużą ilość resellerów i przekonać ich, że ich klienci nie będą mieli ze sprzętem kłopotów ( dobra gwarancja ) oraz zarobią więcej niż na sprzęcie, którym handlowali dotychczas. Sądzę, że przy pomyślnych wiatrach, nowa marka kilkunastoprocentowy udział w rynku może zdobyć w ciągu 6-12 miesięcy. Będzie to jednak kosztowne przedsięwzięcie i prawdopodobnie wymaga ludzi przejętych od konkurencji" - mówi J. Nowicki. Samsung informuje, że wszystkie wprowadzone notebooki mają trafić do sprzedaży za pośrednictwem dystrybutorów Tech Data i ABC Data oraz salonów Media Markt, Saturn oraz Vobis. ](http://tech.wp.pl/notebooki-samsunga-6035081198826113g) »

Źródło artykułu:PC World Komputer
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)