Polska kupiła nowe samoloty dla VIP‑ów. To będą nasze Air Force One
Boeing 737 to najpopularniejszy odrzutowy samolot średniego zasięgu na świecie. Od 1967 roku, gdy 737 zaczęły być produkowane, zamówiono ponad 11 tys. tych samolotów. W piątek po południu 3 kolejne zamówił polski rząd. Jednak polskie Boeingi 737 nie mają tylko służyć do transportu VIP-ów, jak zapewnia wiceminister obrony narodowej Bartosz Kownacki, polskie samoloty będą też pełnić rolę awaryjnego centrum kierowania krajem. Będą wyposażone w systemy obrony oraz szyfrowaną łączność – niczym amerykański Air Force One.
Polska zamówiła 3 maszyny. Dwie nowe i jedną używaną
Polski rząd zamówił 3 maszyny Boeing 737, dwie nowe i jedną używaną (maksymalnie pięcioletnią), która ma trafić do Polski jeszcze w tym roku. Są to modele 737-800, czyli wersja Next Generation (NG) produkowana od 1997 do dziś. W grudniu 2011 Boeing zapowiedział nowy model 737 MAX, wyposażony w oszczędniejsze silniki. Polska nie zdecydowała się na zakup tych samolotów, bo jak mówi Kownacki - w przypadku najnowszych, dopiero wchodzących do produkcji modeli, wymogi bezpieczeństwa nie pozwalają na używanie tych samolotów do przewozu VIP-ów, zbyt często bowiem w tych maszynach zdarzają się usterki.
Dwa nowe samoloty będą w wersji biznesowej
Dwa nowe modele mają być przystosowane do przewozu VIP-ów i osób kierujących krajem, czyli będą już wyposażone w systemy obrony oraz szyfrowaną łączność. Dwa nowe samoloty w wersji BBJ2 (czyli Boeing Bisiness Jet) będą mieć salon HEAD dla czterech pasażerów, przedział VIP dla dwóch osób, biznes dla 12 pasażerów oraz klasę ekonomiczną dla 48 osób. W sumie będzie to 66 miejsc. Na pokładzie będzie też miejsce dla odpoczynku załogi i system podtrzymywania życia. Pierwszy, używany, samolot będzie w konfiguracji pasażerski i pomieści 132 pasażerów.
Nowy samolot umożliwi loty do Nowego Jorku bez lądowania
Zasięg Boeinga 737 w wersji BBJ2 umożliwia lot z Warszawy do Nowego Jorku bez międzylądowania. Pozostałe dane techniczne samolotu to:
- Długość - 39,5 m
- Rozpiętość skrzydeł - 34,22 m
- Maksymalna masa startowa - 79 010 kg
- Zasięg modelu 737-800 (nie BBJ2) - 5765 km
- Maksymalna liczba miejsc w wersji dla linii lotniczych - 189
- Wysokość przelotowa - 12 500 m
- Prędkość przelotowa - 0,75 Ma (920 km/h)
737 ma długą tradycję. Niestety jest w niej wiele tragicznych zdarzeń
Boeing 737 jest jednym z najpopularniejszych samolotów w liniach lotniczych na całym świecie. Z tego powodu często bierze udział w wypadkach lotniczych. Do dziś samoloty tego typu uległy ponad 160 katastrofom, w których zginęło ponad 4 tys. osób. Jedno z ostatnich takich zdarzeń miało miejsce w 2016 roku. Boeing 737-800 tanich linii lotniczych Flydubai rozbił się podczas lądowania na lotnisku w Rostowie nad Donem. Zginęły wtedy wszystkie 62 osoby znajdujące się na pokładzie.
Tylko Polska i Białoruś będzie latać na Boeingach 737
Polska będzie drugim, po Białorusi, europejskim krajem, który do przewozu swoich VIP-ów będzie używał Beoinga 737. Inne europejskie kraje używają następujących średnich lub dużych samolotów:
- Belgia – Airbus A321;
- Francja – Airbus A330;
- Niemcy – Airbus A320, A340;
- Włochy – Airbus A319, A340;
- Holandia – Fokker 70;
- Rosja – Ił-96, Antonow An-148, Airbus ACJ319, Sukhoj Superjet 100, Tupolew Tu-204 i Tu-214;
- Słowacja – Airbus A319, Fokker 100 i Tupolew Tu-154;
- Hiszpania – Airbus A310;
- Szwajcaria - McDonnell Douglas MD-80, Airbus A340;
- Ukraina – Airbus A319, Antonow An-148;
- W. Brytania – Airbus A330 Voyager (oryginalnie pełnił rolę powietrznej cysterny).
Bolesław Breczko, Tech WP