Polska kupiła nowe samoloty dla VIP‑ów. To będą nasze Air Force One

Polska kupiła nowe samoloty dla VIP-ów. To będą nasze Air Force One
Źródło zdjęć: © Boeing.com

01.04.2017 | aktual.: 01.04.2017 14:50

Boeing 737 to najpopularniejszy odrzutowy samolot średniego zasięgu na świecie. Od 1967 roku, gdy 737 zaczęły być produkowane, zamówiono ponad 11 tys. tych samolotów. W piątek po południu 3 kolejne zamówił polski rząd. Jednak polskie Boeingi 737 nie mają tylko służyć do transportu VIP-ów, jak zapewnia wiceminister obrony narodowej Bartosz Kownacki, polskie samoloty będą też pełnić rolę awaryjnego centrum kierowania krajem. Będą wyposażone w systemy obrony oraz szyfrowaną łączność – niczym amerykański Air Force One.

1 / 5

Polska zamówiła 3 maszyny. Dwie nowe i jedną używaną

Obraz
© Boeing

Polski rząd zamówił 3 maszyny Boeing 737, dwie nowe i jedną używaną (maksymalnie pięcioletnią), która ma trafić do Polski jeszcze w tym roku. Są to modele 737-800, czyli wersja Next Generation (NG) produkowana od 1997 do dziś. W grudniu 2011 Boeing zapowiedział nowy model 737 MAX, wyposażony w oszczędniejsze silniki. Polska nie zdecydowała się na zakup tych samolotów, bo jak mówi Kownacki - w przypadku najnowszych, dopiero wchodzących do produkcji modeli, wymogi bezpieczeństwa nie pozwalają na używanie tych samolotów do przewozu VIP-ów, zbyt często bowiem w tych maszynach zdarzają się usterki.

2 / 5

Dwa nowe samoloty będą w wersji biznesowej

Obraz
© Boeing

Dwa nowe modele mają być przystosowane do przewozu VIP-ów i osób kierujących krajem, czyli będą już wyposażone w systemy obrony oraz szyfrowaną łączność. Dwa nowe samoloty w wersji BBJ2 (czyli Boeing Bisiness Jet) będą mieć salon HEAD dla czterech pasażerów, przedział VIP dla dwóch osób, biznes dla 12 pasażerów oraz klasę ekonomiczną dla 48 osób. W sumie będzie to 66 miejsc. Na pokładzie będzie też miejsce dla odpoczynku załogi i system podtrzymywania życia. Pierwszy, używany, samolot będzie w konfiguracji pasażerski i pomieści 132 pasażerów.

3 / 5

Nowy samolot umożliwi loty do Nowego Jorku bez lądowania

Obraz
© Boeing

Zasięg Boeinga 737 w wersji BBJ2 umożliwia lot z Warszawy do Nowego Jorku bez międzylądowania. Pozostałe dane techniczne samolotu to:

  • Długość - 39,5 m
  • Rozpiętość skrzydeł - 34,22 m
  • Maksymalna masa startowa - 79 010 kg
  • Zasięg modelu 737-800 (nie BBJ2) - 5765 km
  • Maksymalna liczba miejsc w wersji dla linii lotniczych - 189
  • Wysokość przelotowa - 12 500 m
  • Prędkość przelotowa - 0,75 Ma (920 km/h)
4 / 5

737 ma długą tradycję. Niestety jest w niej wiele tragicznych zdarzeń

Obraz
© Boeing

Boeing 737 jest jednym z najpopularniejszych samolotów w liniach lotniczych na całym świecie. Z tego powodu często bierze udział w wypadkach lotniczych. Do dziś samoloty tego typu uległy ponad 160 katastrofom, w których zginęło ponad 4 tys. osób. Jedno z ostatnich takich zdarzeń miało miejsce w 2016 roku. Boeing 737-800 tanich linii lotniczych Flydubai rozbił się podczas lądowania na lotnisku w Rostowie nad Donem. Zginęły wtedy wszystkie 62 osoby znajdujące się na pokładzie.

5 / 5

Tylko Polska i Białoruś będzie latać na Boeingach 737

Obraz
© Enter Air

Polska będzie drugim, po Białorusi, europejskim krajem, który do przewozu swoich VIP-ów będzie używał Beoinga 737. Inne europejskie kraje używają następujących średnich lub dużych samolotów:

  • Belgia – Airbus A321;
  • Francja – Airbus A330;
  • Niemcy – Airbus A320, A340;
  • Włochy – Airbus A319, A340;
  • Holandia – Fokker 70;
  • Rosja – Ił-96, Antonow An-148, Airbus ACJ319, Sukhoj Superjet 100, Tupolew Tu-204 i Tu-214;
  • Słowacja – Airbus A319, Fokker 100 i Tupolew Tu-154;
  • Hiszpania – Airbus A310;
  • Szwajcaria - McDonnell Douglas MD-80, Airbus A340;
  • Ukraina – Airbus A319, Antonow An-148;
  • W. Brytania – Airbus A330 Voyager (oryginalnie pełnił rolę powietrznej cysterny).

Bolesław Breczko, Tech WP

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (647)