Niszczyciel Zumwalt. Bardzo drogi i bardzo zawodny

Niszczyciel Zumwalt. Bardzo drogi i bardzo zawodny

Niszczyciel Zumwalt. Bardzo drogi i bardzo zawodny
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | US Navy
Bolesław Breczko
29.11.2016 15:17, aktualizacja: 29.11.2016 16:45

Okręt klasy Zumwalt to najnowocześniejszy niszczyciel na świecie. Powstał jako okręt wsparcia działań lądowych, zdolny do niszczenia celów oddalonych o 190 km. Wykonany w technologi stealth jest prawie niewidzialny dla radarów. Mimo że program Zumwalt osiągnął już koszt ponad 22 miliardów dolarów, to cały czas nie może uwolnić się od problemów.

1 / 5

Okręty klasy Zumwalt okazały się droższe od atomowych łodzi podwodnych

Obraz
© PAP | ABACA

Problemy z okrętami klasy Zumwalt pojawiły się jeszcze przed rozpoczęciem samej budowy. Przeciwnicy argumentowali, że jest on za drogi. W 2005 Biuro Kongresu USA wyliczyło, że jeden okręt będzie kosztował ok. 4 mld dolarów, czyli o miliard więcej niż zaplanowała to Marynarka Wojenna USA. Początkowo w planach było zbudowanie 32 okrętów klasy Zumwalt, ale ze względu na rosnące koszty, plan został ograniczony do 24, potem do 7, a w końcu do 3 okrętów, przy czym cena za jeden osiągnęła ponad 7,5 mld dolarów. Przy tej cenie okręty klasy Zumwalt okazały się dużo droższe od atomowych łodzi podwodnych klasy Virginia (których koszt to ponad 2,5 mld dolarów).

2 / 5

Konstrukcja kadłuba ogranicza wykrywalność, ale może negatywnie wpłynąć na stabilność

Obraz
© East News | AP/FOTOLINK

Konstrukcja kadłuba okrętów klasy Zumwalt ma za zadanie ograniczyć jego wykrywalność przez radary. Według ekspertów taki kształt kadłuba może mieć też negatywne skutki, zwłaszcza przy dużej prędkości i podczas manewru zakręcania okręt może się po prostu przewrócić. Jednak konstruktorzy okrętu z firm Northrop Grumman i General Dynamics zapewniają, że okręt jest stabilny i nie grozi mu wywrotka.

3 / 5

USS Zumwalt od razu musiał trafić do naprawy

Obraz
© East News | AP/FOTOLINK

USS Zumwalt został przyjęty do służby w Marynarce Wojennej USA w maju tego roku. Już w październiku okazało się, że wymaga naprawy, bo w przedziale silnikowym doszło do przecieku. Zamiast planowanego testu na otwartym morzu okręt spędził dwa tygodnie w naprawie.

4 / 5

Marynarka Wojenna nie ma pieniędzy na uzbrojenie okrętu USS Zumwalt

Obraz
© East News | AP/FOTOLINK

Później okazało się, że Zumwalt to drogi sprzęt nie tylko w budowie, ale i w eksploatacji. Inteligentna amunicja do działa kosztuje 800 tys. dolarów za sztukę. Okazało się że Marynarki Wojennej USA nie stać na taki wydatek i produkcja amunicji została zawieszona.

5 / 5

USS Zumwalt musiał być holowany przez Kanał Panamski

Obraz
© East News | AFP

21 listopada USS Zumwalt wyruszył w dziewiczy rejs do swojego portu macierzystego w San Diego. Podczas przepływania przez Kanał Panamski w przedziale silnikowym znów doszło do przecieku. Spowodowało to awarię wałów napędowych i okręt uderzył w ścianę śluzy. USS Zumwalt musiał być holowany przez resztę trasy. Teraz okręt przechodzi kolejną naprawę, aby do swojego portu macierzystego mógł dopłynąć o własnych siłach.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (35)