Ile dzieje się w internecie w ciągu jednej minuty?
Klik, klik klik, przekopujecie się przez zakamarki internetu. Klik, klik, klik, trafiacie tutaj. W czasie, w którym zdążyliście przeczytać te zdania, przez Skype odbyło się ponad 4000 rozmów. Wyszukano ok. 300 000 fraz w Google.
"_ Jedną z chorób obecnego stulecia jest nadmiar książek; świat jest nimi tak obciążony, że nie sposób przetrawić obfitości jałowych treści, które rodzą się co dzień _” . Brzmi znajomo? To słowa Barnabego Richa.
Wypowiedziane w 1613 roku.
Tak, już 400 lat temu ludzie narzekali na przeciążenie informacją. A teraz informacji jest jeszcze więcej. Dziś w ciągu doby dociera do nas tyle treści, ile nasi dziadkowie konsumowali średnio przez całe swoje życie!
W czasie, gdy czytacie ten tekst, na świecie:
- wysłano 15. 000 000 maili
- obejrzano 2 78. 000 filmów na YouTube
- w Google wykonano 2 50. 000 wyszukań
- pobrano 5. tysięcy aplikacji z App Store'a
- 70. 000 razy zalogowano się na Facebooka.
Na początku tego tekstu podawaliśmy wam, ile dzieje się w ciągu jednej sekundy. Powyższe dane dotyczą jednej minuty. W ciągu sekundy globalna sieć powiększa się o około 30 GB danych. Mniej więcej tyle „ważył” cały internet 20 lat temu!
Część z tych danych generują strony internetowe, część reklamy, część boty, ale za sporą część odpowiadamy my sami. Tak, tak, wszystkie rozmowy na komunikatorach, zdjęcia na Instagramie, maile, załączniki., filmy przesyłane na YouTube. Weźmy ten ostatni parametr. W 2013 roku w ciągu jednej minuty na serwery YouTube wysyłanych było 100 godzin filmów.
Aż 1. lat zajęło osiągnięcie takiej wartości. Za to w 2015 roku liczba ta wzrosła już do 400 godzin na minutę! Z czego wynika tak szybki wzrost ilości danych na samym YouTube?
Ma na to wpływ kilka czynników:
- upowszechnienie się smartfonów;
- coraz lepsze aparaty w smartfonach;
- coraz bardziej przystępne pakiety danych w ofertach operatorów.
Z danych T-Mobile wynika, że w ciągu ostatniego roku zainteresowanie LTE wzrosło o 35. proc., a konsumpcja mobilnego internetu o 106 proc. Ale to dopiero początek.
W 201. roku wideo facebookowe przegoniło pod względem popularności filmy na YouTube. Teraz rosnąć będzie jeszcze popularność wideo 360 stopni. Z danych „Online video forecast: 2015" wynika, że w 2016 roku średni dzienny czas poświęcony na oglądanie treści wideo na ekranach mobilnych sięgnie 30,4 min. Dla porównania na urządzeniach stacjonarnych będziemy oglądać 27,3 min.
„Nie ogarniam”. – mówimy kolokwialnie. Ale jest wręcz przeciwnie - szybko nauczyliśmy się przetwarzać informacje i decydować, które z nich są ważne, a które nie. I dobrze, bo internet nie jest już taki sam, jak w momencie w którym zaczęliście czytać ten tekst.
_ Tekst powstał we współpracy z T-Mobile _.