Zabiła dinozaury. Wiemy, skąd pochodzi

Chicxulub Asteroid Impact
Źródło zdjęć: © Getty Images | MARK GARLICK SCIENCE PHOTO LIBRARY

16.08.2024 11:59

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Wiemy, skąd przybyła asteroida, która doprowadziła do wyginięcia dinozaurów i innych gatunków. Nowe badanie potwierdza, że z pewnością nie była to kometa, oraz wskazuje skąd pochodziła.

Nowe badania rzucają światło na pochodzenie asteroidy, która 66 milionów lat temu doprowadziła do wyginięcia dinozaurów i innych gatunków na Ziemi. Uderzenie, które stworzyło krater Chicxulub na Półwyspie Jukatan, miało zaskakująco złożoną drogę do Ziemi, jak wynika z artykułu redakcji ScienceAlert.

Asteroida, która zakończyła erę dinozaurów, pochodziła z odległej części Układu Słonecznego, poza orbitą Jowisza. Naukowcy wykluczyli możliwość, że była to kometa, co zmienia nasze dotychczasowe rozumienie interakcji Ziemi z przestrzenią kosmiczną.

Wcześniejsze teorie sugerowały, że komety mogły dostarczać wodę na Ziemię, jednak to właśnie asteroidy odgrywały kluczową rolę w przeszłości naszej planety, w tym podczas masowego wymierania pod koniec kredy.

Dowody z warstw geologicznych

Aby zrozumieć pochodzenie tej katastroficznej asteroidy, zespół badaczy pod kierunkiem geochemika Mario Fischera-Gödde z Uniwersytetu w Kolonii, zbadał minerał ruthen, występujący w warstwach geologicznych z czasów granicy kreda-paleogen.

Analiza izotopów ruthenu, które różnią się liczbą neutronów, pozwoliła naukowcom ustalić, że minerał ten nie pochodzi z Ziemi, lecz z kosmosu. Co więcej, skład izotopowy wskazuje na rzadki rodzaj asteroidy, tzw. chondryt węglanowy, który powstał w zewnętrznych rejonach Układu Słonecznego.

Odkrycia te potwierdzają, że asteroida, która uderzyła w Ziemię 66 milionów lat temu, miała swoje źródło w odległych zakątkach naszego Układu Słonecznego oraz podkreśla rolę Jowisza jako bariery dla obiektów spoza Układu Słonecznego. Zewnętrzne asteroidy, takie jak chondryty węglanowe, rzadko trafiają na Ziemię, co czyni uderzenie Chicxulub wydarzeniem niezwykle rzadkim i niszczycielskim.