Wirtualne studio anatomii

Wirtualne studio anatomii

20.11.2008 10:34, aktual.: 20.11.2008 11:32

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Narysowanie ludzkiej postaci wciąż jest podstawową umiejętnością każdego artysty - plastyka. Prawidłowe przedstawienie na obrazku budowy ludzkiego ciała w idealnych proporcjach i perspektywie nie jest jednak zadaniem prostym. Aby właściwie narysować mięśnie, przedstawić realistyczny ruch czy postawę, trzeba posiadać przynajmniej podstawową wiedzę na temat anatomii. By opanować tę sztukę można sięgnąć po drukowane poradniki dla rysujących, lub też posłużyć się odpowiednim programem. Choć perspektywa wynajęcia żywej modelki/modela jest kusząca, to przecież nie każdy sobie może na to pozwolić. Poza tym wirtualny model nawet pozując nago, nie będzie marudził, że mu zimno, albo że znowu chce do toalety.

Niektóre z prezentowanych tu aplikacji posiadają tak niesamowite możliwości, że po zapoznaniu się z nimi można dojść do wniosku, iż tradycyjne techniki rysowania mogą już spokojnie odejść do lamusa. Nie zapominajmy jednak o tym, że kosztu profesjonalnego oprogramowania w żaden sposób nie można porównać do ceny kartki i ołówka. Poza tym nawet najlepszy program graficzny nic nie zdziała bez użytkownika, który posiada przynajmniej podstawową wiedzę na temat rysowania.

Firma Cloudstars Software oferuje pakiet programów (5 aplikacji, które można także zakupić oddzielnie) które ilustrują budowę ludzkiego kośćca, masy mięśniowej, oraz części ciała (a konkretnie dłoni, czyli najbardziej złożonego elementu ludzkiego ciała). Pozwalają też m.in. na przedstawienie ekspresji ludzkiej twarzy. Tym samym stają się nieocenioną pomocą dla tych, którym przedstawienie sylwetki, gestów dłoni, czy wyrazu twarzy sprawia problemy. Programem otwierającym pakiet jest...

3D Virtual Anatomy Studio

Obraz
© Bohater programu wita nas szerokim uśmiechem (fot. IDG)

Aplikacja przedstawia nam w trójwymiarze budowę ludzkiego ciała. Na głównym ekranie programu prezentowany jest ludzki szkielet, w połowie pokryty mięśniami i ścięgnami. Model możemy w pewnym zakresie modyfikować. Za pomocą suwaków decydujemy o stanie masy mięśniowej, określamy, czy ma być gruby lub chudy, posiadać cechy męskie, czy też kobiece (oczywiście określenie tych cech ma wpływ zarówno na kościec, jak i mięśnie). Opcje programu pozwalają nam włączanie i wyłączanie trzech różnych źródeł światła, usunięcie pokrywających model tekstur, czy określenie szybkości renderowania postaci.

Mamy pełną swobodę w operowaniu kamerą, więc obraz możemy obracać, przybliżać, oddalać oraz przesuwać. W każdej chwili możemy nakazać naszemu modelowi obrót wokół własnej osi, czy też odbić go lustrzanie w osi X. Możemy także wyrwać go z bezruchu i animować, określając prędkość z jaką ma się poruszać (od powolnego chodu do biegu). Trudno wyobrazić sobie lepszy sposób na zilustrowanie tego, jak porusza się ludzkie ciało. To jednak nie wszystko. Kliknięcie dowolnego miesnia czy kości wyświetla szczegółową informację na jej temat. Jako, że program korzysta z zasobów Wikipedii (angielskiej wersji), aby skorzystać z tej opcji należy posiadać połączenie internetowe.

Obraz
© 3D Virtual Human Anatomy Studio (fot. IDG)

Wartość edukacyjna programu jest oczywista. Mogą z powodzeniem używać go artyści - rzeźbiarze, rysownicy komiksów, czy malarze. Nawet malując postać z kreskówki, czy potwora z kosmosu, wiedza na temat ludzkiej anatomii jest nieoceniona. Drugą grupą odbiorców programu mogą być na przykład sportowcy. Wszak wiedza o tym jak funkcjonuje ich ciało, pomoże im w jego lepszym zrozumieniu i pozwoli wspiąć się szczyty możliwości, z mniejszym prawdopodobieństwem kontuzji. Kolejną pozycją w ofercie Cloudstars jest... 3D Virtual Figure Drawing Studio

Program występuje w dwóch wersjach _ Male _ oraz _ Female _, które różnią się tylko tym, że w pierwszym wypadku pozujemy postać męską, a w drugiej kobiecą.

Obraz
© 3DVirtual Figure Drawing Studio Female - różne formy przedstawienia postaci (fot. IDG)

Program pozwala na dobieranie póz postaci, ale niestety nie możemy tego robić dowolnie. Mamy do wyboru 30 różnych postaw postaci kobiecej, oraz 60 postaw postaci męskiej. Nie są to jednak statyczne modele, a sekwencje animacji, dzięki którym dobór odpowiedniej pozy staje się znacznie prostszy. W każdej sekwencji modelka wykonuje inne ruchy, co w sumie daje całkiem przyzwoitą gamę zachowań. Oczywiście pozostawiono nam pełną swobodę w operowaniu kamerą, dzięki czemu możemy oglądać upozowaną postać z dowolnej perspektywy.

W odróżnieniu od Anatomy Studio mamy też znacznie większe możliwości w operowaniu światłem. Wprawdzie nadal mamy do dyspozycji trzy źródła światła, ale możemy regulować jego natężenie, a także kolor (za pomocą klasycznego suwaka RGB). Podobnie możemy określać kolor modela (nie jest on pokryty teksturami, a jedynie oświetlany), a także to, w jakim stopniu skóra odbija światło. Na koniec pozostawiono możliwość zmiany koloru szkicu (o tym za chwilę) oraz tła.

Obraz
© Zamiana trójwymiarowego modelu w szkic (fot. IDG)

Standardowe przedstawienie postaci jest szczegółowe, ale możemy wybrać także inne formy, których w sumie jest siedem. Możemy zamienić standardową postać na model z prostych wektorowych figur, przezroczysty, a nawet na szkic. Zaznaczyć należy, że po zamianie modelu na inną formę, nadal mamy pełną kontrolę nad animacją, oraz swobodę w operowaniu kamerą. Dodatkowo na obraz możemy nałożyć siatkę, co może być pomocne przy uchwyceniu proporcji. W dowolnym momencie istnieje możliwość zapisania ustawień sceny. Wersje demo obydwu programów posiadają ograniczenia w postaci okienka z przypomnieniem o zakupie pełnej wersji, oraz dezaktywacji niektórych funkcji.

Wersja _ Male _ (opisując aplikacje opieraliśmy się na wersjach demo) posiada także dwie dodatkowe opcje. Jest to wykonanie zrzutu ekranowego (w formacie BMP), oraz opcja szybkiego pozowania (quick pose). Przeznaczona jest ona dla osób, które chcą trenować swoją szybkość i precyzję rysowania. Model w określonych odstępach czasu (30, 60 lub 90 sekund) zmienia swoją pozycję, a użytkownik musi nadążyć za ich szkicowaniem. Pozytywnie należy też ocenić system podpowiedzi, ponieważ zawartych jest tam dużo wartościowych informacji. Oczywiście przydatne będzie to jedynie dla tych, którzy władają językiem angielskim.

Pora przejść do najbardziej złożonego elementu ludzkiego ciała (oczywiście jeśli chodzi o rysowanie), czyli dłoni. W rysowaniu tej części ciała wspomoże nas... 3D Virtual Hand Studio

Aplikacja w zasadzie niczym nie różni się od Virtual Figure Drawing Studio, tyle tylko, że skupia się na jednym elemencie ciała - dłoni. Gesty dłoni podzielone są na 1. grup, co w sumie daje ponad 200 różnych gestów. W wersji demo dostępny jest jedynie dział zawierający 20 gestów emocjonalnych. Tu również nie mamy do czynienia ze statycznymi modelami, ale animacjami.

Obraz
© 3D Virtual Hand Studio (fot. IDG)

Jeśli miałeś okazję grać w Elder Scrolls IV: Oblivion lub Fallout 3, z pewnością pamiętasz proces kreacji bohatera gry. Produkcja udostępniała nam szeroki wachlarz opcji do "skonstruowania" jego twarzy. Podobne możliwości daje nam...

3D Facial X-pression Studio

Liczba opcji programu jest naprawdę imponująca. Aplikacja umożliwia modyfikację poszczególnych części twarzy w kilku aspektach (np. zmiana kształtu oczu posiada aż dziewięć dodatkowych podopcji). Pozwala to stworzyć dowolny wyraz twarzy, a także deformacje. Modyfikacji może ulegać kształt twarzy, czoła, policzków, szczęki, brwi, oczu, podbródka, ust, i warg. Poza tym twarz można postarzać/odmładzać, nadawać jej szyderczy wyraz, wykrzywiać, unosić brwi, wysuwać lub cofać dolną i górną wargę, określać muskulaturę szczęki, zaciskać usta, układać usta w dziób bądź w grymasie obrzydzenia, dorabiać uśmiech, zmniejszać i pomniejszać zęby, a także je wyszczerzać. Jakby nie patrzeć, przy takich możliwościach i odrobinie wprawy, aplikacja pozwoli nam uzyskać niemal dowolny wyraz twarzy. Jako, że cechy twarzy możemy modyfikować w bardzo szerokim zakresie, bardzo łatwe staje się tworzenie karykatur, a także oblicza kreatur zaledwie przypominających ludzi.

Obraz
© 3D Facial X-pression Studio (fot. IDG)

Wraz z programem otrzymujemy 100 gotowych wyrazów twarzy, które oczywiście możemy dowolnie zmieniać (wersja demo zawiera ich zaledwie 17). Zabawę w wersję demo zakłóca oczywiście wszędobylskie okienko z informacją zachęcającą nas do kupna pełnej wersji programu.

Jak w każdym dziele rąk ludzkich, także i w tym zestawie można dopatrzeć się niedociągnięć. We wszystkich aplikacjach oprócz Virtual Anatomy Studio wypatrzyliśmy dość irytujący błąd. Otóż program otwarty na pełnym ekranie, nie dostosowuje się do rozdzielczości panoramicznych, a po prostu spłaszcza obraz i tym samym przedstawiany model. Jeśli więc posiadamy monitor panoramiczny, a nie mamy ochoty na podziwianie zdeformowanych proporcji, pozostaje nam praca w oknie.

Zestaw oprogramowania Cloudstar z pewnością stanowi ciekawą propozycję dla każdego grafika. Wymagania programów z tego pakietu są naprawdę niewielkie. Każdy z nich zadowoli się dowolnym systemem Windows (od wersji 98 po Vistę), procesorem Pentium 2 taktowanym 300 MHz, 64 MB RAM, oraz kartą graficzną ze wspomaganiem 3D. Nie bez znaczenia jest także całkiem przyzwoita cena, bowiem programy wyceniono na:
- 3D Virtual Human Anatomy Studio - 79,99 USD
- 3D Virtual Figure Drawing Studio-male - 27,99 USD
- 3D Virtual Figure Drawing Studio-female - 27,99 USD
- 3D Virtual Hand Studio - 27,99 USD
- 3D Facial X-pression Studio - 80 USD

Promocyjna cena całego zestawu ( promocja ważna do końca listopada ) to 99,99 USD. Więcej informacji na temat pakietu znajdziecie na stronie producenta, Cloudstars - http://www.cloudstars.com.

Jeśli jednak możliwości poprzednich programów w zakresie modelowania postaci wydają ci się niewystarczające, możesz sięgnąć po inne pozycje. Oto one. Poser Figure Artist

Program jest narzędziem do modelowania dowolnej części ciała trójwymiarowej postaci, włączając w to nawet palce i gałki oczne. Części ciała można obracać, powiększać, wyginać, skręcać, przesuwać, czy kolorować. Postać modelujemy wskazując daną część ciała, wybierając opcje i ruszając myszką. Pomimo tego, że każda część ciała stanowi oddzielny element, to poruszanie niektórymi z nich ma wpływ na pozostałe, co jest wielce pomocne przy projektowaniu realistycznych postaw. Możemy skorzystać z bazy gotowych modeli, oraz ich póz. Poza tym program oferuje gotowe wyrazy twarzy, fryzury, gesty dłoni, ubrania, dodatkowe obiekty (krzesła, schody), gotowe oświetlenia postaci, czy też rzuty kamery. O ile części ciała możemy dowolnie modelować, to takie szczegóły jak wyrazy czy fryzury, nie podlegają pełnej modyfikacji. Na zakończenie procesu obrazek możemy wyrenderować, zarówno w szeroko modyfikowalnej zwykłej wersji, jak i w postaci szkicu (dostępne są różne rodzaje). Dzięki temu możemy tworzyć sceny w wybranym przez
nas stylu, zarówno fotorealistyczne, jak i imitujące obraz olejny, czy też rysunek węglem.

Obraz
© Poser Figure Artist (fot. IDG)

Okno Poser Figure Artist podzielone jest na dwie części - po lewej stronie mieści się właściwa przestrzeń robocza, na której kreujemy scenę poprzez dodanie i modelowanie postaci, oraz umieszczanie na niej dodatkowych elementów, tła oraz konfiguracji źródeł światła. Prawa część ekranu pozwala na dostęp do zawartości (postawy, postacie, czy wyrazy twarzy), umożliwia nam renderowanie gotowej sceny, a także oferuje samouczki. Należy też wspomnieć, że z poziomu programu mamy dostęp do bogatej biblioteki postaci, oraz innych dobrodziejstw online.

Aplikacja obsługuje procesory wielordzeniowe, jak i wielowątkowość. Podczas pracy na czterordzeniowym procesorze, faktycznie stwierdziliśmy wykorzystanie wszystkich rdzeni, jednak ich obciążenie, nawet podczas renderowania scen w wysokiej rozdzielczości, było bardzo niskie.

Obraz
© Wielkość bazy obiektów do programu robi wrażenie (fot. IDG)

Ze względu na znacznie większe możliwości niż pozycje opisywane wyżej, cena programu wynosi również jest większa i wynosi ok. 250 dolarów. Większe możliwości równają się także większym wymaganiom sprzętowym, ale nadal trudno uznać je za wygórowane. Poser 7 zadowoli się procesorem 700 MHz (zalecany 1 GHz lub szybszy), oraz 512MB pamięci (zalecane 768 MB lub więcej). Firma Smith Micro Software oferuje 30-dniowy trial programu, który możemy pobrać po uprzednim zarejestrowaniu się na stronie producenta (smithmicro.com - http://my.smithmicro.com/win/poser/trial.html)
.

Po rejestracji otrzymamy zwrotny mail wraz z linkiem, za pomocą którego możemy pobrać wersję demo. ZBrush 3.1

Jeśli jesteś zawodowcem i zależy ci przede wszystkim na uzyskaniu fotorealistycznych efektów, godnych największych hollywoodzkich superprodukcji, powinieneś zwrócić uwagę na ten program. ZBrush 3.1 z licencją dla jednego użytkownika kosztuje około 60. USD. Efekty uzyskane za pomocą tego programu z nawiązką rekompensują wydatek na niego poniesiony.

Obraz
© Efekty działania program ZBrush. Autor: Pstchoart (fot. IDG)

Zdecydowanie nie jest to pozycja dla amatorów i nie chodzi tu bynajmniej o cenę programu, ale o rozbudowanie. Sprawia to, że programowi wypadałoby poświęcić nie tyle oddzielny tekst, co całą serię artykułów. Więcej informacji o programie znajdziesz na stronie firmy Pixologic - http://www.pixologic.com/zbrush.

Można tam znaleźć filmy ilustrujące działanie podstawowych opcji programu, takich jak pozowanie postaci, teksturowanie i oświetlanie, czy operowanie perspektywą. Model użyty w programie może składać się nawet z miliarda poligonów, dzięki czemu możliwe jest tworzenie obiektów z niesamowitą dbałością o szczegóły. Program zawiera między innymi narzędzia do symulacji zjawisk magnetycznych, grawitacji, wiatru, czy procesu starzenia. Istnieje także możliwość malowania bezpośrednio na modelach, a później zapisania swojej pracy w postaci tekstury. Wymieniać można naprawdę długo.

Obraz
© Przy tym programie czterordzeniowy procesor potrafi się spocić (fot. IDG)

Minimalne wymagania sprzętowe to zaledwie Pentium 3 i 512MB RAM, ale zdecydowanie lepiej posiadać co najmniej szybki procesor Pentium 4 i 1, a nawet 2GB pamięci. Firma Pixologic oferuje 30-dniowy trial programu, który możemy pobrać po uprzednim zarejestrowaniu się na stronie producenta. Po rejestracji otrzymamy zwrotny mail wraz z linkiem, za pomocą którego możemy pobrać wersję demo.

Na rynku istnieje wiele świetnych programów, które mogą wspomóc nas przy pracy z ludzkimi ( czy jakimikolwiek innymi ) modelami. Jeśli głębiej przyjrzymy się naszym potrzebom, a także zawartości portfela, z łatwością odnajdziemy oprogramowanie, które spełni nasze oczekiwania.