Wartość polskiego rynek telekomunikacyjny wzrośnie do 40,2 mld zł

Wartość polskiego rynek telekomunikacyjny wzrośnie do 40,2 mld zł

Wartość polskiego rynek telekomunikacyjny wzrośnie do 40,2 mld zł
15.10.2008 18:55

Wartość polskiego rynku usług telekomunikacyjnych w 2008 roku wzrośnie o 4,2% do 40,2 mld zł. W ciągu najbliższych czterech lat rynek ten będzie rozwijał się w średniorocznym tempie ok. 2,5% - wynika z raportu firmy analitycznej PMR.

Analitycy PMR oceniają, że panujące trendy w coraz większym stopniu upodabniają sektor telekomunikacyjny do dojrzałych rynków Europy Zachodniej.
_ Rynek usług telekomunikacyjnych w Polsce wszedł w fazę dojrzałości. Odnotowywane w ostatnich trzech latach wzrosty wartości były jedynie minimalne, w granicach 2-5% rocznie. Pomimo prognozowanego zwiększenia dynamiki w 2008 r., w porównaniu do roku 2007, nie należy spodziewać się odwrócenia wspomnianego trendu i jeszcze wyższej dynamiki w kolejnych latach _ - czytamy w raporcie PMR. - _ Segmentem mającym najbardziej negatywny wpływ na wartość sektora jest w dalszym ciągu telefonia stacjonarna. Ponadto rozwój rynku telefonii komórkowej i internetu, w obliczu presji na obniżanie cen usług, nie jest w stanie skutecznie napędzać wzrostu całego rynku _.

W ciągu najbliższych czterech polski rynek usług telekomunikacyjnych lat będzie rozwijał się w średniorocznym tempie ok. 2,5%, a kapitalne znaczenie dla wartości sektora będą miały działania regulatora (np. planowane bardziej restrykcyjne obniżki stawek rozliczeń międzyoperatorskich czy dążenie do separacji TP).

_ W przypadku większych niż spodziewane spadków przychodów na rynku hurtowym i możliwym spowolnieniu tempa wzrostu całej gospodarki, jeszcze bardziej prawdopodobna niż przed rokiem jest okresowa stagnacja lub nawet spadek wartości całego rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce _ - podsumowuje Paweł Olszynka, analityk PMR i jeden z autorów raportu.

W 2007 roku wartość rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce, mierzona w złotych, wzrosła rok do roku o 2,2% do 38,6 mld zł. W 2006 roku wzrost wyniósł 4,6 proc. do 37,7 mld zł.

Analitycy PMR wskazują, że drugi co do wartości segment nadal stanowi telefonia stacjonarna, jednak jego udział w rynku usług telekomunikacyjnych systematycznie się zmniejsza do 27% w 2007 roku z 58% w 2000 roku. _ Kolejny rok z rzędu sektor zanotował niespełna 10-proc. spadek wartości, głównie za sprawą substytucji usług stacjonarnych przez mobilne. Ponadto, nic nie wskazuje na możliwość odwrócenia negatywnego trendu w ciągu najbliższych 2-3 lat _ - podano.

Najmniejszym, a jednocześnie najdynamiczniej rozwijającym się, segmentem polskiego rynku telekomunikacyjnego pozostaje dzierżawa łączy, transmisja danych i dostęp do internetu (DLISP). W 2007 roku na rynku DLISP zostało wygenerowanych ok. 4,7 mld zł przychodów, z czego największą część stanowiły wpływy w sektorze usług dostępu do internetu.

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)