Trwa ładowanie...

To będzie nasz koniec? Naukowcy mówią, kiedy zabraknie tlenu na Ziemi

Naukowcy przewidują, że w przyszłości ziemska atmosfera znacznie się zmieni. Ich zdaniem poziom tlenu spadnie po pewnym czasie do poziomu, który dla wielu organizmów żywych będzie oznaczał zagładę.

To będzie nasz koniec? Naukowcy mówią, kiedy zabraknie tlenu na Ziemi
Źródło: East News, fot: SPUTNIK Russia
d1atvl1

Z szacunków badaczy wynika, że takie zmiany mogą nastąpić za ok. miliard lat. To wystarczająco długo, żeby podjąć próbę opracowania technologii, która pozwoli nam kolonizować inne planety. Jeśli do tego czasu nie zdołamy jednak opuścić Ziemi, będzie to prawdopodobnie oznaczało naszą zagładę.

Serwis Science Alert wskazuje, że skład naszej atmosfery będzie wówczas zbliżony do tego, który występował ok. 2,4 mld lat temu, w czasach sprzed tzw. wielkiego wydarzenia oksydacyjnego. Naukowcy doszli do takich wniosków po przeprowadzeniu szczegółowych symulacji ziemskiej biosfery.

Uczeni wyjaśniają, że wraz z upływem czasu Słońce nagrzewa się i uwalnia więcej energii. Doprowadzi to w przyszłości do zredukowania ilości dwutlenku węgla w atmosferze, ponieważ pochłania on ciepło, a następnie ulega rozkładowi.

Gwałtowna redukcja

Zdaniem ekspertów za miliard lat poziom dwutlenku węgla będzie tak niski, że organizmy przeprowadzające fotosyntezę – w tym rośliny – nie będą w stanie przetrwać i produkować tlenu. Masowe wymieranie tych organizmów przyczyni się tym samym do zmniejszenia ilości tlenu w ziemskiej atmosferze.

Wyniki badań zostały opublikowane na łamach Nature Geoscience. Ich autorzy - Kazumi Ozaki z Uniwersytetu Toho w Funabashi w Japonii i Chris Reinhard z Georgia Institute of Technology w Atlancie - są naukowcami biorącymi udział w projekcie NASA NExSS (Nexus for Exoplanet System Science), którego celem jest poszukiwanie możliwości zamieszkania na innych planetach.

Zdaniem Chrisa Reinharda za miliard lat tlenu może być nawet milion razy mniej niż obecnie. Jednocześnie ilość metanu może wzrosnąć o ok. 10 tys. razy – wskazuje badacz w rozmowie z serwisem New Scientist.

d1atvl1

Uczeni przewidywali wcześniej, że zwiększone promieniowanie słoneczne doprowadzi w ciągi ok. 2 mld do zniknięcia wód oceanicznych z powierzchni Ziemi. Według nowego modelu opartego na średniej z prawie 400 tys. symulacji w pierwszej kolejności życie na naszej planecie zniknie jednak właśnie w wyniku redukcji tlenu.

Misja Apollo 13. Oto, co zobaczyli astronauci. Unikalne nagranie NASA