T-Mobile musi zapłacić 15 mln kary

T‑Mobile musi zapłacić 15 mln kary

T-Mobile musi zapłacić 15 mln kary
Źródło zdjęć: © flickr.com
05.01.2017 11:42

Usługi Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata T-Mobile dostarczał swoim klientom bez ich wyraźnej zgody na dodatkowe płatności. W związku z tym, prezes UOKiK nałożył na telekom 15 mln złotych kary.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta postępowanie przeciwko T-Mobile Polska rozpoczął pod koniec sierpnia 2016. UOKiK arzucił operatorowi sieci komórkowej, że nielegalnie pobiera dodatkowe płatności w związku ze świadczeniem usług Granie na czekanie, Szafa Gra i Prenumerata. Chodziło o brak wyraźnej zgody od abonentów.

Problem polega na tym, że zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli zawarcia umowy, przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać jego wyraźną zgodę na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy. Urząd zakwestionował sposób w jaki T-Mobile zawierał ze swoimi abonentami umowy dla serwisów Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata.

Dwie pierwsze usługi polegają na odtwarzaniu muzyki podczas oczekiwania na połączenie, a w ramach trzeciej z nich, konsument otrzymuje dostęp do informacji oraz serwisów rozrywkowych za pomocą wiadomości SMS.

Postępowanie UOKiK wykazało, że T-Mobile Polska domyślnie aktywowała usługi przy zawarciu umowy lub doładowaniu konta. Przez okres promocyjny korzystanie z tych usług było nieodpłatne, jeśli jednak abonent sam z nich nie rezygnował, np. poprzez wysłanie SMS lub kontakt z Biurem Obsługi Abonenta, ponosił dodatkowe koszty, pomimo że podczas zawierania umowy spółka nie uzyskiwała wyraźnej zgody na takie dodatkowe płatności.

Prezes Urzędu uznał, że T-Mobile Polska naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Jednak operator od 17 grudnia 2016 r. nie pobiera od konsumentów opłat za świadczenie serwisów Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata. Mimo tego na przedsiębiorcę została nałożona kara. Co ciekawe urząd w swoim komunikacie podaje, że dzięki działaniu operatora kwota jest obniżona o 30 proc. i wyniosła ostatecznie 15 mln zł. Wydana decyzja nie jest prawomocna, operator może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Zgoda konsumenta na dodatkowe płatności, powinna sprowadzać się do stwierdzenia „tak” lub „nie” opatrzonego informacjami o zasadach korzystania z usług, o tym, ile kosztują i kiedy stają się płatne – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Zgoda taka, aby mogła zostać uznaną za wyraźną, powinna być również odrębna dla każdej usługi Przepisy chronią konsumentów przed płatnościami, na które wcześniej nie wyrazili zgody. W odniesieniu do rynku telekomunikacyjnego dotyczy to w szczególności usług, które nie są objęte cykliczną opłatą np. abonamentową lub pakietową i łączą się z koniecznością uiszczania dodatkowych płatności. T-Mobile Polska nie zapewniała konsumentom tej ochrony, ponieważ przyjęła, że wyrażeniem zgody było podpisanie ogólnego oświadczenia dotyczącego warunków zawieranej umowy i świadczonych na jej podstawie usług – dodaje Niechciał.

Decyzja w sprawie T-Mobile Polska jest elementem prowadzonej przez Prezesa Urzędu analizy rynku usług telekomunikacyjnych pod kątem stosowania przez przedsiębiorców ustawy o prawach konsumenta, w szczególności w zakresie uzyskiwania od konsumentów wyraźnej zgody na dodatkowe płatności. W ramach tych działań Prezes UOKiK wszczął niedawno trzy postępowania wyjaśniające wobec pozostałych operatorów telekomunikacyjnych (Orange Polska, Polkomtel, P4).

Wydana decyzja nie jest prawomocna, operator może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Źródło: UOKiK

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)