Sposób na natarczywych telemarketerów i ich nowe sztuczki

RODO w znaczny sposób utrudniło życie nachalnym telemarketerom. Wymyślają oni nowe sposoby na obchodzenie przepisów i nękanie telefonami. Podpowiadamy, jak się ich pozbyć.

Sposób na natarczywych telemarketerów i ich nowe sztuczki
Źródło zdjęć: © Komorkomania.pl
Bolesław Breczko

Zadzwonił do ciebie telemarketer? Zapytaj, z jakiej firmy dzwoni i kto jest administratorem twoich danych osobowych. Zgodnie z przepisami RODO, telemarketer musi ci to powiedzieć.

"Nie mamy pana danych osobowych – mamy tylko numer telefonu"

Nawet goły numer telefonu to już dana osobowa, a firma, która ma go w swojej bazie, musi stosować się do RODO.

- W opinii organu ds. ochrony danych osobowych numer telefonu należy uważać za dane osobowe – wyjaśnia WP Tech rzecznik Urzędu Ochrony Danych Osobowych. - Zgodnie z definicją tego pojęcia (art. 4 pkt 1 RODO) dane osobowe to wszelkie informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej.

"Pana numer telefonu został wybrany losowo"

Firma, która losuje twój numer z bazy, musi mieć twoją wyraźną zgodę, na tzw. marketing bezpośredni. Czyli na dzwonienie z reklamami sprzętu, usług czy imprez.

- Takiej zgody telemarketer nie może uzyskać na początku rozmowy telefonicznej. Nie ma przy tym znaczenia, czy numer został wylosowany automatycznie, znaleziony w książce telefonicznej czy pozyskany w inny sposób – tłumaczy Malwina Buszko, rzecznik UOKiK.

- Każdego przedsiębiorcę, który bez zgody abonenta przekaże komunikat marketingowy, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) może ukarać karą pieniężną do 3 proc. przychodu osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym (art. 209 ust. 1 pkt 25 i art. 210 ust. 1) – dodaje rzecznik UODO

Broń się!

Bądź tak natarczywy jak telemarketerzy! Pytaj, kto jest administratorem twoich danych osobowych. Pytaj, skąd je ma i czy ma twoją zgodę na działania marketingu bezpośredniego. Nie daj się zbyć wyjaśnieniami, że numer telefonu to nie dana osobowa i że numer został wylosowany. Zażądaj usunięcia swoich danych osobowych. Zgłoś sprawę do UODO i UKE.

- Art. 21 RODO, gwarantuje każdemu z nas prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania naszych danych osobowych, w tym na potrzeby marketingu bezpośredniego – tłumaczy rzecznik UODO. - Gdy z tego prawa skorzystamy, administrator powinien zaprzestać przetwarzania naszych danych w tym celu. Zatem dalsze ich wykorzystywanie mimo naszego sprzeciwu i np. nękanie nas telefonami przez telemarketera stanowić będzie naruszenie przepisów o ochronie danych osobowych.

Przepisy o ochronie danych osobowych znacząco utrudniły życie natrętnym telemarketerom, ale jak widać nie wyeliminowały ich całkiem. Urząd Ochrony Danych Osobowych poinformował redakcję WP Tech, że podchodzi na poważnie do problemu agresywnego i niechcianego telemarketingu. Razem z UOKiK i IKE prowadzą wspólne działania, które mają położyć koniec takim praktykom.

- Jest to zagadnienie objęte przepisami różnych ustaw, za przestrzeganie których odpowiadają różne urzędy, ich wspólne działania są niezbędne, by walczyć z nieuczciwymi praktykami w tym zakresie – tłumaczy dr Edyta Bielak-Jomaa, prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. – Dzięki temu prowadzone działania powinny być skuteczniejsze i efektywniejsze.

Jeśli nęka cię telemarketer, zgłoś sprawę do UODO i UKE, to właściwe urzędy, które zajmują się tymi sprawami. Najważniejsze jest jednak, to aby nie podawać swoich danych osobowych nieznanym firmom, nie publikować ich w portalach i serwisach, unikać internetowych i SMS-owych konkursów i losowań.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (417)