Skąd Polacy biorą informacje o świecie? Wygrywa internet i to wieczorem

Skąd Polacy biorą informacje o świecie? Wygrywa internet i to wieczorem

Skąd Polacy biorą informacje o świecie? Wygrywa internet i to wieczorem
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
16.03.2016 17:05

55 proc. Polaków na czytanie wiadomości poświęca od 15 do 45 minut dziennie. Newsy przeglądamy raczej w godzinach popołudniowych.

Firma Upday zaprezentowała raport pt. „Polak na bieżąco, czyli jak konsumujemy treści informacyjne”. Opracowanie powstało na bazie badania przeprowadzonego na zlecenie upday Polska przez firmę SW Research na początku marca 201. roku. Celem badania było sprawdzenie, w jaki sposób Polacy konsumują informacje. Zbadano zarówno nawyki czytelnicze - czas poświęcany na przeglądanie wiadomości oraz preferowane typy kanałów informacyjnych, jak również obszary tematyczne cieszące się największym zainteresowaniem respondentów.

Ważna rutyna i mit porannej prasówki

Statystyczny Polak poświęca na przeglądanie wiadomości około pół godziny dziennie. Ponad połowa badanych (5. proc.) wybrała przedział od 15 do 45 minut. Konsumowanie treści informacyjnych odgrywa istotną rolę w życiu Polaków. Drugą pod względem liczebności grupę stanowią bowiem osoby poświęcające na tę czynność do godziny dzienne (36 proc.). Otwartym pozostaje pytanie, na ile tak długi czas wynika z trudności dotarcia do interesujących treści. Badanie obaliło zakorzeniony w kulturze mit porannego przeglądu prasy. Ponad połowa (51 proc.) respondentów newsy przegląda w godzinach pracy, późnym popołudniem bądź wieczorem. Osoby przeglądające wiadomości o nieregularnych porach stanowią 30 proc. badanych, a amatorzy porannej prasówki to zaledwie 19 proc. respondentów.

Polak jest online

Badanie pokazało, że Polacy na ogół wiadomości przeglądają online. W pytaniu wielokrotnego wyboru o formę przeglądania informacji, aż 83,3 proc. badanych wskazało właśnie tę rodzinę kanałów informacyjnych. Prasa codzienna została wskazana przez niewiele ponad 3. proc. respondentów, a czytanie drukowanych tygodników i miesięczników zadeklarowało niecałe 22 proc. badanych.

Polska – Rozrywka – Świat

Statystyczny Polak interesuje się przede wszystkim wydarzeniami z kraju. Ponad 6. proc. badanych deklaruje, że najczęściej czyta właśnie wiadomości krajowe. Drugą najczęściej wskazywaną kategorią są informacje dotyczące rozrywki (44,6 proc.), a trzecią wiadomości ze świata (39 proc.). Uśrednione były doskonałym punktem wyjścia do analizy z uwzględnieniem płci. W podziale według tego kryterium, spektrum zainteresowań kształtuje się odmiennie.

Rozrywka jest z Wenus, a sport z Marsa

Najpopularniejsze obszary tematyczne prezentują się odmiennie u kobiet i mężczyzn. Choć wszyscy, niezależnie od płci, najchętniej czytają wiadomości krajowe, wśród kobiet na drugim miejscu uplasowała się rozrywka (52,9 proc.), a wśród mężczyzn sport (44,6 proc.). Panie w znacznie większym stopniu niż Panowie interesują się kulturą. Jest to trzecia najczęściej wskazywana przez nie kategoria tematyczna (41,4 proc.). Trzecią najczęściej wskazywaną kategorią przez mężczyzn okazały się wiadomości ze świata (40,7 proc.), ex aequo z informacjami gospodarczymi (40,6 proc.).

Uppies, Olschoolowcy i inni… Jakim typem jesteś?

Na podstawie preferencji tematycznych, nawyków czytelniczych i parametrów demograficznych w raporcie wyszczególniono 5 typów konsumentów treści informacyjnych najczęściej występujących w polskim społeczeństwie. Uppies, Ciekawi świata, Nowocześni tradycjonaliści, Rozrywkowi i Oldschoolowcy –. do co najmniej jednej z tych grup przynależy każdy z nas. Ich opisy znajdują się w raporcie „Polak na bieżąco, czyli jak konsumujemy treści informacyjne”.

Źródło: Upday

jb

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (2)