WAŻNE
TERAZ

Incydent koło portu w Szczecinie. "Kolejna rosyjska prowokacja"

Samoloty MiG-29 były projektowane na 25 lat. Polskie latają 30 

Samoloty MiG-29, które latają w polskich barwach, zostały zbudowane w latach 1988-89. Zaprojektowano je na 25 lat użytkowania, a w tym czasie miały przejść dwa generalne remonty. Polskie MiG-29 latają już 30 lat i są po trzech remontach.

Polski MiG-29 z Malborka rozbił się pod Pasłękiem. Zginął pilot
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC BY
Bolesław Breczko

W poniedziałek 4 marca doszło do kolejnego incydentu z udziałem MiG-29. Do katastrofy doszło w miejscowości Stoczek (woj. mazowieckie), na terenie niezabudowanym, zalesionym, z dala od ludzi. Według świadków pilot miał się katapultować. Wiadomo już, że przeżył i znajduje się w szpitalu.

Samolot należał do 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim. Lot był kontrolno-pomiarowy.

To kolejny wypadek z udziałem MiG-29 w naszym kraju. Po katastrofie myśliwca we wsi Sakówko pod Pasłękiem w lipcu wstrzymane zostały wszystkie loty przy użyciu MiG-29.

Wojsko Polskie nie zdradza szczegółów na temat stanu technicznego czy raportów dotyczących awarii polskich MiG-29.

- Ogólnie MiG-29 to bardzo bezpieczny samolot - mówi w rozmowie z WP Tech ekspert ds. wojskowości, Paweł K. Malicki z Defence24. - Jednak Polska ma problemy ze zdobyciem części zamiennych, w tym silników. Te produkowane są tylko w jednym miejscu - w Rosji. Ze względów politycznych Polska nie może kupować ich bezpośrednio, więc robi to przez zawiłą sieć pośredników - dodaje Malicki.

MiG-29: 25 lat pracy i dwa remonty

O bezpieczeństwie MiG-29 świadczą choćby dwa silniki. W przypadku awarii jednego z nich, pilot zawsze ma w zapasie drugi i może bezpiecznie dolecieć do lotniska. Fakt, że polskie MiGi-29 latają dłużej niż planowane 25 lat, też nie wpływa znacząco na ich bezpieczeństwo. Proces przedłużania życia myśliwców to standard. Tak samo robi się np. z amerykańskimi F-16.

Sama konstrukcja samolotu, choć już ponad trzydziestoletnia, nie odstaje bardzo mocno od dzisiejszych standardów. W momencie wprowadzenia samolotu do służby, jego konstrukcja była wręcz przełomowa. Odpowiadały za to choćby tzw. skrzydła pasmowe, czyli skrzydła o dużym skosie przy kadłubie i mniejszym w zasadniczej części. Mimo dobrych osiągów MiG-29 byłby jednak mało przydatny na nowoczesnym polu walki.

- MiG-29 został zaprojektowany jako element większego systemu - mówi Paweł K. Malicki. - Jest to myśliwiec krótkiego zasięgu. Uzupełniać go miały inne maszyny, myśliwce dalekiego zasięgu, samoloty przechwytujące, uderzeniowe i bombowce. W ramach Układu Warszawskiego to rozwiązanie się sprawdzało. Po jego rozpadzie MiG-29 stracił na znaczeniu bojowym.

Amerykańskie systemy w MiG-29

MiG-29 jest tzw. samolotem frontowym, czyli takim, który lata i walczy blisko frontu i własnych sił. Ma krótki zasięg i nie nadaje się do długich i dalekich akcji bojowych. W Polsce MiG-29 sprawdza się w zadaniach Air Policing, czyli patrolowania strefy powietrznej kraju i przechwytywania "zagubionych" samolotów.

- Wszystkie latające w Polsce MiG-29 są już po trzech remontach - mówi ekspert z Defence24. - Część z nich została też zmodernizowana pod względem wyposażenia. Otrzymały one amerykańskie systemy nawigacji i lokalizacji. Na części testowano też ukraińskie systemy naprowadzania. Nie ma jednak oficjalnych informacji, czy zostały one wprowadzone do służby.

MiG-29: Zakup z ZSRR

Do Polski samoloty MiG-29 trafiły w trzech turach. Pierwsze, zamówione jeszcze w ZSRR, dostarczono w latach 1989-90. Było to dziewięć, nowych samolotów bojowych (jednomiejscowych) oraz trzy samoloty szkolno-bojowe (dwumiejscowe). Kolejne samoloty Polska pozyskała od Czech w ramach wymiany. Za 10 mało używanych MiG-ów-29 oddaliśmy jedenaście fabrycznie nowych śmigłowców PZL W-3 Sokół.

Ostatnia tura to 23 samoloty wycofane ze służby w Niemczech i kupione przez Polskę za symboliczne 1 euro (oryginalnie dostarczono je NRD w '89). Maszyny te zostały przekazane Polsce w latach 2003-2004, były na tyle wyeksploatowane, że do służby weszło tylko 14 maszyn. W Polsce MiGi-29 stacjonują w dwóch bazach: W Malborku i Miński Mazowieckim.

Wybrane dla Ciebie

Bezsenność jest niebezpieczna. Postarza nasze mózgi
Bezsenność jest niebezpieczna. Postarza nasze mózgi
Rosja modernizuje drony Shahed. Mogą atakować cele w ruchu
Rosja modernizuje drony Shahed. Mogą atakować cele w ruchu
Mogą zmienić przebieg wojny. Brytyjski dziennik o wsparciu dla Ukrainy
Mogą zmienić przebieg wojny. Brytyjski dziennik o wsparciu dla Ukrainy
USA dały zielone światło. Będzie nowy użytkownik HIMARS-ów
USA dały zielone światło. Będzie nowy użytkownik HIMARS-ów
Skala jest ogromna. Problem antybiotykoooprności narasta
Skala jest ogromna. Problem antybiotykoooprności narasta
Ukraińcy pokazali nową broń. Doleci na 1000 km
Ukraińcy pokazali nową broń. Doleci na 1000 km
Potężny laser z Australii. Zniszczy cele w kosmosie
Potężny laser z Australii. Zniszczy cele w kosmosie
Tajemnicze zachowanie atmosfery Tytana. Naukowcy odkrywają nowe zjawisko
Tajemnicze zachowanie atmosfery Tytana. Naukowcy odkrywają nowe zjawisko
Tajemniczy lot ukraińskiego giganta. Przetransportował coś z Izraela
Tajemniczy lot ukraińskiego giganta. Przetransportował coś z Izraela
Broń, która może dać Ukrainie zwycięstwo. Były szef CIA wskazuje podwodne drony
Broń, która może dać Ukrainie zwycięstwo. Były szef CIA wskazuje podwodne drony
Emitujemy światło. Procesy zachodzą na poziomie subatomowym
Emitujemy światło. Procesy zachodzą na poziomie subatomowym
Dane z sondy Cassini. Na Enceladusie odkryto związki organiczne
Dane z sondy Cassini. Na Enceladusie odkryto związki organiczne