Rolls-Royce zaczyna współprace z USAF. Zbuduje nowe silniki bombowców B-52

Siły Powietrzne USA zdecydowały, że to Rolls-Royce dostarczy im silniki do bombowców B-52 Stratofortress, które początkowo miały służyć tylko przez 10 lat. Firma znana z tworzenia luksusowych samochodów, będzie teraz produkowała silniki F-130.

B-52H Stratofortress B-52 zyskają nowe silniki
Źródło zdjęć: © Getty Images | Smith Collection/Gado
Karolina Modzelewska

Rolls-Royce, podobnie jak i firmy GE Aviation oraz Pratt & Whitney uczestniczyły w konkursie Commercial Engine Replacement Program (CERP), gdzie stawką był kontrakt z Siłami Powietrznymi USA (USAF) dotyczący produkcji silników dla bombowców B-52.

Rolls-Royce wyprodukuje silniki do B-52

Jak wynika z oświadczenia opublikowanego przez Rolls-Royce, to właśnie brytyjski producent luksusowych samochodów zyskał uznanie USAF i w swoim zakładzie w Indianapolis w stanie Indiana, będzie wytwarzał silniki F-130 przez następne 30 lat. Do tej pory silniki do B-52 dostarczała firma Pratt & Whitney, ale mają być one wycofane z użycia do 2030 roku.

Jak donosi serwis Interesting Engineering, "F-130 to wojskowe oznaczenie nadawane komercyjnemu silnikowi BR725 firmy Rolls-Royce, który jest używany w wielu komercyjnych odrzutowcach biznesowych i samolotach pasażerskich, w tym w Boeingu 717". Jego wykorzystanie ma zapewnić znaczną oszczędność paliwa. Wymiana silników to nie jedyne aktualizacje B-52 w ramach programu CERP.

Bombowce B-52 Stratofortress powstały w czasach zimnej wojny. Samoloty produkowane przez Boeinga miały służyć armii przez 10 lat, ale ich użyteczność jako bombowców konwencjonalnych sprawiła, że służą już blisko 70 lat i nic nie zapowiada, aby w najbliższym czasie "odeszły na emeryturę". Amerykanie stawiają na ich unowocześnianie, które może obejmować montaż nowego radaru, cyfrowego kokpitu, a także usprawnienia systemu łączności.

Siły Powietrzne USA mają nadzieję, że wspomniane aktualizacje, w tym montaż silników F-130, pozwolą na dalsze, długotrwałe użytkowanie bombowców B-52. Program CERP ma zapewnić samolotom nawet o 40 proc. większe zasięg i oszczędność paliwa. Pierwsze testy nowych silników w B-52 mają się odbyć do 2025 roku.

Interesting Engineering, powołując się na informacje przekazane przez Reuters, zaznacza, że nowy kontrakt między USAF a Rolls-Royce obejmuje wstępną sześcioletnią umowę o wartości 500 milionów dolarów. Wartość kontraktu może jednak wzrosnąć nawet do 2,6 mld dolarów, jeśli strony zdecydują się na jego przedłużenie.

Zobacz także: PGZ: BUMAR i OBRUM

Źródło artykułu: WP Tech

Wybrane dla Ciebie

Akeron MBT 120. Kierowana broń dalekiego zasięgu dla czołgów
Akeron MBT 120. Kierowana broń dalekiego zasięgu dla czołgów
Rewolucyjny system ISR Cell od ICEYE. Dostęp do danych w ciągu minut
Rewolucyjny system ISR Cell od ICEYE. Dostęp do danych w ciągu minut
To może być ślad życia na Marsie. NASA potwierdza odkrycie szczególnych minerałów
To może być ślad życia na Marsie. NASA potwierdza odkrycie szczególnych minerałów
Idealny bat na rosyjskie drony. Tej broni potrzebują polskie F-16
Idealny bat na rosyjskie drony. Tej broni potrzebują polskie F-16
Rosja ulepsza rakiety. Iskandery zyskały nowe czujniki
Rosja ulepsza rakiety. Iskandery zyskały nowe czujniki
Najpotężniejszy laser w USA z rekordową mocą. To niebywałe osiągnięcie
Najpotężniejszy laser w USA z rekordową mocą. To niebywałe osiągnięcie
Aerostaty Barbara dla Polski. Incydent z dronami pokazał, jak bardzo są potrzebne
Aerostaty Barbara dla Polski. Incydent z dronami pokazał, jak bardzo są potrzebne
Pojawiły się nad Polską. To gigantyczne maszyny z USA
Pojawiły się nad Polską. To gigantyczne maszyny z USA
Tym zwalczano rosyjskie drony. Jest oficjalne potwierdzenie
Tym zwalczano rosyjskie drony. Jest oficjalne potwierdzenie
Odkryli skarby z bitwy morskiej. Hełm Montefortino u wybrzeży Sycylii
Odkryli skarby z bitwy morskiej. Hełm Montefortino u wybrzeży Sycylii
Rosyjskie drony nad Polską. Tym były zwalczane
Rosyjskie drony nad Polską. Tym były zwalczane
Potrzebują modernizacji. Ukrainiec o tamtejszej obronie powietrznej
Potrzebują modernizacji. Ukrainiec o tamtejszej obronie powietrznej