Pszczoły, osy i wiewiórki znalazły dom w ciele wisielca. Szokujące odkrycie na Dolnym Śląsku

Pszczoły, osy i wiewiórki znalazły dom w ciele wisielca. Szokujące odkrycie na Dolnym Śląsku

Źródło zdjęć: © East News | Przemyslaw Ziemacki
Arkadiusz Stando
28.08.2018 09:40, aktualizacja: 28.08.2018 12:22

Polscy naukowcy zaobserwowali pierwszy przypadek gniazdowania pszczoły miodnej, osy zwyczajnej oraz wiewiórki pospolitej we wnętrzu zwłok człowieka. Chociaż odkrycie brzmi makabrycznie, to jest to wielkie odkrycie dla biologów.

Zespół naukowców z Wrocławia przyjrzał się bliżej sprawie. Swoje wnioski opisali na łamach pisma naukowego "Forensic Science Internatrional". Nigdy wcześniej nikt nie miał okazji przyjrzeć się z bliska takiemu przypadkowi gniazdowania tych gatunków zwierząt.

Dla biologów odkrycie jest bardzo ważne, gdyż daje nowe spojrzenie na zachowanie pszczoły miodnej, osy zwyczajnej oraz wiewiórki pospolitej. Nigdy wcześniej nie natrafiono na taki rodzaj osiedlania się tych zwierząt.

Do odkrycia doszło przypadkiem w 2016 roku na Dolnym Śląsku. Około 25 metrów nad ziemią, na jednym ze świerków znaleziono ciało mężczyzny, który najprawdopodobniej popełnij samobójstwo.

Po przetransportowaniu jego ciała do Zakładu Medycyny Sądowej Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu, okazało się, że w jego pozostałościach znajdują się gniazda osy zwyczajnej, pszczoły miodnej i wiewiórki pospolitej. Jak się okazało, ciało wisiało na drzewie od ponad 13 lat. Jak na tak dług czas ciało było w dość dobrym stanie, naukowcy postanowili sprawdzić, dlaczego.

Ciało było praktycznie niczym zmumifikowane. Nie miało styczności z Ziemią, gdzie szybko rozłożyłoby się i byłoby narażone na kontakt ze zwierzętami, ale także warunki atmosferyczne w koronie drzewa są inne, niż te na powierzchni.

Odkrycie pokazuje przede wszystkim, jak organizmy żywe potrafią odnajdować się w ekosystemach i wykorzystują praktycznie każdą możliwość, aby się osiedlić w bezpiecznym miejscu.