PS Vita. Zmierzch przenośnych konsol do gier wideo ?
01.03.2012 15:23, aktual.: 02.03.2012 11:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Sony PSP Vita to według części środowiska, oraz ekspertów ostatnie tchnienie przenośnych konsol na rynku gier wideo. Bedzie to zatem ostatnia wersja popularnej na całym świecie PSP, a może przełom, który pozwoli wrócić całej branży do gry?
Sony PS Vita to według części środowiska, oraz ekspertów ostatnie tchnienie przenośnych konsol na rynku gier wideo. Bedzie to zatem ostatnia wersja popularnej na całym świecie PSP, a może przełom, który pozwoli wrócić całej branży do gry?
Premiera pierwszej wersji PSP miała miejsce niemal 8 lat temu. Od tego czasu bardzo wiele się zmieniło, a czasy kiedy 4 calowy wyświetlacz z grywalnymi tytułami robił wrażenie na użytkownikach odchodzą już do przeszłości. Składa się na to wiele czynników. Według ekspertów z Matrixmedia, głównym jest niewątpliwie bardzo dynamiczny rozwój technologii w segmencie smartfonów i tabletów. Ciągłe dążenie producentów do stworzenia jednego urządzenia mobilnego o wszechstronnym wykorzystaniu, dalece wykraczającego już poza telekomunikacyjną funkcjonalność, doprowadziło do stworzenia bardzo mocnych graficznie urządzeń wyposażonych w wysokiej jakości wyświetlacze. W konsekwencji na najnowszych smartfonach pojawia się coraz więcej ciekawych tytułów gier, potrafiących bardzo skutecznie wciągnąć użytkownika telefonu w zabawę. O ile w świecie smartfonów praktycznie co chwilę mamy do czynienia z jakąś nowością technologiczną dającą duży potencjał do zagospodarowania przez producentów i programistów, o tyle świat konsol jest
bardzo stateczny, a powtórzenie sukcesu z początków wieku stoi pod znakiem zapytania.
„Zainteresowanie konsolą nie jest tak duże jak w przypadku wejścia na rynek pierwszej wersji PSP, czy PS3. jednak ciekawość klientów na nowość wzrasta stopniowo. Nie jest to bowiem kolejna odświeżona wersja znanego wszystkim PSP, a mocno zmieniona pod każdym względem i przystosowana do nowych oczekiwań klientów konsola multimedialna – komentuje Rafał Zych, dyrektor handlowy Matrixmedia.”
Kolejnym niesprzyjającym dla przenośnych konsol jest fakt rozwoju stacjonarnych systemów do gier współpracujących z nowoczesnymi telewizorami i systemami audio. Najnowsze konsole wyposażone są w kontrolery ruchu dzięki którym interakcja z graczem jest olbrzymia. Dodatkowo, grafika gier wyświetlanych na coraz doskonalszych matrycach rzeczywiście robi wrażenie. Szczególnie mocno rozwijana technologia 3. w połączeniu z kontrolerami dają bardzo duże możliwości rozwoju. Dwa silne atuty praktycznie zostały wytrącone z rąk producentów. Mobilność konsoli przejmują smartfony, grywalność i jakość zaś – konsole stacjonarne.
Nowa konsola PS Vita ma jednak wiele bardzo mocnych punktów, które pozwalają patrzeć na przyszłość tego modelu i rynku konsol z optymizmem. Silny procesor graficzny, duży 5 calowy wyświetlacz i zaawansowane opcje kontroli to nadal bariera nie do przeskoczenia dla smartfonów. Poza grywalnością rozwinięty został także moduł społecznościowy pozwalający na większą integrację ze środowiskiem online. Gdyby dodać do niej moduł GSM, byłby to niewątpliwie hit na miarę pierwszej PSP, szansą są jednak rozmowy via Internet dzięki zainstalowanym kamerom. Czy to jednak wystarczy, aby obok mocnego smartfona kupić także konsolę?