Program Certyfikat UKE

Program Certyfikat UKE
Źródło zdjęć: © UKE

27.01.2009 14:33

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

UKE wprowadza certyfikowanie usług telekomunikacyjnych, które ma za zadanie przede wszystkim dopingowanie działań operatorów telekomunikacyjnych związanych z bezpieczeństwem użytkowników usług telekomunikacyjnych.

Program ma również za zadanie zaszczepianie wśród użytkowników chęci korzystania z mediów elektronicznych w sposób rozważny i bezpieczny. Realizując przedmiotowy Program Urząd chce zwrócić uwagę wszystkich użytkowników na problem związany z ich bezpieczeństwem w sieci oraz kreować wśród użytkowników potrzebę wykorzystywania dostępnych na rynku narzędzi mogących zapewnić możliwie najwyższy poziom zabezpieczenia przed cyberprzestępczością.

Program zakłada promocję działań operatorów telekomunikacyjnych mających na celu podniesienie jakości świadczonych usług, a także świadomości użytkowników usług telekomunikacyjnych a przede wszystkim ochronę dzieci i młodzieży.

Do Programu "Bezpieczny Internet", "Bezpieczny telefon" "Uczciwy transfer" mogą przystąpić wszyscy operatorzy spełniający określone przez UKE warunki. Udział w programie jest dobrowolny, przystąpienie do któregokolwiek programu nie powoduje konieczności zmiany Regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych.

Po otrzymaniu pozytywnej decyzji operator może wykorzystywać znak do promocji, reklamy oraz innych działań marketingowych, w tym informacyjnych oraz tworzących wizerunek firmy lub samej usługi, której znak dotyczy.

Certyfikat nadawany jest na okres 12 miesięcy od dnia jego przyznania. Po upływie 12 miesięcy w celu przedłużenia ważności certyfikatu operator zobowiązany jest do ponownego przesłania poprawnie wypełnionego formularza, uzupełnionego o sprawozdanie z działań operatora dot. przyznanego certyfikatu.

Warunki przystąpienia do Programu Certyfikat UKE:

Bezpieczny Internet:
• organizacja szkoleń przez operatorów telekomunikacyjnych w szkołach dot. zagrożeń w sieci i cyberprzemocy,
• udostępnienie użytkownikom usług telekomunikacyjnych poradników dot. bezpieczeństwa w sieci Internet,
• udostępnienie odrębnego adresu mailowego dla użytkowników usług telekomunikacyjnych, pod którym konsumenci będą mogli uzyskać podstawowe informacje dot. bezpiecznego użytkowania sieci Internet, dane teleadresowe organizacji niosących pomoc ofiarom cyberprzemocy oraz przestępstw internetowych,
• udostępnienie narzędzi umożliwiających ochronę komputera oraz dostępu do treści przeznaczonych dla osób dorosłych przez dzieci i osoby niepełnoletnie (programy filtrujące, antywirusy oraz programy antyspamowe).

Bezpieczny telefon:
• przyjęcie przez operatorów telekomunikacyjnych modelu zakładającego, iż każdy nowy aparat telefoniczny będzie używany przez dziecko,
• "odgórne" ograniczenie dostępu do zasobów sieci Internet z telefonów komórkowych przeznaczonych dla osób dorosłych,
• organizacja szkoleń przez operatorów telekomunikacyjnych w szkołach dot. zagrożeń w sieci i cyberprzemocy,
• udostępnienie użytkownikom usług telekomunikacyjnych poradników dot. bezpieczeństwa w sieci Internet,
• udostępnienie odrębnego adresu mailowego dla użytkowników usług telekomunikacyjnych, pod którym konsumenci będą mogli uzyskać podstawowe informacje dot. bezpiecznego użytkowania sieci Internet, dane teleadresowe organizacji niosących pomoc ofiarom cyberprzemocy oraz przestępstw internetowych,

Uczciwy transfer:
• jasna i rzetelna informacja handlowa (informacje dot. przepustowości łącza, limitów transferu, ograniczeń przepływności łącza)
• jasna procedura usuwania awarii, weryfikacji łącza połączona z informacją dla klienta
• możliwość odstąpienia bez negatywnych konsekwencji dla klienta od umowy zawartej na czas określony w przypadku utrzymującego się zaniżonego transferu lub awarii przez okres 30 dni od zgłoszenia.