Premiera pierwszego w Polsce toru Formuły 1

Już 28 i 29 listopada br. odbędzie się uroczysta premiera pierwszego w Polsce toru Formuły 1. LG Electronics, globalny i technologiczny partner F1 - organizator ogólnopolskiego plebiscytu na najlepszą lokalizację toru F1 w Polsce, przeniósł zwycięski projekt do wirtualnej rzeczywistości.

Premiera pierwszego w Polsce toru Formuły 1
Źródło zdjęć: © WP.PL | RAF

24.11.2009 | aktual.: 24.11.2009 12:38

Po 2 miesięcznym ogólnopolskim plebiscycie Torformuly1.pl, w którym Polacy głosowali na najlepszą potencjalną lokalizację toru F1 w Polsce - zwyciężył Wrocław zdobywając 4. tys. głosów.

W związku z tym, już w sobotę 2. listopada na Rynku we Wrocławiu LG dokona uroczystej odsłony zwycięskiego toru F1, połączonej z zawodami o miano najszybszego kierowcy na nowym torze. W tym czasie każdy z odwiedzających będzie mógł poczuć emocje związane z prowadzeniem bolidu F1 mostem Grunwaldzkim z prędkością prawie 300 km/h.

Obraz

Uroczystego otwarcia wrocławskiego toru dokona prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz oraz wiceprezes LG Electronics Polska –. Ireneusz Smaga, którzy jednocześnie złożą podpisy pod listem przewodnim skierowanym do Formula One Management, organizacji odpowiadającej za wybór lokalizacji wyścigów F1 na świecie.

„To kolejny etap inicjatywy, którą podjęliśmy organizując plebiscyt TorFormuly1.pl. Tak jak 14. tysięcy Polaków wierzymy, że w naszym kraju jest miejsce dla ulicznego toru F1. Tworząc w pełni funkcjonalny tor w na platformie symulatora, chcemy pokazać, jak wrocławski tor wyglądałby w rzeczywistości. Urzeczywistniliśmy to, co dla wielu wydawało się nierealne. Cieszymy się, że Pan Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia podziela nasze zaangażowanie i tak aktywnie włączył się w promocję tej idei” – powiedział Ireneusz Smaga – wiceprezes LG Electronics Polska.

Święto LG F1 na wrocławskim Rynku
Premiera wrocławskiego toru F1 jest połączona z dwudniowym świętem LG F1. które odbędzie się w ogólnodostępnym miasteczku namiotowym LG F1 o powierzchni 1600 m2 na wrocławskim Rynku (w okolicach ul. Świętego Mikołaja). Przez cały weekend (28 i 29 listopada) wszyscy chętni będą mogli zasiąść za sterami jednego z dziewięciu profesjonalnych bolidów-symulatorów i poczuć się jak kierowcy F1 ścigający się na torze we Wrocławiu. Sobota będzie również okazją do zakwalifikowania się do niedzielnego finału, w którym 60 najlepszych sim-driverów (zawodników specjalizujących się w jeździe na symulatorach), będzie walczyło o miano najszybszego kierowcy na pierwszym polskim torze Formuły 1. W każdym wyścigu wystartuje po 8 zawodników, którzy będą ze sobą bezpośrednio rywalizować. Najlepsi przechodzą do następnej rundy i tak do samego finału, który odbędzie się w niedzielne popołudnie. Firma LG przygotował dla zwycięzców atrakcyjne nagrody w postaci najnowszych telewizorów, monitorów i sprzętu audio.

Jak powstał pierwszy tor F1 w Polsce?
Stworzenie wrocławskiego toru w kilka miesięcy po zakończeniu plebiscytu wymagało ogromnej pracy. „Od początku wiedzieliśmy, że pierwszy tor F1 w Polsce musi być dopracowany w najdrobniejszych szczegółach. Okazało się, że skompletowanie zespołu, który podjąłby się takiego zadania nie jest wcale łatwe”. – powiedział Jakub Szałamacha. Zgodnie z projektem stworzonym przez zespół architektów Roberta Młodzińskiego, tor miał przebiegać przez 2 mosty oraz obok jednych z najbardziej rozpoznawalnych miejsc w centrum Wrocławia. Najpierw przeprowadzono inwentaryzację wszystkich budynków wzdłuż trasy. Dopiero na podstawie ich dokładnych zdjęć graficy mogli rozpocząć prace nad przenoszeniem tych obiektów do wirtualnej rzeczywistości. Dzięki temu charakterystyczne budynki i mosty Wrocławia stały się integralną częścią toru, tak samo, jak trybuny, budynki obsługi technicznej czy pit lane. „Jestem wrocławianinem i mam ogromną frajdę, widząc z bolidu kamienice, place czy akademiki uniwersytetu, które znam z codziennej jazdy
samochodem po mieście. Osiągnęliśmy lepsze efekty, niż zakładaliśmy na początku pracy. Wrażenia są super” – dodaje Jakub Szałamacha. Aby zachować najbardziej wierne odwzorowanie warunków panujących na prawdziwym torze, takie jak przeciążenia sięgające G3 czy podsterowność, zespół programistów wykorzystał platformę symulatora rFactor. Jest to jeden z najbardziej zaawansowanych i wiernie oddających prawdziwą jazdę bolidem F1 symulatorów na świecie.

Obraz

Bolidem przez miasto
Sercem toru jest Plac Powstańców Warszawy i most Grunwaldzki. To tu zlokalizowano aleję serwisową, prostą start - meta i trybuny główne. Charakterystyczne dla przebiegu jest dwukrotne przekroczenie Odry Mostem Pokoju i Grunwaldzkim skąd roztacza się widok na stare części miasta. Ustalono, że bolidy będą poruszać się zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Elementami charakterystycznymi przebiegu toru są: od północy Most Pokoju z wjazdem wyznaczanym przez budynki Muzeum Narodowego i Urzędu Wojewódzkiego. Od wschodu Rondo Reagana z nowoczesną zabudową, od południa kampus Politechniki Wrocławskiej, a od zachodu - Galeria Dominikańska i właśnie budowany, futurystyczny hotel Hilton. Na terenach pomiędzy Placem Powstańców Warszawy a ulicą Mazowiecką przewidziano budowę strefy serwisowej wraz z zabudowaniami zespołu obsługi wyścigu i centrum medialnego. Dwukondygnacyjna zabudowa alei serwisowej poprowadzona zostałaby wzdłuż ulicy. Tam na czas wyścigu znajdowałyby się garaże zespołów Formuły 1. a nad garażami
pomieszczenia obsługi. Centrum Medialne zlokalizowano w obrębie placu Generała Walerego Wróblewskiego. Na rozległym terenie naprzeciwko wejścia do Urzędu Marszałkowskiego zaplanowano lokalizację trybun głównych. Według pierwszych testów maksymalna prędkość bolidów na torze sięga 296 km/godz., a czas okrążenia oscylowałby wokół 1 min. i 32 sek.

Wrocław zwyciężył w plebiscycie organizowanym przez LG na optymalną lokalizację ulicznego toru F1 w Polsce. Stolica Dolnego Śląska zdobyła 48 773, wyprzedzając o ponad 2 500 głosów Gdynię. Trzecie miejsce zajął Kraków z 28 564 głosami, a na Warszawę głosowało 17 125 osób. Zwycięski projekt toru, podobnie jak 3 pozostałe propozycje został wyznaczony zgodnie z wytycznymi Formuły 1 przez zespół architektów zajmujących się torami wyścigowymi, kierowany przez Roberta Młodzińskiego.

Zobacz także
Komentarze (147)