Powstanie nowy polski samolot ILX‑34. Ekspert: oby to nie był samolot wojskowy
Instytut Lotnictwa jest inicjatorem budowy polskiego, wielozadaniowego samolotu turbośmigłowego nowej generacji. Projekt nosi nazwę ILX-34 i powstanie przy współpracy polskich i amerykańskich jednostek naukowych i inżynieryjnych oraz polskich firm z branży lotniczej.
16.05.2018 | aktual.: 16.05.2018 13:54
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Samoloty turbośmigłowe to przeważnie małe i średnie cywilne maszyny, wykorzystywane do najróżniejszych zadań. To samoloty sportowe, amatorskie, dostawcze, rolnicze, transportowe oraz pasażerskie. Latają na krótkich dystansach i niskim pułapie. Ich charakterystyka sprawia, że najlepiej sprawdzają się na prędkościach do 725 km/h.
Silniki turbośmigłowe są też używane w konstrukcjach wojskowych (np. SuperTucano czy Pilatus PC-9), a w przeszłości napędzały też duże samoloty wojskowe (np. radzieckie Tu-95, An-22 czy Tu-114). Jednak obecnie domeną tego rozwiązania jest rynek cywilny.
ILX-34 ma być "wielozadaniowym samolotem turbośmigłowym nowej generacji". Tak pisze o nim Instytut Lotnictwa, który we współpracy z polskimi firmami z branży lotniczej będzie budował samolot. W projekt zaangażowane są też Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii oraz Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
- Jestem ogromnie ciekaw, jakie będą założenia ILX-34 – mówi w rozmowie z WP Tech Maciej Stroiński, ekspert lotniczy i pilot cywilny. - Potencjał widzę ogromny, bo ILX-34 mógłby np. stać się następcą samolotu Cessna 152 i Cessna 172. To świetne samoloty szkoleniowe, ale mają już po 20-30 lat i niedługo zaczną się po prostu rozpadać.
- Patrząc na tę wizualizację widzę mały, cywilny samolot – mówi Maciej Stroiński. - Jeśli usłyszę, że będzie to samolot szkoleniowy, to będzie to świetna wiadomość. Obawiam się jednak najgorszego. Że ktoś będzie chciał zrobić z niego maszynę bojową dla wojska. Samoloty turbośmigłowe nie mają dziś żadnego zastosowania na nowoczesnym polu walki. Może nadają się do walki z kokainowymi bossami w Amazonii, ale nie do regularnej wojny.
Oficjalna prezentacja założeń projektu polskiego samolotu ILX-34 zaplanowana jest na 24 maja na polsko-amerykańskiej konferencji w Instytucie Lotnictwa.