Powstanie nowy polski samolot ILX‑34. Ekspert: oby to nie był samolot wojskowy

Powstanie nowy polski samolot ILX-34. Ekspert: oby to nie był samolot wojskowy
Źródło zdjęć: © Instytut Lotnictwa
Bolesław Breczko

16.05.2018 12:09, aktual.: 16.05.2018 13:54

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Instytut Lotnictwa jest inicjatorem budowy polskiego, wielozadaniowego samolotu turbośmigłowego nowej generacji. Projekt nosi nazwę ILX-34 i powstanie przy współpracy polskich i amerykańskich jednostek naukowych i inżynieryjnych oraz polskich firm z branży lotniczej.

Samoloty turbośmigłowe to przeważnie małe i średnie cywilne maszyny, wykorzystywane do najróżniejszych zadań. To samoloty sportowe, amatorskie, dostawcze, rolnicze, transportowe oraz pasażerskie. Latają na krótkich dystansach i niskim pułapie. Ich charakterystyka sprawia, że najlepiej sprawdzają się na prędkościach do 725 km/h.

Silniki turbośmigłowe są też używane w konstrukcjach wojskowych (np. SuperTucano czy Pilatus PC-9), a w przeszłości napędzały też duże samoloty wojskowe (np. radzieckie Tu-95, An-22 czy Tu-114). Jednak obecnie domeną tego rozwiązania jest rynek cywilny.

ILX-34 ma być "wielozadaniowym samolotem turbośmigłowym nowej generacji". Tak pisze o nim Instytut Lotnictwa, który we współpracy z polskimi firmami z branży lotniczej będzie budował samolot. W projekt zaangażowane są też Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii oraz Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

- Jestem ogromnie ciekaw, jakie będą założenia ILX-34 – mówi w rozmowie z WP Tech Maciej Stroiński, ekspert lotniczy i pilot cywilny. - Potencjał widzę ogromny, bo ILX-34 mógłby np. stać się następcą samolotu Cessna 152 i Cessna 172. To świetne samoloty szkoleniowe, ale mają już po 20-30 lat i niedługo zaczną się po prostu rozpadać.

- Patrząc na tę wizualizację widzę mały, cywilny samolot – mówi Maciej Stroiński. - Jeśli usłyszę, że będzie to samolot szkoleniowy, to będzie to świetna wiadomość. Obawiam się jednak najgorszego. Że ktoś będzie chciał zrobić z niego maszynę bojową dla wojska. Samoloty turbośmigłowe nie mają dziś żadnego zastosowania na nowoczesnym polu walki. Może nadają się do walki z kokainowymi bossami w Amazonii, ale nie do regularnej wojny.

Oficjalna prezentacja założeń projektu polskiego samolotu ILX-34 zaplanowana jest na 24 maja na polsko-amerykańskiej konferencji w Instytucie Lotnictwa.