Odkryto nowy rodzaj gwiazdy. Badaniami kierowali polscy naukowcy

Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
11.03.2020 12:04, aktualizacja: 12.03.2020 13:00

Poszukiwania niezwykłej gwiazdy trwały prawie 40 lat. Naukowcom pod przewodnictwem specjalistów z Centrum Astronomicznego im. Mikołaja Kopernika PAN w Warszawie udało się w końcu zaobserwować gwiazdę, która pulsowała tylko z jeden strony.

HD74423 jest gwiazdą 1,7 razy masywniejszą od Słońca i znajduje się ok. 1500 lat świetlnych od Ziemi. Jest pierwszą odkrytą gwiazdą swojego rodzaju - pulsuje inaczej niż te, które do tej pory obserwowano.

To, co zwróciło uwagę naukowców, to fakt, że może być ona bardzo bogata w metale i uboga w pierwiastki ciężkie - a to bardzo rzadki rodzaj gwiazd. Pierwsze teorie na ich temat pojawiły się już w latach 80. ubiegłego wieku, jednak do dzisiaj naukowcom udało się odkryć jedynie jedną taką gwiazdę.

I chociaż gwiazdy pulsacyjne znane są od dawna (jedną z nich jest np. Słońce), to HD74423 wyróżnia się tym, że pulsuje tylko jedna jej półkula. Wynika to z tego, że gwiazda znajduje się w układzie podwójnym z czerwonym karłem. Okres orbitalny wynosi 2 dni, co w przypadku tak ogromnej gwiazdy skutkuje jej odkształceniem pod wpływem przyciągania grawitacyjnego towarzysza.

- Doskonałe dane z satelity TESS pozwoliły nam zaobserwować zmiany jasności wywołane grawitacyjnym zniekształceniem gwiazdy oraz pulsacjami - przyznał prof. Gerald Handler z CAMK i główny autor badania. Naukowcom udało się potwierdzić, że gwiazda pulsuje tylko z jednej strony, ponieważ wahania jasności były zauważalne tylko, gdy konkretna strona HD74423 była zwrócona do Ziemi.